Bike Expo 2017

sparhawk

Medlem
Bike Expo 2017
Synd att det är så långt till Cykelmässan i Göteborg. Hade tänkt deltaga på Bike Expo i Stockholm i stället men....
Har precis kollat igenom listan över utställare och om jag inte missar något vitalt så tycker jag att det viktigaste saknas i stor utsträckning... Var finns cykeltillverkarna?
I Göteborg verkar det finnas ett stort antal på plats men i Stockholm finns nästan inga! Missar jag något eller?
Ser det ut så här så är det ju ingen ide att gå...

Bike Expo 2017
sparhawk sa:
Synd att det är så långt till Cykelmässan i Göteborg. Hade tänkt deltaga på Bike Expo i Stockholm i stället men....
Har precis kollat igenom listan över utställare och om jag inte missar något vitalt så tycker jag att det viktigaste saknas i stor utsträckning... Var finns cykeltillverkarna?
I Göteborg verkar det finnas ett stort antal på plats men i Stockholm finns nästan inga! Missar jag något eller?

Jag tänkte precis samma sak. Det såg betydligt bättre ut förra året.

Bike Expo 2017
sparhawk sa:

De kanske är i göteborg? ;)

Bike Expo 2017
daikai1 sa:
sparhawk sa:

+1

Bike Expo 2017
daikai1 sa:
sparhawk sa:

Ja alltså det kostar ju en slant att ställa ut på mässa, både rena pengar och tid. Dessutom har jag svårt att se att cykeltillverkarna säljer speciellt mycket på mässor i förhållande till de som säljer t.ex. tillbehör och kläder.
När det då kommer två cykelmässor på ganska kort tid så kanske man helt enkelt väljer en av dom. Å om man var i sthlm förra året så kanske man vill prova något nytt.

Bike Expo 2017
ceel sa:
daikai1 sa:
sparhawk sa:

Ja alltså det kostar ju en slant att ställa ut på mässa, både rena pengar och tid. Dessutom har jag svårt att se att cykeltillverkarna säljer speciellt mycket på mässor i förhållande till de som säljer t.ex. tillbehör och kläder.
När det då kommer två cykelmässor på ganska kort tid så kanske man helt enkelt väljer en av dom. Å om man var i sthlm förra året så kanske man vill prova något nytt.

Stor sannolikhet att det är så, enbart 1 "team" kostar mycket att ha på mässa, så två styckern blir svindyrt. Då väljer man den man tror har flest och mest varierad typ av besökare.
Normark kommer t.ex. inte ställa ut på sportfiskemässan i år för att det kostar dem för mycket jämfört vad de kan få för reklam för samma pengar på andra håll.

Bike Expo 2017
Ante1 sa:
Någon som varit där idag fredag och kan ge en rapport?

Jag var där efter jobbet idag. Lite lamt med lite besökare och förhållandevis få utställare. Hade dock ett bra och intressant samtal med en utställare så skapligt nöjd ändå, men kändes klenare än i fjol. Då gick jag iofs på helgen.

Bike Expo 2017
Ante1 sa:

Folktomt och få utställare med dåligt utbud är min dom efter ett besök där i eftermiddags.

Jag var även på mässan i Göteborg för tre veckor sedan och jämför man dessa båda mässor så var Göteborgsmässan tveklöst den mest flest utställare och störst utbud.

Bilder från idag:

IMG_20170324_154119161.jpg

IMG_20170324_154134979.jpg

IMG_20170324_154313192.jpg

Senast ändrad:
Bike Expo 2017
Sålde dem några småprylar eller någon kul utrustning då, typ skor eller hjälmar?

tobo sa:
Ante1 sa:

Folktomt och få utställare med dåligt utbud är min dom efter ett besök där i eftermiddags.

Jag var även på mässan i Göteborg för tre veckor sedan och jämför man dessa båda mässor så var Göteborgsmässan tveklöst den mest flest utställare och störst utbud.

Bilder från idag:

Senast ändrad:
Bike Expo 2017
Kommer därifrån nu. Ca 1/4 del utställare och folk mot ifjol. Mässan kommer inte att finnas nästa år om det minskar mer, fast det är ju bara min bedömning. Borde stannat hemma.

Bike Expo 2017
Håller tummarna för Svenska Cykelmässan i Kista nästa år. Det här var inte mycket att hänga i granen.

Det fanns nog inte plats för två mässor i vårt avlånga land...

Bike Expo 2017
Nu har jag mässat klart, instämmer i tidigare talares klagosång. Rätt bra priser från Evalds ändå, blev ett par handskar och polaren köpte en hjälm. Sämre än ifjol. För att svara på en tidigare fråga, ja det finns skor och hjälmar.

Bike Expo 2017
Finns det några utställare med fokus på touring/rando?
Lampor, dynamon, laddningsprylar, däck +30mm etc. skulle vara kul att se på en mässa.
Finns knappt i fysisk butik i Sthlm

Bike Expo 2017
Det var lite som att gå in på Cykloteket. Enda skillnaden var att man fick betala inträde.

On-One/Planet-X har en svensk ÅF https://www.trimate.se/ De ställde ut gravel/cx On-One Bish Bash Bosh. Den var fin tyckte jag.
2017-03-2512.09.36.jpg

Rosebikes visade sin värsting endurance lvg CDX X-lite med skivor. Den var frän.

Merida Scultura i damversion kolfiber med 105 hydrauliska skivbromsar och genomgående axlar. Ovanligt påkostad med "moderna" lösningar för att vara damversion. De brukar (konstigt nog) vara betydligt sämre utrustade av någon anledning.

/K

Senast ändrad:
Bike Expo 2017
Måste tyvärr hålla med skribenterna att det kändes rätt tunt med utställare på årets Bike expo. Kändes så redan förra året, men inte på samma sätt som i år.

När Bike expo huserade i Kista kände jag att det fanns betydligt mer att klämma och känna på, tyvärr.

Nåja, kanske blir bättre nästa år. Eller kanske inte. We'll see....

Bike Expo 2017
Jag var förra året och det var inte direkt upplyftande. 2 mässor inom en månad i Sverige håller inte! Jag tror att man skulle få ihop en bra mässa om man anordnade en mässa per år i Sverige och skiftade mellan olika städer. Sen förstår jag inte varför man ska arrangera i Älvsjö när man har en mässa som fyller typ halva B-hallen? Bättre då att hyra t ex Solnahallen och fylla den med utställare och aktiviteter. Betydligt lägre lokalhyra = fler utställare skulle förmodligen göra susen också. Om det eventuellt skulle vara så att man fick sätta lapp på luckan för utställare så skulle det ju inte skada heller.

Bike Expo 2017
Jag var mycket besviken. Det var den mest tragiska mässan jag någonsin har sätt. Det är ett skämd att kalla det "Nordens största Cykelmässa", och "Årets Cykelhelg". Det kändes som en loppis med några utställare som vill kränga sina resor eller motionslopp.

Kan jag reklamera min entré?

Bike Expo 2017
S-marc sa:
Jag var mycket besviken. Det var den mest tragiska mässan jag någonsin har sätt. Det är ett skämd att kalla det "Nordens största Cykelmässa", och "Årets Cykelhelg". Det kändes som en loppis med några utställare som vill kränga sina resor eller motionslopp.

Kan jag reklamera min entré?

Sånt bör ju ingå. Förra året var det röriga outletställ med gamla readelar. Det är väl ganska lite cykelmässa enligt mig :(

Tillbaka
Topp