Beslutsångest Canyon MTB (första cykel)

anders:.

Ny medlem
Tittar på 4 cyklar (varav en med CF ram) i ungefär samma priskalss 10-15´.

I mina öron låter det som det är denna typen av cykling jag vill göra i varje fall:
fokus på tekniska partier, att köra fort utför och inte är lika fokuserad på att köra fort uppför/snitthastighet över långa distanser, då har man roligare på en cykel med mer slag i fjädringen, flackare gaffelvinkel och mer upprätt sittställning.

Har ni några tankar om vilken jag skall köpa, sparar gärna pengarna (köper den för 10´ om skillnaden är marginell! :D

Bilagor

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    73 KB · Besök: 20
> fokus på tekniska partier, att köra fort utför och inte är lika fokuserad på att köra fort uppför/snitthastighet över långa distanser

Tänk om! Tänk rätt!
Vill du ut och bröta runt i skogen snarare än att kapa 25 sek / mil på CykelVasan så behöver du en fulldämpad hoj.
Ovan listade cyklar är allihopa vad som går under epitetet grusvägsraket. Prisskillnaderna står att finna i komponentvalet.

Titta på Nerve AL 7.9 2014 (https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3182)

DEN cykeln kommer du ha 100 ggr skojigare på än en HT. Speciellt om du menar allvar med det du skriver om användningsområdet.

Lycka till!

Är du någorlunda normalstor är 26" Nerve AL eller AL+ ett bra val från Canyon.

Är du lite större, jag vet inte riktigt vad gränsen går men 185cm och över trivs du kanske bättre på en 29:er.

Det är väl också en fråga hur mycket det kommer gå utför. Men eftersom TS verkar betona just utförsegenskaper skulle jag lämna både 29'ers och AL och snarare titta på AL+ eller kanske t.o.m. Strive. Kör själv en Nerve AM.

Nog kan HT-cyklarna du funderat över funka i stökig och tekniskt terräng. Det är mycket en fråga om tycke och smak och vad man definierar som stök och tekniskt/utför.

Personligen gillar jag en lätt och responsiv cykel och utmaningen i att försöka hitta bra linjer och att vara mjuk och följsam i kroppen. Snarare än att bara braka på över stock och sten.

29 eller 26?
Aftonbladet eller Expressen?
Vitt eller rött till kycklingsallad?
Frågorna är många och svaren likaså.
Jag har en 26" Nerve AM och är grymt nöjd, men då jag köpte den så var 29-orna ganska nya och grymt överprisade. Nu har de lite jämnare prisbild men det känns som man får mera 26" FS för slantarna än 29 FS. På HT segmentet är det ännu jämnare.
Jag har även en HT, lite i tyngsta laget för att få kallas stigraket, och jag tycker det är oändlig skillnad på att cykla FS och HT. Jag kommer fram mest överallt med min FS medan den andra känns väldigt klumpig och stökig när rötterna och stenarna börjar växa på sig på stigen. Om det dessutom lutar på lite, oavsett riktning, så känns FS-hojen mycket säkrare och smidigare. Men det är kanske mest en teknikfråga.

Tillbaka
Topp