[Bicycle repair man] Visa ditt egenmäktiga förfarande

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

Jag skulle kunna spamma ner denna tråden med alla ungars cyklar på gården, nu vågar jag knappt gå ut längre pga att blir överfallen av föräldrar som gnäller på att den där gratisservicen jag gjorde i våras inte alls var bra för deras 4-5 åring för nu har sadeln sjunkt igen.. (inte en tanke på att dom växer så benen slår i styret)
Detta mm gör att jag flyttar några hundra meter från området nu.. =/

man får inte vara för snäll med maten om man umgås med hyenor.. eller white-trash kärringar.
Självklart hjälper jag dom som faktiskt uppskattar det, men inte fan tar jag utskällningar för att jag hjälpte någon med en skitcykel i våras där föräldrarna inte lyfter sina feta arslen från parkbänken och avbryter sitt skvaller och kedjerökande för att se till att ungen tar på sig hjälmen eller skriker att dom allt får "komma hit" för att få tröst när dom trillat..

Det där kan omöjligt vara Djursholm. Där är det barnflickorna som inte lyfter på arslet.

Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle kunna spamma ner denna tråden med alla
> ungars cyklar på gården, nu vågar jag knappt
> gå ut längre pga att blir överfallen av
> föräldrar som gnäller på att den där
> gratisservicen jag gjorde i våras inte alls var
> bra för deras 4-5 åring för nu har sadeln
> sjunkt igen.. (inte en tanke på att dom växer
> så benen slår i styret)
> Detta mm gör att jag flyttar några hundra meter
> från området nu.. =/
>
> man får inte vara för snäll med maten om man
> umgås med hyenor.. eller white-trash kärringar.
> Självklart hjälper jag dom som faktiskt
> uppskattar det, men inte fan tar jag
> utskällningar för att jag hjälpte någon med en
> skitcykel i våras där föräldrarna inte lyfter
> sina feta arslen från parkbänken och avbryter
> sitt skvaller och kedjerökande för att se till
> att ungen tar på sig hjälmen eller skriker att
> dom allt får "komma hit" för att få tröst när
> dom trillat..

Vardagshjälte är ett hårt jobb. Många är kallade få är utvalda. Misströsta inte, de som blev glada över din hjälp är fortfarande tacksamma. Övriga är utom räddning och bör ignoreras av trivselskäl.

Jag saknar bilder, men när jag köpte ny fin golvpump för ett par år sedan kunde jag inte låta bli att pumpa upp alla cyklar i cykelförrådet på min BRF.... Det var så roligt med ny pump helt enkelt.

Därtill har mina klåfingrar använt nyköpta cykelverktyg för att rätta till eller skruva åt diverse skyltar i omgivningarna....

Kristoffer R skrev:
> Jag saknar bilder, men när jag köpte ny fin
> golvpump för ett par år sedan kunde jag inte
> låta bli att pumpa upp alla cyklar i
> cykelförrådet på min BRF.... Det var så roligt
> med ny pump helt enkelt.

Snyggt! Hur många tror du märkte det?

Jag har bara gjort det omvända. När jag tappade bort ventilhatten till min bakdämpare snodde jag en från bilventilen på det gamla härket som står utanför vår dörr. Den har stått där i minst två år utan att någon använder den, så jag tog mig friheten. Jag har till och med gjort det två ggr, så nu vet jag inte vad jag ska göra om jag tappar bort ventilhetten igen.

Jag stoppade ett kinesiskt studentpar en gång i Uppsala; de hade en hemskt gnisslande rostig kedja och de fattade förstås inte vad jag ville tills jag plockade fram oljeflaskan och fixade kedjan hjälpligt.

Nope, inte Djursholm utan ett område i Ulricehamn, tillråga på allt så har jag sett till att det funnits MTB-träningar gratis till ungarna och en BMX-park för dom äldre. Men jag flyttar inte och överger detta utan snarare får lite distans så det blir roligt igen. =)
Har fortfarande kontakt med dom "utvalda" och kör en del grusväg/lvg turer med dom men då är det med föräldrar med. Tack för snälla ord iaf =)

Kristoffer R skrev:

> Därtill har mina klåfingrar använt nyköpta
> cykelverktyg för att rätta till eller skruva åt
> diverse skyltar i omgivningarna....

Och vips så får man inga parkeringsböter :)

Jag vet inte om någon märkte det, inte hört något iaf! Antagligen är jag som en såndär bäver, de måste tugga träd för att inte tänderna skall bli för långa. Vet dock inte vad som händer med mig om jag slutar skruva och pilla...

Egenmäktigt förfarande - tveksamt
Ingripande värdigt Bicycle Repairman - ja
Bildbevis - nej

En solig söndagsmorgon stod ett gäng landsvägscyklister ute på gatan och lagade en punktering när jag tittade ut genom fönstret.
Några minuter senare försökte de förgäves(?) pumpa upp trycket med hjälp av diverse minipumpar. Då kunde jag inte hålla mig längre och sprang ut med en riktig pump - SKS Rennkompressor.

Möjligen var jag lite väl ivrig - för en av killarna såg mest ut att tänka "hjälp - nu blir vi attackerade med en pump". Men efter att däcket pumpats upp till rekommenderat tryck kunde de glatt cykla vidare.

Efter den insatsen smakade morgonkaffet liite bättre.

H. skrev:
> [Inget]

En kvart senare var cykeln stulen.

Fixar ibland barnens kompisars cyklar, när jag ser eller hör något uppenbart fel. Det brukar klia i fingrarna när jag ser barends som pekar utåt eller på annat sätt åt fel håll, men brukar inte åtgärda det eftersom det kanske är med flit som de monterat dem så.

Nån okänd kollega hade framgaffeln bakochfram på nån Biltema-MTB som han/hon körde till jobbet på i somras. Hen parkerade dessutom ytterst i cykelstället att jag inte kunde undvika se den varje morgon. Det stack så illa i ögonen att jag kände mig tvungen att vända gaffeln rätt för att få ro i själen. Hade varit kul att veta om hen ÖHT märkte vad jag gjort. Cykeln lär ju ha känts rätt annorlunda på vägen hem efter åtgärden.

Fast det tristaste var väl att inte vaktbolaget reagerade på att jag stod där och skruvade, skapar ju visst tvivel över värdet av skylten "kameraövervakad cykelparkering" som sitter på grinden.

Stumpy skrev:
> En kvart senare var cykeln stulen.

Det verkar inte bättre än att den nog redan var stulen sen innan. Trodde att ägaren hade plockat upp den eftersom den försvann ganska fort efter att jag lämnade den, men när jag var ute och rastade hunden nyligen såg jag att den stod på en annan gata ett par hundra meter bort.

:(

Har ju hänt mer än en gång att man vill tvångsolja kedjan på en cykel som man passerar.

42Hz skrev:
> Har ju hänt mer än en gång att man vill
> tvångsolja kedjan på en cykel som man passerar.

I radhusområdet i närheten av där jag bor står det minst 30-40 cyklar som behöver kedjevård. Både vuxna och barncyklar. Tror folk att cyklar är underhållsfria?
Tanken har slagit mig att gå och smörja upp allihopa...
/Peter

dabac skrev:
> Nån okänd kollega hade framgaffeln bakochfram
> på nån Biltema-MTB som han/hon körde till
> jobbet på i somras. Hen parkerade dessutom
> ytterst i cykelstället att jag inte kunde undvika
> se den varje morgon. Det stack så illa i ögonen
> att jag kände mig tvungen att vända gaffeln
> rätt för att få ro i själen. Hade varit kul
> att veta om hen ÖHT märkte vad jag gjort. Cykeln
> lär ju ha känts rätt annorlunda på vägen hem
> efter åtgärden.

Påminner mig om en kul grej för kanske 10 år sedan. Lånade ut en MTB till en kollega (multisportare) för att köra lite i skogen. Efter en liten vurpa och med lite bråttom reste han sig och började han cykla med styret vänt 180 grader, ned för en backe. Gissa om det såg kul ut när han (trodde att han) nöp bakbromsen i backen! Tur att han är den typen man får skratta åt....

Mina egna egenmäktiga förfaranden består i att dumpa rostiga vrak på tippen.

/Mats

Nu när vi ändå fått både pump å en uppsättning insexnyklar till cykelgaraget på jobbet kunde ja helt enkelt inte låta bli:

Bilagor

• DSC_0435.JPG
    DSC_0435.JPG
    61 KB · Besök: 48
  • DSC_0437.JPG
    DSC_0437.JPG
    69.8 KB · Besök: 53
tmalm skrev:
> Nu när vi ändå fått både pump å en
> uppsättning insexnyklar till cykelgaraget på
> jobbet kunde ja helt enkelt inte låta bli:

Haha, bra gjort! Undras vad ägaren kommer att tänka!

Det tog en stund innan jag såg vad som skiljde. Snyggt! Borde ju märkas på cykelns uppträdande kan jag tycka :-)

tmalm skrev:
> Nu när vi ändå fått både pump å en
> uppsättning insexnyklar till cykelgaraget på
> jobbet kunde ja helt enkelt inte låta bli:

Snyggt!

Kan inte låta bli att fundera på hur ägaren köpt sin cykel? Det borde ju vara straffbart att låta sina kunder cykla runt så där (Ja den är förmodligen köpt på nätet och monterad på egen hand hemma men iaf)

Hursomhelst så lär denna cykelägare tack vare tmalm numera njuta ännu mer av sin cykel, bra insats!

Patrol skrev:
> Ja den är
> förmodligen köpt på nätet och monterad på
> egen hand hemma men iaf

förmodligen tänker folk såhär:

Undra vilket håll gaffeln skall sitta åt? Om jag sätter den med bromsen frammåt så trycks ju framhjulet in i dropouten och inte ut densamma. Det är ju bra ifall jag glömmer att spänna framaxeln, så så måste det vara tänkt.

Någon annan förklaring kan jag inte se.

Klassiker, folk som satt gaffeln bak å fram..
Gillar skillnaden på framhjulets avstånd från undre röret, fan en decimeters skillnad. :D

Brukar få vara "Bicycle repair man" åt många i min bekantskap, har blivit mycket montering av delar och inställningar på folks cyklar..
Man känner sig lite proffsig när man får glänsa med sina meck kunskaper, och att folk blir glada är inte dumt det heller. =)

I lördags såg jag här i Göteborg en tjej cykla på sin vita Loop (den aktuella cykel-på-köpet cykeln) med felvänd framgaffel....

Jag brukar ofta reagera på att många har rejält för lite istick på sin styrstam. Kollar man på markeringen brukar den ligga 2-3cm under max.

Men jag har aldrig rättat till någon än... man kanske borde bära med sig ett multiverktyg på somrarna.

Kung_Gustaf skrev:
> Jag brukar ofta reagera på att många har rejält
> för lite istick på sin styrstam. Kollar man på
> markeringen brukar den ligga 2-3cm under max.
>
> Men jag har aldrig rättat till någon än... man
> kanske borde bära med sig ett multiverktyg på
> somrarna.

det justerar/påpekar jag till typ alla som kommer förbi cykelköket också! Konstigt vad folk verkar ha dålig rimlighetsanalys?
1 cm borde väl räcka eller? Eller att det är helt ok att inte kunna tvärbromsa pga noll bromsverkan, för jag cyklar inte så fort?

Kung_Gustaf skrev:
> Jag brukar ofta reagera på att många har rejält
> för lite istick på sin styrstam. Kollar man på
> markeringen brukar den ligga 2-3cm under max.

Vad menar du med "för lite istick på sin styrstam"? Har folk själva monterat ett extra högt torn av spacers på styrröret under stammen? Förstår inte...

Mayhem skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag brukar ofta reagera på att många har
> rejält
> > för lite istick på sin styrstam. Kollar man
> på
> > markeringen brukar den ligga 2-3cm under max.
>
> Vad menar du med "för lite istick på sin
> styrstam"? Har folk själva monterat ett extra
> högt torn av spacers på styrröret under
> stammen? Förstår inte...

jag tror det åsyftas gamla gängade styrstammar

styrstam.jpg

silverman834 skrev:
> jag tror det åsyftas gamla gängade styrstammar

Ahh, då förstår jag mycket mer. När mitt intresse för att meka med cyklar väl visade sig hade väl den konstruktionen utgått på moderna cyklar och jag har bara mekat med hojar jag köpt fabriksnya.

Mayhem skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag brukar ofta reagera på att många har
> rejält
> > för lite istick på sin styrstam. Kollar man
> på
> > markeringen brukar den ligga 2-3cm under max.
>
> Vad menar du med "för lite istick på sin
> styrstam"? Har folk själva monterat ett extra
> högt torn av spacers på styrröret under
> stammen? Förstår inte...

Jag har tagit emot en cykel där kunden påstod att frambromsen var trasig, den hackade när han bromsade. En snabb koll och jag kunde konstatera att han höjt styret genom att flytta upp styrstammen en dryg centimeter. Resultatet var noll spänning i styrlagret...

Lagade kollegas bakhjul efter månadslångt
stillestånd p g a punka. Med vätska och ny ventilkägla. Efter pumpförsök visade det sig vara en ventilpys.

Förvåningen var stor och hon förstod nog aldrig hur det gick till. Hjulet var ju fast med bygellås i ramen!?

Beagleboy sa:
Lagade kollegas bakhjul efter månadslångt
stillestånd p g a punka. Med vätska och ny ventilkägla. Efter pumpförsök visade det sig vara en ventilpys.

Förvåningen var stor och hon förstod nog aldrig hur det gick till. Hjulet var ju fast med bygellås i ramen!?
Blev det nån dejt ? =)

Tillbaka
Topp