Bianchi, Colnago eller Specialized?

• Trådstartare Trådstartare Sfs
  • Start datum Start datum

Sfs

Medlem
Hej allihopa!

Är i färd med att skaffa min första kolfibercykel och tittat på
Specialized roubaix 105
Bianchi infinito 105
Colnago v3 di2 105

Skulle vilja ha en cykel som är bekväm och har en Allez nu men har alltid gillat Bianchi med historia osv.
Colnagon snubblade jag bara över och di2 skulle vara intressant men kanske onödigt?

Letar en cykel som är bekväm för längre turer men ändå "racig".
Är rätt ny på hobbyn och vad jag sett så är Bianchin och Roubaix ganska lika i geometrin.
Några förslag?

Min allra första racer var en för stor Bianchi Mega pro så är lite nostalgisk över det.
Samtidigt så har Allezen varit bra.

Hej allihopa!

Är rätt ny på hobbyn och vad jag sett så är Bianchin och Roubaix ganska lika i geometrin.
Några förslag?
Hej själv!
Mina 50 öre då..
En Tarmac SL 6 är bekvämare (även på rundor om +200 km)och LÅNGT mycket rejsigare än vad en Roubaix SL 3 var när det begavs sig.
Huruvida en Roubaix av årets modell är rejsig låter jag vara osagt.
(Sannolikt är Tarmac SL 7 & SL 8 inte särskilt obekväma de heller :giggle:)
DI2 är alltid intressant och aldrig onödigt.
Colnago är alltid Colnago.
Bianchi genererar stålars till Sverige.
Och med dessa tre märken i leken så bör du kanske även slänga in Cannondale som en joker? Synapse = Roubaix, Supersix = Tarmac.

Vilken storlek behöver du?

Hej allihopa!

Är i färd med att skaffa min första kolfibercykel och tittat på
Specialized roubaix 105
Bianchi infinito 105
Colnago v3 di2 105

Skulle vilja ha en cykel som är bekväm och har en Allez nu men har alltid gillat Bianchi med historia osv.
Colnagon snubblade jag bara över och di2 skulle vara intressant men kanske onödigt?

Några förslag?
Missa inte Specialized Aethos i utvärderingen. Snabb, bekväm och ffa mkt snygg!

Tack för alla svar
Hej själv!
Mina 50 öre då..
En Tarmac SL 6 är bekvämare (även på rundor om +200 km)och LÅNGT mycket rejsigare än vad en Roubaix SL 3 var när det begavs sig.
Huruvida en Roubaix av årets modell är rejsig låter jag vara osagt.
(Sannolikt är Tarmac SL 7 & SL 8 inte särskilt obekväma de heller :giggle:)
DI2 är alltid intressant och aldrig onödigt.
Colnago är alltid Colnago.
Bianchi genererar stålars till Sverige.
Och med dessa tre märken i leken så bör du kanske även slänga in Cannondale som en joker? Synapse = Roubaix, Supersix = Tarmac.

Vilken storlek behöver du?
Jag är 175 så 54 i Specialized och kanske 53 med Bianchi

Om du är ute efter en bekväm cykel är Roubaix absolut något att kika närmare på. Den spelar i en egen division inom endurance-segmentet även om det finns många andra fina och bra alternativ från andra märken som t.ex. Trek.

Endurance handlar inte bara om en bekväm sittställning utan också om vibrationsdämpning och där har Roubaix länge legat i toppen. Den hydrauliska Future shock-dämparen är galet bra tycker jag. Även dämpningen bak har varit riktigt nice på de två Robaix-cyklar jag har ägt. Sen om det är värd pengarna är kanske en annan femma.

Som standard sitter styret rätt högt, men går att sänka en hel del för en mer rejsigare känsla. Geometri-tabellen för Roubaix är lite lurig så testa cykeln innan ett eventuellt köp. Future shock-dämparen gör att det är lite mer skruvande än normalt om man vill sänka/höja styrstammen. Jag bad därför butiken fixa det åt mig i samband med byte till ett "vanligt" styre istället för det riser-styre som följer med + en annan styrstam. Styret hamnade då bra många cm lägre.

Tillbaka
Topp