Besparingsråd på cykelkomponenter

Beeblebronx

Aktiv medlem
En reflektion.

Jag tog bort sadel + stolpe från fyllecykeln då jag tvättade cykeln, och beslöt då att väga komponenterna och jämföra dessa mot Epic:ens Thomson-grejjer då cykelringenkomponenterna har ungefär samma finish och känns robustare.

Tänkte "aha, då är Thomsongrejjerna lätta så dom svävar bort"

Mja......
DSC00677.JPG ht=544

Cykelringens TransX:
DSC00681.JPG ht=544

Thomson:
DSC00680.JPG ht=544

Min slutsats
Om min Thomsonstolpe var lika robust och stum så skulle den få kosta lika mycket som TransX-stolpen då finishen är den samma, men nu kostar den 8ggr så mycket.

Jag ska köpa ytterligare en KCNC-snolpe som är billigare, snyggare och väger 157 gram
mot Thomsons 249 gram.

Thomsons styrstammar är också aptunga, men finishen är bra och dom käns robusta.

Pröva med en sadelstolpe i rispapp, den är nog nästan viktlös... Skämt åtsido, Thomsonstolpen är stark nog till downhill men fortfarende "lätt" och därför så populär -din transXstolpe duger nog bara till fyllecyklar :-/ T

Fan, tydligen finns den inte i lila!!!

Bra tips dock, jag ska tydligen ha en 26,4stolpe och det finns ingen Thomson i den storleken på cc. Så räsern har fått ta över min 27,2a thomson. Kan dom skicka?

anekdot: Jag fick jobb på cykelringen en gång, men sen ringde deras VD en helgdag och jag värderade påverkan högre än spontan intervju för skitjobb hos skitfirma...

Senast redigerad av en moderator:
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du en Edgesadel på fyllecykeln?

Den är billig, och jag har aldrig suttit så skönt, trots att den är opolstrad.

jag har köpt och provat,jag har köpt och provat,jag har köpt och provat, så nu har jag en anständig sadelsammling, men Edgen är så perfekt för mitt akterlyckt :-)

8track, helt rätt, man ska inte protituera sig. det är en skitfirma ( dock har dom några duktiga cykel meckar här, jag vet inte vad dom gör där)

angående sadeln, så drömmer jag mardrömmar om att den utgår så nästa cykel inte får en.

(måste pesta El Paradiso och beställa till en eventuell :-) nästa cykel)

Beeblebronx skrev:
> Nu blottar jag min okunnighet igen.
> Sadelstolpe, downhill?
>
> Spelar det någon roll, sitter man mer än då man
> väntar på liften? ;-)

Är rätt bra om stolpen inte går av eller böjs, det gör inte thomson...

givetvis hade dom ingen butik i malmö, orkar inte köra 7mil för en sadelstolpe...

Thomson har aldrig tillverkat en 26,4 stolpe.

Den som kan objektivt bevisa att en TransX eller KCNC är lika stark som en Thomson får 2st. valfria sadelstolpar av mig.

Daner skrev:
> Thomson har aldrig tillverkat en 26,4 stolpe.
>
> Den som kan objektivt bevisa att en TransX eller
> KCNC är lika stark som en Thomson får 2st.
> valfria sadelstolpar av mig.

Yipee, om jag mäter tvärkraftresistansen genom att skjuva av min TransX och min Thomson (mina KCNS vill jag inget illa) så om min TransX tar högre tvärkrafter så köper du mig två valfria stolpar?

Mitt skjutmått har redan utsett en segrare, förutsatt att inte Thomson är gjort av något annat än aluminium. Jag antar vadet. lämnar in dom på hålflabbet i morgon, kostnaderna för provstolparna är dock något som jag får räkna från vinsten (kan vi inte dela på kostnaderna för provobjekterna? :-)) nåja det blir en bra affär i alla fall ;-)

Förlåt, jag ser din synvinkel och ska inte jävlas :-)

Daner skrev:
>

Nej, det är jag väll fullt medveten om eftersom jag behöver ha tag i något annat.

Men någon Thomson hype vore inte vettig då de är råa i finishen tunga och inte starkare än andra, dessutom är de i förhållande till prestanda, dyra.

Daner skrev:
>

thomson är säkert starkare, annars vorre ju en skamm me tanke på att de väger så mycket mer. frågan är om man behöver så pass stark stolpe. för övrigt har kcnc stolparna en del som de lånat från thomson, t.ex. så är de grövre stolparna ovala på insidan. sen måste jag faktiskt säga att finishen är rätt lik.

Beeblebronx: Daners synviklen är väll att han tar in Thomson, det vill säga inte helt opartisk :D

Jensen skrev:
din analys låter riktig.

> Beeblebronx: Daners synviklen är väll att han
> tar in Thomson, det vill säga inte helt opartisk
> :D

sååå...
Tack för upplysningen

Är det inte lämpligt att någon med affärsmässiga intressen anger detta i signaturen?

Då är vadet on, när det gäller tvärkrafter genom skjuvning så kommer TransX-stolpen att vinna i test
mot Thomson.

då testmetodiken inte var definierad så vinner cykelringen.

Fast rent intinutivt så kommer TransX även att vinna ett knäcktest enligt Eulers I:a

Thomson:s setback genom bockning kommer att ge dom stryk, så thomson är tunga, dyra och relativt föregående parametrar även klena.

Hur stort är egentligen problemet med krökning av sadelstolpar?

Jag har en känsla av att om jag skulle lyckas böja sadelstolpen så skulle nog verkmästaren i ändtarmen tacka mig hjärtligt för att jag inte köpte en stolpe som var starkare...

allt beror ju på åkaren, självklart gåre trasha en stolpe. på kcnc stolpen tror ja fästet till sadeln ryker innan stolpen ryker. thomson är stabilare, det tror ja säkerligen de är. frågan är väll som sagt om man behöver det, o den frågan måste väll varje person ställa till sig själv. fredrik behöver det tydligen, o då är ju thomson ett utmärkt val för honom

Jag trodde de flesta visste vid den här tidpunkten att jag hanterar Thomson. Info om detta finns i min profil iaf.

Most posts do not fail due to twisting forces, but if you want to test that way, go ahead. For the test to be fair and meaningful it will be necessary to build a testing device that clamps the shaft of the post in a manner similar to the way a bicycle seat post clamp does. The saddle clamps will also need to fasten to the testing device like real saddle rails do. We'll need to use very high strength solid 8 or 9mm stock to mimic saddle rails.

I'll be happy to provide a new Thomson post for testing if you like. My guess is that the saddle clamp mechanisms will fail in torsion long before the shafts have any problems.

Thomson uses several methods of testing, including these:

Tester.jpg ht=403

DSC04525.jpg ht=640

DSC04529.jpg ht=480

Thomson also machines parts out of a variety of grades of steel, aluminum and titanium for Boeing (commercial aviation only, no military) which are subject to quality control testing that goes significantly beyond that which is typically applied to bicycle components. TransX and KCNC may or may not have access to or apply the same levels of quality control for their bicycle components.

Of course, I'll agree that TransX and KCNC seatposts may be entirely strong enough for your particular needs, which would make the Thomson posts overbuilt and heavier than strictly necessary for you, but maybe not for this guy:

Fatman.jpg ht=640

Beeblebronx skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------

> din analys låter riktig.
>
>
> > Beeblebronx: Daners synviklen är väll att han
> > tar in Thomson, det vill säga inte helt opartisk
> > :D
>
> sååå...
> Tack för upplysningen
>
> Är det inte lämpligt att någon med
> affärsmässiga intressen anger detta i
> signaturen?
>
> Då är vadet on, när det gäller tvärkrafter
> genom skjuvning så kommer TransX-stolpen att
> vinna i test
> mot Thomson.
>
> då testmetodiken inte var definierad så vinner
> cykelringen.
>
> Fast rent intinutivt så kommer TransX även att
> vinna ett knäcktest enligt Eulers I:a
>
> Thomson:s setback genom bockning kommer att ge dom
> stryk, så thomson är tunga, dyra och relativt
> föregående parametrar även klena.

Vill man nu ha en lättare thomson får man väl låta bli snik modellen elite och köpa masterpiece :) 30g lättare än elite i 300mm enligt thomson själva iaf.

Daner, Syntace testar också styrstammar, styren och sadelstolpar ingående och jag gillar deras styrstammar, lätta och välbyggda.

Hur står de i jämförelse mot Thomson?

Thomson är i mina ögon coola men inget jag köper då de är för tunga, för dyra.

Men iofs är jag bara 75 kg tung åkare som cyklar i fint väder på söndagar endast...

Jag vet att Thomson testar också komponenter från andra tillverkare som en del av deras design process, men jag har inte tillgång till resultaten. Thomson har betydligt mer respekt för Syntace än för en hel del andra företag som har mindre kontrol och översikt.

Beeblebronx skrev:
> Jag antar ... lämnar in
> dom på hålflabbet i morgon,

Först läste jag hål-flabbet, och undrade lite vad det hela handlade om....

Beeblebronx skrev:
> El Paradiso här på forumet säljer/har sålt
> Edge sadlar

tyckte med sadlen såg tjusig ut. finns den i vitt tro?

captain8track skrev:
> Beeblebronx skrev:
> -----
> > El Paradiso här på forumet säljer/har sålt
> > Edge sadlar
>
>
> tyckte med sadlen såg tjusig ut. finns den i vitt
> tro?

Dom finns i vitt, svart, rött, blått och guld.
http://www.edge-design.com.tw/html/...e&kind3_num=483&kind=Bicycle&kind2=Components

/Henrik

dabac skrev:
> Beeblebronx skrev:
> -----
> > Jag antar ... lämnar in
> > dom på hålflabbet i morgon,
>
> Först läste jag hål-flabbet, och undrade lite
> vad det hela handlade om....

Ja, det är ju så det står. :D
Hållf.labbet eller nåt liknande hade varit vettigare...

Tillbaka
Topp