Beställt cykel, fick fel dämpare.

pekkasteele

Ny medlem
Hej vänner.

Jag köpte en cykel idag, ny från butik, i Spec. så stod det:

RockShox Reba RL w/100mm Travel QR, Motion Control Damper, Adjustable Rebound, Lockout, & Tapered Alloy Steerer

Dock så fick jag en Recon Gold TK istället.

Försöker leta runt lite vad som egentligen är skillnaden, vikten är en sak jag hittat, Recon skall väga 1776g enligt RS hemsida, och Reban ska väga 1499g. Det är ändå lite gran. Priset i sverige har jag svårt att hitta dock, hittar mest pris på Reba RLT, är det samma dämpare? Recon Gold me RL kostar 3199kr på CycelComp, men är det samma dämpare?

Vill helst itne skicka tillbaka cykeln då jag gillar den skarpt annars, men om dom inte kan skicka rätt dämpare till mig, vad ska jag be om som kompensation?

mvh Peter

Har de utlovat att den ska komma med en Reba så se till att du får den. Det är en annan dämparteknik i Reban. TurnKey är betydligt enklare än MotionControl. Tippar på att prisskillnaden mellan Reba RL och Recon Gold TK borde vara ca 2000.

Väldigt svårt att få reda på exakta priset på gafflarna då dom finns i så många olika versioner. Har kontaktat dem nu iaf och vi ska väl lösa det på något sätt. Jag funderar nu om jag ska begära en Reba, eller ta någon annan kompensation och kanske köpa en ny ännu bättre gaffel om ett tag. Jag har just återupptagit cykling efter några års frånvaro så jag behöver lite annat med, som hjälm osv.

pekkasteele skrev:
-------------------------------------------------------
> Väldigt svårt att få reda på exakta priset på
> gafflarna då dom finns i så många olika
> versioner. Har kontaktat dem nu iaf och vi ska
> väl lösa det på något sätt. Jag funderar nu
> om jag ska begära en Reba, eller ta någon annan
> kompensation och kanske köpa en ny ännu bättre
> gaffel om ett tag. Jag har just återupptagit
> cykling efter några års frånvaro så jag
> behöver lite annat med, som hjälm osv.

Reba är en bättre gaffel.

Recon gold helt ok gaffel med Reba är bättre. Både viktmässigt och dämpningsmässigt. Däremot är det inte omöjligt att recon är lite styvare, så kör du hårt, bromsar hårt och väger lite mer så kan recon vara väl så bra för dig.

Tycker en hjälm låter som en rimlig kompensation.

Jag skulle lätt tagit den Reba RL som du borde ha hellre än pengar eller andra prylar som kompensation. Finns ingen anledning att uppgradera sig från den IMO.

Att inte Tyskarna ger sig, jag har aldrig fått en cykel därifrån med rätt utrustning. För visst är det Tyskland??
MVH
Magnus

Det är en GT Zaskar Elite 2012 från en butik i sverige, vet inte om jag ska "hänga" ut dem.

Men har kollat på deras sida och hittar inga dämpare alls till salu där så vet inte om dom har någon annan att skicka heller, utan att måsta beställa in en och då kan det ju ta länge. Men hade ju såklart helst tagit Reba:n då det bland annat var därför jag köpte just den cykeln, för det var itne många i den prisklassen som skulle ha en sån.

Jag hade nog inte nöjt mig med "fel" gaffel, det är ju en stor del av köpet som vilar på vad de satt på och Reban är ju en gaffel jag inte skulle känna behov av att byta ut.

Jag sökte lite med Google och hittade en sån cykel med en Recon och 1.1/8 på cykeln på bilden men texten för specen säger Reba / Taper.

RLT vs RL tror jag skall vara att RLT är "finare " det är nån dämpventilteknik som skiljer samt att delar av den är magnesium (samma som SID) så den är också lättare, fast denna info gäller några åm bakåt 2011 tror jag.

När an söker står det Recon överallt utom cykelcenter i strängnäs där står det reba, du köpte inte den sista i M?. Du har nog rätt gaffel men affären har kanske gett fel info eller vilselett dig möjligen.

pekkasteele skrev:
> Det är en GT Zaskar Elite 2012 från en butik i
> sverige, vet inte om jag ska "hänga" ut dem.
>

Bra tänkt, att hänga ut hjälper ingen.
Finns så många olika saker som kan ha blivit fel. Jag tror definitivt inte butiken sålt cykeln och vetat om att det suttit en annan gaffel på än vad de berättat för Dig.
Troligtvis är det så att specifikationen inte stämmer på cykeln från början, så den faktiskt (fysiskt) kommer med en Recon. Var hittade suepcen med reba-gaffel?
Ofta kan samma modell/årsmodell ha olika spec från katalog till färdig form. Specen kan även skilja mellan olika länder fast pris och namn är samma.

Om butiken sålt en cykel med felaktig specifikation och vetat om det, då är det en annan sak.
Troligtvis lär de vilja hjälpa dig oavsett. Vem vill ha missnöjda kunder?

Matz: Jag skrev itne här för att "tjafsa" jag ville bara ha lite förslag på kompensation om dom inte klarar att leverera rätt gaffel. Jag har itne själv riktigt koll på hur stor skillnad det är på gafflarna.

I spec. på hemsidan står det Reba, men det är möjligt att det blivit fel där och att det egentligen skall vara Recon. Har pratat med dem nu och nått ska väl gå att lösa.

Specen på hemsidan spelar ju ingen roll. Det är ju fråga om vad butiken uppgett att det är för gaffel inför köpet som är avgörande. Har du inte kollat det med butiken och fått några sådana uppgifter kan du ju inte kräva någon kompensation.

oxr: Det är alltså på butikens hemsida det står att det skall vara en Reba. Vad det står på GTs hemsida vet jag inte då det är en 2012a och jag hittar bara 2013 modellerna där.

pekkasteele skrev:
> oxr: Det är alltså på butikens hemsida det
> står att det skall vara en Reba. Vad det står
> på GTs hemsida vet jag inte då det är en 2012a
> och jag hittar bara 2013 modellerna där.

Här finns 2012-katalogen (87 MB pdf).

http://www.gtbicycles.com/bike-archive/

Fast det kan ju fortfarande vara så att specarna skiljer på olika marknader så.

/Johan

Tillbaka
Topp