Besöka Giro d'Italia 2024

Har turen att förmodligen befinna mig i Italien samtidigt som girot och tänkte försöka besöka ett par etapper, förmodligen etapp 5 och 6 som går i närheten av Toscana, med etapp 6 som är grusetappen. Någon som har tips på vad en bör göra för att maximera upplevelsen, är det roligast att ansluta publikfesten på en stigning eller är det roligare att besöka ett mål eller startområde? Hinner man bägge? Är banorna öppna fram till start som på Touren i Danmark, ska man försöka ha cykel till hands och cykla delar själv.

Alla tips och delning av upplevelser mottages tacksamt!

gissar att du då befinner dig i närheten av där etapp 5 och 6 går?

Jag hade tagit en rejäl backe så nära slutet som möjligt. Backe pga att det går långsammare och du möjligen hinner identifiera cyklisterna och kan se kampen. Det är ju roligare att se Pogacar bakom ett par domestiques i 20 km/h än att ha hela klungan som swishar förbi i 50 km/h.

Nu är ingen av etapperna riktiga berg men kan ju vara kul att se en utbrytargrupp komma upp för en backe ett par minuter innan klungan. Streama på telefon samtidigt och ge dessa åkare hejjarop.

Ett alternativ är etapp 4 på höjden rätt tidigt i loppet. Det ser förhållandevis brant ut, men lär vara mer eller mindre en klunga som tar sig över, men klättrarna håller sig nog långt fram.

Annars är både etapp 1 och 2 rätt schyssta stigningar.

Sedan hade jag spontant valt något i vecka 2 eller helst vecka 3. Trötta, tydligare vilka det står mellan etc. Eller använda kristallkulan och försöka lista ut på vilken etapp Wout van Aert kommer gå solo sista 50 km.

Jag har kollat på en etapp av Touren vid Col du Mollard. Jag bodde i Valloire och körde en bit och cyklade sista biten. Vägen var avstängd och jag blev hänvisad av en gendarm att gå på sidan sista biten upp från Albiez-Le-Vieux. Jag satt och väntade rätt länge och en lång reklamkaravan passerade och slängde ut grejer. Sen kom cyklisterna och swishade förbi, imponerande att se hur snabbt det faktiskt går.

Dagen innan cyklade jag en runda delvis på vägar de skulle köra över Col de Croix de Fer och det var husbilar längs hela vägen och rätt mycket party. En hel del cyklister på vägarna också.
Jag har kollat på en etapp av Polen runt som gick norr om Lago di Garda (2013 tror jag). Inte lika stor "apparat" med reklamkaravan, men cyklisterna swishade förbi lika snabbt.

Av de två giroetapperna, hade jag absolut valt etapp 6 och gärna då någonstans i slutet söder om Siena. Landskapet där är klassiskt toskanskt med höga kullar och vidsträckta vyer. Ska man cykla, så är det inte värt att planera att göra det på tävlingsvägen samma dag; även för girot gissar jag att vägen är avstängd rätt lång tid innan.

Några bilder från dagen innan touretappen (2015 var det nog, året då man inte kunde köra Gallibier pga ras längre fram) på sträckningen.

58441276_10157154267066564_563994476582797312_n.jpg
58763446_10157154271131564_390553668421681152_n.jpg
58444655_10157154270246564_8820399307287953408_n.jpg

Tillbaka
Topp