bike-discount.de

Lodynator

Ny medlem
bike-discount.de
Har några frågor angående www.bike-discount.de som ni kanske kan svara på.

hur lång tid brukar frakten ta?
frakt kostnad?
Hur ofta fyller dom på lagret?
Någon som blivit lurad eller blåst på pengar?

Om ni har någon annan positiv eller negativ erfarenhet av företaget så skriv.

bike-discount.de
bara positivt förmin del. Handlat ofta där. Frakttid och kostnad är som andra tyska siter. Brukar ta ca 4-6 dagar och kostar €10 ca. Om jag minns rätt.

Rekommenderas.

bike-discount.de
Lodynator skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kollat på en cykel men den finns bara i stl
> 20 skulle behöva stl 18. Brukar dom få in fler
> på lager?

Är det en 2010 så troligtvis nej, om en 2011 troligtvis ja. Mejla och fråga! Har fåt bra och snabb rspons på mailfrågor.

bike-discount.de
Fick hem lite slitdelar på 5 dagar nu i veckan. Kassett, kedjor, kedjelås mm. Inga problem alls. Jag beställer några gånger om året därifrån och har endast fått en lite senare leverans sommaren 2008. det tog väl 1.5 vecka istället för 5-7 dagar. Stabilt och plålitligt.

bike-discount.de
Jag beställde en cykel samt lite kläder och en klocka den 30/3. Kläderna fick jag den 12-13:e, men cykeln har jag inte fått än. Har skickat 5 mail sedan beställningen, har fått svar på 1, och det var en bekräftelse, annars stendött. Ska ringa dem idag. Kunde inte betala via kreditkort så jag förde över pengar i förskott, tar några extra dagar innan pengarna är på deras konto, kan vara därför det tar tid, men tycker ändå att det är dåligt att de inte svarar på mina mail.

bike-discount.de
Ringde precis till bike-discount. Svarade riktigt snabbt via telefon. Frågade var min cykel höll hus och fick som svar att jag inte betalt. När jag stod på mig ändrade kundservice sig och sa att jag visst hade betalt och skulle koppla mig till cykelavdelningen, upptaget, tjejen återkommer och säger att de cancellerat ordern den 5:e april och kunde inte svara på varför de inte hört av sig, eller något, väntar nu på att de ska ringa upp. Någon som varit med om liknande och hur hade ni ställt er?

Senast redigerad av en moderator:
bike-discount.de
Ingen ringde upp, så jag ringde en gång till. Nu har de hittat paketet och det finns i Malmö, imorgon Jönköping. Visade sig att kundservice tjejen tittat på fel order. Tråkigt dock att man måste ringa dem för att få kontakt. Telefonen fungerar dock bra för er som tvekar ;)

bike-discount.de
Brukar alltid ordna sig när man ringer, men deras mailsystem/rutiner suger rätt hårt. Tar ett par dagar innan mailen ens har nått rätt avdelning. Annars är de kanon!

bike-discount.de
visst äre tråkigt att behöva ringa, samtidigt får de nog väldigt mycket mail, att nått trillar mellan stolarna, händer väll. även om det inte är okay :D

vanliga delar, har jag fått hem på 4 dagar, levererat till dörr. hel cykel får man nog vara beredd att vänta på upp emot 2 veckor på.

bike-discount.de
Har nog beställt ca 20 ggr de senaste 5 åren och varje gång minst 10 produkter. Dom har oftast det mesta på lager men det händer ibland att artikeln inte finns hemma och numera restar dom inte utan plockar sonika bort produkten från beställningen om dom inte har likvärdig produkt. Dom har ALDRIG levererat fel produkt och för övrigt hanterat ett Crank Brothers garantiärende på ett mycket bra sätt. Detta tillsammans med marknadens bästa priser samt billig och snabb frakt gör att jag shoppar merparten av mina komponenter och alla slitdelar därifrån.

bike-discount.de
Min erfarenhet är att de ofta skickar fel prylar, förutom vid senaste beställningen som gick klockrent för första gången någonsin. 4 av 5 gånger har något blivit fel. (Ja man kan ju fråga sig varför jag envisats med att beställa flera gånger från ett ställe som inte skött sig bättre...)

bike-discount.de
quid skrev:
> Min erfarenhet är att de ofta skickar fel prylar,
> förutom vid senaste beställningen som gick
> klockrent för första gången någonsin. 4 av 5
> gånger har något blivit fel. (Ja man kan ju
> fråga sig varför jag envisats med att beställa
> flera gånger från ett ställe som inte skött
> sig bättre...)

Hehe.. Samma psykologi som trisslotter? "Plötsligt händer det!"?

bike-discount.de
42Hz skrev:
> quid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min erfarenhet är att de ofta skickar fel
> prylar,
> > förutom vid senaste beställningen som gick
> > klockrent för första gången någonsin. 4 av
> 5
> > gånger har något blivit fel. (Ja man kan ju
> > fråga sig varför jag envisats med att
> beställa
> > flera gånger från ett ställe som inte skött
> > sig bättre...)
>
> Hehe.. Samma psykologi som trisslotter?
> "Plötsligt händer det!"?

Haha, kanske det! :D För nog kändes som en vinst allt när jag öppnade den senaste försändelsen och alla prylar var rätt.

bike-discount.de
Idag fick jag min Radon ZR Team Midseason, tog 20 dagar att få komplett beställning, betalade i förskott. Cykeln känns riktigt riktigt fin och rolig att cykla på! Är 174 och 82 i skrev höjd, valde 18" och känns klockren! :)

bike-discount.de
Jag har lagt en beställning på bike-discount.

Innan jag gjorde det så mailade jag och frågade massor av saker ang. cykeln.
Jag fick svar relativt snabbt.

Nu i efterhand så har jag mailat 2 gånger om att jag skulle vilja göra ett tillägg på min order men har inte fått svar på flera dagar. Känns lite surt. Dom kan ju iaf säga om det går eller inte så är det ju bara för mig att beställa från annat håll.

Någon som har samma erfarenhet?

bike-discount.de
ApeTheGreat skrev:
> Jag har lagt en beställning på bike-discount.
>
> Innan jag gjorde det så mailade jag och frågade
> massor av saker ang. cykeln.
> Jag fick svar relativt snabbt.
>
> Nu i efterhand så har jag mailat 2 gånger om att
> jag skulle vilja göra ett tillägg på min order
> men har inte fått svar på flera dagar. Känns
> lite surt. Dom kan ju iaf säga om det går eller
> inte så är det ju bara för mig att beställa
> från annat håll.

Det står uttryckligen i bekräftelsen på din beställning att detta inte går, läs igen.

bike-discount.de
ApeTheGreat skrev:
> Jag har lagt en beställning på bike-discount.
>
> Innan jag gjorde det så mailade jag och frågade
> massor av saker ang. cykeln.
> Jag fick svar relativt snabbt.
>
> Nu i efterhand så har jag mailat 2 gånger om att
> jag skulle vilja göra ett tillägg på min order
> men har inte fått svar på flera dagar. Känns
> lite surt. Dom kan ju iaf säga om det går eller
> inte så är det ju bara för mig att beställa
> från annat håll.
>
> Någon som har samma erfarenhet?

Det brukar gå bra att beställa från dom.
Jag har vid ett tillfälle försökt att ändra på en order via telefon ( hade beställt fel bredd på styre ). Det var helt omöjligt att ändra på, trots att ordern ej var skickad.
Har vi ett tillfälle också mailat dom en synpunkt på en produkt ( direkt till den som är ansvarig för kundklagomål ), utan att få respons överhuvudtaget.

Så en av mina erfarenheter är att dom är rätt kassa på att kommunicera med efter att ordern är lagd.
Kan vara tillfälligheter, men var ingen erfarenhet som gjorde mig till en nöjdare kund.

bike-discount.de
Jo det är jag medveten om. Men sjukt nog så frågar jag dom ändå :D
Det är bara spd-fästen till skor jag vill lägga till på beställningen.
Jag hade hoppats på att dom kunde visa lite good will och slänga med dom gratis.
90 spänn lixom, i försäljningsvärde.

bike-discount.de
Jag tycker tyskarna är bra, förutsägbara, konsekventa och håller inte på och dealar. Jag slipper betala för extra hantering av klantiga kunder som ångrar sig, glömmer bort eller klickar fel, vill jag ha sådan service vänder jag mig till de butiker som erbjuder detta (på nätet eller fysiska butiker). Visst har man beställt fel någon gång ibland, och responsen man får är kanske inte den bästa när man vill komma i kontakt med dem, men nu vet man det och accepterar att det är så det är om man vill handla billigt.

bike-discount.de
ApeTheGreat skrev:
> ... så frågar jag dom ändå :D
> ... dom kunde visa lite good will
> ... gratis.

Du är min drömkund.

bike-discount.de
fredrikw skrev:
> Jag tycker tyskarna är bra, förutsägbara,
> konsekventa och håller inte på och dealar. Jag
> slipper betala för extra hantering av klantiga
> kunder som ångrar sig, glömmer bort eller
> klickar fel, vill jag ha sådan service vänder
> jag mig till de butiker som erbjuder detta (på
> nätet eller fysiska butiker). Visst har man
> beställt fel någon gång ibland, och responsen
> man får är kanske inte den bästa när man vill
> komma i kontakt med dem, men nu vet man det och
> accepterar att det är så det är om man vill
> handla billigt.

+1

bike-discount.de
Mina erfarenheter:
BD är ganska snabba på leveranser och tjänstvilliga med svar på frågor _innan_ affär.
Men reklamationsärende/garantier kan vara en mardröm.
Och trots att dom är noggranna tyskar (??) så gör dom fel - som dom inte står för.

bike-discount.de
Claes skrev:
> Men reklamationsärende/garantier kan vara en
> mardröm.

Verkligen!!!

Har väl handlat därifrån 6-7 gånger på nått drygt år, alltid fått rätt grejor. Men nu senast kom mitt paket fram efter många om och men och det visade sig att det på vägen hade gått sönder och var ihoptejpad i botten med klar packtejp. Inget jag skulle reagerat på direkt om det inte saknats en massa prylar i paketet. Nu börjar reklamationscirkusen. BD hävdar att jag aldrig skulle tagit emot paketet, men Posten kom med det som vanligt och ingen brist påtalades så det var ju omöjligt att veta att det skulle vara grejor försvunna från paketet. (Märkligt nog var tex de 4 dyraste däcken borta medan två billiga tubdäck fanns kvar i paketet..)

Nu hamnar man i ett skönt läge där DHL i Tyskland och BD hävdar att jag ska reklamera detta till min lokala postleverantör enligt nått "World Postal Contract" medan Posten Sverige hävdar att de bara ersätter avsändaren.

Bombar iväg denna reklamation till både DHL och Posten samt så många mailadresser jag kan hitta på @bike-discount.de

Försöker först att ringa BDs reklamationsavdelning ett antal ggr men kommer till en telefonsvarare som hänvisar till ett mobilnummer som jag inte heller får svar på så jag bestämmer mig för att maila. Efter första mailet får jag napp på reklamation@bike-discount.de dagen efter, där de frågar vad det var som försvann, medan jag från en annan adress får svaret att jag aldrig skulle tagit emot paketet eftersom det var trasigt. I det sistnämnda påpekas igen att jag måste ta upp detta med Svenska Posten.

Efter detta hör jag inget men skickar 3 påminnelser till BD där jag undrar hur detta ska hanteras. I påminnelse 4 (Det har väl gått ca 2 veckor nu) påtalar jag att om jag inte får hjälp nu så måste jag ta upp detta med Paypal vilka jag betalat denna order genom. Detta verkar ta skruv, redan nästa dag (19/4) får jag ett nytt mail från "moevy@bike-discount.de" i vilket det står på bästa engelska att:
"we have sending you the Items agains."

Jag mailar tillbaks och tackar samt ber om kollinummer på denna sändning. Denna fråga har jag ej ännu fått svar på..
Skickade en påminnelse i stor fetstilt röd text idag.. Med tillhörande tysk översättning ifall dom har tappat engelskan plötsligen.

Jag har faktiskt inte helt tappat hoppet helt, har efter detta handlat ytterligare en gång och skulle om jag varit hemma haft detta paket i min hand idag.

I normalfallet är det jättekul att handla kvalitetsgrejor till halva priset på BD men går nånting fel så verkar det vara ett helvete att få dom att lösa detta. Reklamationer hanteras så dåligt att det saknas motstycke. I senaste beställningen lade jag till de extra 5€ det kostar att få grejorna med DPD, förhoppningsvis funkar det bättre än med "gratisalternativet"

bike-discount.de
Jonez: egentligen äre ju posten som är de ansvariga för ditt problem, inte B-D, sen kan man tycka att de kanske skulle kunna hjälpa till lite.

har reklamerat en gaffel en gång, inga problem, B-D skickade en ny innan manitou hade avgjort ärendet ännu.

bike-discount.de
ApeTheGreat skrev:
> Hoppas att jag slipper några garantiäränden med dessa.

Saker som jag vill ha garanti på, typ ram och gaffel köper jag alltid lokalt av just den anledningen. Ett par däck som kostar 40% av vad det kostar hemma chansar jag gärna med.

bike-discount.de
Skrivet av Tille igår 08:43

Du är min drömkund.

----

Vad bra!

Säg vart du jobbar så kommer jag och tigger saker av dig redan idag.

bike-discount.de
Jensen skrev:
> Jonez: egentligen äre ju posten som är de
> ansvariga för ditt problem, inte B-D, sen kan man
> tycka att de kanske skulle kunna hjälpa till
> lite.

Jo, det var väl även min åsikt initialt, men efter att ha fått hela gången förklarad för mig av min handläggare i ärendet på svenska Posten AB så är jag av annan uppfattning.

Det är ju BD som köper fraktprodukten av i detta fall Tyska DHL (=Deutsche Post) och det är ju denna produkt som failat. Sen att det blir Svenska Posten AB såfort grejerna kommer till Malmö gör ju inte att det är jag som har köpt frakten av posten. Avtalet gäller mellan avsändaren och fraktbolaget.
BD får ju sen i sin tur ställa krav mot DHL/DP/Posten om det är så att inte tjänsten levererats korrekt. Det är väl denna hantering som BD drar sig för att ge sig in i kan jag känna. Dom har väl en och annan reklamation kan jag tänka mig, men detta hanteras allt annat än proffsigt i mina ögon.
Att man dessutom får olika svar på samma fråga från BD beroende på vem som svarar är ju än mer oroande.

(Min sista beställningen med från BD med leveranstillägget DPD +5€ kom igår och allt stämde, inget saknat inget trasigt eller fel)

bike-discount.de
det är väll de som förstört paketet som är ansvariga, rätt uppenbart äre ju posten eller tyska posten, o då ligger det ju mellan dem att lösa det. sen att posten försöker slingra sig, är ju föga förvånande. Klart din handläggare på posten säger att det inte ligger mellan dig och dem,utan skyller på nån annan, o hoppas att det inte ska uppdagas att de är posten som tabbat sig (om det nu är det). men som sagt, ring B-D, klart bättre än att maila

bike-discount.de
Kom äntligen fram på telefon igår efter en fuling, jag knappade mig fram till den avdelning jag trodde hade minst kö, vilket fungerade bra, och lekte dum och blev kopplad rätt ;)

I slutet av nästa vecka kan jag förvänta mig min cykel

24 dagar!!! för att montera en cykel.

bike-discount.de
ApeTheGreat skrev:
> Kom äntligen fram på telefon igår efter en
> fuling, jag knappade mig fram till den avdelning
> jag trodde hade minst kö, vilket fungerade bra,
> och lekte dum och blev kopplad rätt ;)
>
> I slutet av nästa vecka kan jag förvänta mig
> min cykel
>
> 24 dagar!!! för att montera en cykel.

Helt normalt när man beställer en cykel på våren:

Von der Bestellung eines vorrätigen Rades bis zur Auslieferung vergehen in der Regel ca. eine Woche. Wir bitten um Verständnis, wenn sich diese Lieferzeit während der Hauptsaison auf 2-3 Wochen verlängert.

bike-discount.de
Jag beställde en cykel till syrran från BD och den kom på en vecka. Riktigt bra, dock har de ju inte svarat på något mail om de frågor jag bad de svara på innan beställning.

bike-discount.de
Upprörande att inte chefen själv, Heinrich von Discount, monterar cyklarna omedelbart, med live-twitter, "Ja, wir haben jetzt den Kurbeln montiert mit sehr gut fett auf dem Axeln gekleggt.", och sedan flyger i sin privatjet direkt hem till brevlådan med hojen. Hur svårt kan det vara?

bike-discount.de
Precis! Om jag går in i en cykelaffär så kan jag gå därifrån med en cykel i handen, det är kränkande att jag inte kan få samma leveranstid när jag beställer från en tysk webb-butik för att spara 30% på priset, någon borde göra något.

Tillbaka
Topp