Bianchi sprint välja storlek

Razzilki

Medlem
Tjena!

Har fått för mig att välja en förmånscykel varav en bianchi sprint 105 står på agendan.

Blir inte klok på vilken storlek jag ska välja 57 el 59.
Mina mått
186 lång
87 ben
59 armar

Efter kollat mig blå så verkar både 57 å 59 ram funka men blir inte klok till vilken man ska ta, de flesta sidor säger 59 när jag lagt in måtten..

Tack på förhand om tips

Jag som har samma benlängd, men är 2-3 cm kortare, skulle valt en 57a.
Reach skiljer bara 3 mm, men stack 19 mm, så det handlar mest om hur upprätt du vill sitta.

Jag som har samma benlängd, men är 2-3 cm kortare, skulle valt en 57a.
Reach skiljer bara 3 mm, men stack 19 mm, så det handlar mest om hur upprätt du vill sitta.
Jag håller med här, sidan rekommenderar en 61 för mig men jag vill hellre sitta mer agressivt och skulle lätt valt en 59. Har du en befintlig cykel du kan jämföra med?

Du skall ha en 59:a. Det är egentligen en 57,5:a :)

Bianchi.webp

Jag tror mer på 57. Lättare att göra en liten cykel större. Men som sagt ovan, stack är nog den stora skillnaden (även om 15mm skillnad i tt inte är speciellt lite).

Nja, snarare en "54:a" isf. Det är seattube som definierat det historiska storleken på cyklar. Men som tur var har vi gått vidare från det i stort, och tittar mer på sånt som Reach och Stack idag. För den nördige: https://www.sheldonbrown.com/frame-sizing.html
Ja, fast på gamla traditionella stålramar med horisontellt överrör, så följdes längden på överrör och sadelrör ganska väl. Och det är överröret som avgör storleken.
Reach är svårare att använda för att bestämma storlek numera när tillverkarna börjat laborera med sadelrörsvinklar. Fast det gäller främst mtb- och gravelramar.

Har en merida silex 400 storlek L och riva basement 59a som referens, båda har funkat för mig, kör rivan med bockstyre och dummylevers för kännedom (racer med en växel helt enkelt).

Tillbaka
Topp