Beställde en Stooge .. vad gör jag nu?

På min helstel kör jag Specialized Butcher T9 I 2,6 fram och Ground Control T7 i 2,35 bak. Jag är riktigt nöjd. T9 gummi dämpar och greppar otroligt bra. Om man vill har lite bättre till och vikt finns Eliminator T7 i 2,6, också med tanwall.
Funkar det verkligen med 2.35 bak?
Nu körde man förvisso 1.9” på 90-talet men man är ju dubbelt så tjock och dubbelt så vårdslös sen dess ?

Har kört nya Maxxis Forekaster 2.6 (exo) på helstelt. Det har gått bra ute i den knagglliga stockholmsterrängen. Körde 2.4 DHR innan, bättre grepp, men gillar 2.6 fluffet.
Om jag bara skulle hålla till i stök skulle jag nog försöka gå upp till 2.8 eller 3.0, men kör också park och pumptrack på samma cykel, så 2.6 känns som ett bra mellanting.

Funkar det verkligen med 2.35 bak?
Nu körde man förvisso 1.9” på 90-talet men man är ju dubbelt så tjock och dubbelt så vårdslös sen dess ?

Jag skulle säga att man på en stel cykel är begränsat av framdäcket, förutom om det är mycket bredare än bakdäcket. Jag kör 2,35" bak på en 35 mm fälg. Jag har aldrig känt att jag behöver bredare bak, det är framdelen av cykeln, med 2,6" däck", som sätter gränsen. På min enduro-HT skulle jag dock gärna haft 2,6" isf 2,4" bak, men både mina HT tar max 2,4".

Om du har utrymme kan du såklart köra 2,6" bak. Specialized Eliminator är en riktigt trevligt däck till bak.

Är ordentligt sugen på en scrambler men undrar över en sak. Ni som har fått hem Stooge-ramar ifrån storbritannien, vad har ni betalat för tull/import kostnader utöver frakten?

Har nån nåt bra tips på däck? Skulle helst vilja ha tan walls. Men det verkar vara slut ”överallt” på de vanliga rekommendationerna typ Rekon 2.8, Teravail oavsett modell och Bontrager xr2/4 i tjockare modeller.

Brukar det vara så off season eller är vi kvar i covid/krig-läge och man får ta det som finns?
WTB Vigilante finns med Tan Wall i de lite mer smala däcken (upp till 2,35), medans 29X2,8 enbart verkar finnas i svart.
(väldigt glad över greppet i de däcken i tisdags i Hellas)
Recenserade här:

Senast ändrad:
Är ordentligt sugen på en scrambler men undrar över en sak. Ni som har fått hem Stooge-ramar ifrån storbritannien, vad har ni betalat för tull/import kostnader utöver frakten?
Jag läste ditt inlägg slarvigt. Jag har inte köpt en stooge-ram utan från annan tillverkare. De har ordnat så att de betalar in tullavgiften till DHL i samband med frakten. Hur sånt löser sig med Stooge vet jag inte.

Tack ska ni ha för era inputs om däck. De tar jag till mig!

Angående bakväxel. Är det värt att offra range för att få medium cage ist för long.
Spontant känner jag ja men vad har ni för åsikter?
Har ett 32-framdrev liggandes jag tänk använda.

Shimano skriver att long cage och stora kassetten är enduro och short/med är xc. Är det verkligen så enkelt att enduro behöver pannkaka men xc nöjer sig med plätt?

Senast ändrad:
Tack ska ni ha för era inputs om däck. De tar jag till mig!

Angående bakväxel. Är det värt att offra range för att få medium cage ist för long.
Spontant känner jag ja men vad har ni för åsikter?
Har ett 32-framdrev liggandes jag tänk använda.

Shimano skriver att long cage och stora kassetten är enduro och short/med är xc. Är det verkligen så enkelt att enduro behöver pannkaka men xc nöjer sig med plätt?
Jag har xt 12vxl med medium cage, 10-45 kassett och 26T oval på min enduro, har aldrig känt att jag behöver varken högre eller lägre växlar. (Kan hända att jag trampar ur om det går utför på asfalt, men det gör inte mig något.)

Om jag byggde den cykeln idag skulle jag nog valt long cage, enbart pga utbudet av kassetter. Nu var det ett tag sedan jag tittade på det, men har för mig att de enda kassettalternativen för 12vxl med 45T som största drev är slx, xt och xtr, och alla kräver microshift body.
Fördelen med long cage är att det (vad jag har förstått) går att använda t.ex. sram kassetter eller andra som görs med 50T-ish som största drev, då kan man även använda hjul med XD eller HG body med rätt kassett.

Med 11vxl finns det dock många kassettval även för medium cage. Man kan t.o.m. köra e13 9-46 kassett för att maxa range.

Jäklar! Glömde langa upp bilder på resultatet. Funderar på om hojjen ska heta urge overbuild eller nåt. :) Lite för fina delar på denna kan man tycka.

Tokig sadelvinkel på bilderna ser jag. Jag var supernoga med momentnycklarna men sadeln ville inte stanna på rätt läge med momentdragning enligt manual efter jag tagit en testtur. Är väl för fet.

Varför tanwalls? Ja.. jag avskydde dessa på 90-talet men nu rätt som det var känns dom retro och häftiga. Ångrar mig lite samtidigt som jag skriver detta. :D Tur de blev leriga strax efter dessa bilder togs tidigare i år.

En ursäkt till! Jag har bara kapat gaffelröret några centimeter som synes. Nu är det cruiser-hoj-höjd.. bekvämt men inte super i uppförsbackarna minst sagt. Får se hur jag gör..

stooge.jpg
stooge2.jpg
stooge3.jpg

Jäklar! Glömde langa upp bilder på resultatet. Funderar på om hojjen ska heta urge overbuild eller nåt. :) Lite för fina delar på denna kan man tycka.

Tokig sadelvinkel på bilderna ser jag. Jag var supernoga med momentnycklarna men sadeln ville inte stanna på rätt läge med momentdragning enligt manual efter jag tagit en testtur. Är väl för fet.

Varför tanwalls? Ja.. jag avskydde dessa på 90-talet men nu rätt som det var känns dom retro och häftiga. Ångrar mig lite samtidigt som jag skriver detta. :D Tur de blev leriga strax efter dessa bilder togs tidigare i år.

En ursäkt till! Jag har bara kapat gaffelröret några centimeter som synes. Nu är det cruiser-hoj-höjd.. bekvämt men inte super i uppförsbackarna minst sagt. Får se hur jag gör..

Visa bilaga 712874Visa bilaga 712875Visa bilaga 712877
Man gillade inte tanwalls för att man hade fälgbromsar och första regnturen förstörde dem , men nu ??

Visa bilaga 712874Visa bilaga 712875Visa bilaga 712877
Riktig skönhet. Jag kan ibland ångra valet av blå vevar på min Speedbomb.

Tillbaka
Topp