Bike fit

Bike fit
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Självklart är det ingen studie, det är ett sk
> > White Paper, men det finns tillräckligt med
> > information där för att gräva vidare om du är
> > intresserad.
>
> Typ 34:e regeln på happy är väl något i stil
> med att det alltid åligger motparten att servera
> all information, alla undersökningar samt kunna
> påvisa källornas objektivitet. Eller kunna
> hänvisa till en egenhändigt författad
> Wikipediaartikel.

Ajdå, missade visst det... Allvarligt talat så trodde jag att Supertramp skulle kasta sig över detta och vara vetgirig, i jakten på de där sista sekunderna, och inte vara sådär oresonligt avfärdande. Men men, det är ju knappast första gången man blir förvånad här...

Bike fit
Eftersom jag ituitivt inte tror att sittställningen har signifikant påverkan på kroppens effektivitet så bemödar jag mig inte att leta upp en ev studie som visar detta. själv tror jag inte att det finns någon sådan studir men om jag får den serverad så läser jag den gärna.

Bike fit
Tille skrev:
> Att rådfråga* någon som har mer kunskap är
> verkligen inte bra. Sluta genast med det.
>
> *även om betalar för råden
Hur skulle det se ut, det vore ju som att gå till doktorn om man är sjuk. Bättre att låta cykelmuppar på forum bestämma. Alla ska sitta ca 12mm högre och ha en styrstam som minst mäter 130mm och -6 grader ! Basta :-) T
Edit: Glömde hänvisa informationskälla Wikipedia också, där står allt...

Senast ändrad:
Bike fit
Supertramp skrev:
> Eftersom jag ituitivt inte tror att
> sittställningen har signifikant påverkan på
> kroppens effektivitet så bemödar jag mig inte
> att leta upp en ev studie som visar detta. själv
> tror jag inte att det finns någon sådan studir
> men om jag får den serverad så läser jag den
> gärna.

Varför tror du tempocyklar har sadeln längre framskjuten i förhållande till vevcentrum än linjecyklar?

Bike fit
Supertramp och andra...

Man får skilja på sittposition för maximal effektivitet och maximal komfort. Lite förenklat.

En tempoinställning är maximal effektivitet under en begränsad tid. Däremot skulle lidandet bli för stort med en sådan sittposition under för lång tid i sadeln.

Det är skillnad på hur man bör sitta om man pressar max ned i pedalerna i en timme, jämfört med att uthållighetscykla i 10-15 tim i sträck.

Beroende på vilken typ av cykling man ägnar sig åt så kan man förskjuta "break even" mellan komfort och maximal effektivitet.

Jag antar att de flesta bikefit programmen är inriktade på komfort och, någon form av, förslitningsreduktion.

Mao ord så kan, och bör man, ha en mer aggressiv position om man trycker ned många watt i pedalerna under en begränsad tid, jämfört med om man vill hålla en jämn, och i sammanhanget, hög snittfart över tid.

Väldigt förenklat:

Cykla fort och kort - sitta längre fram relativt vevlagercentrum samt något djupare i bocken.

Cykla långt och uthålligt: si

Bike fit
evo skrev:
> Att jag är skeptisk innebär inte att jag totalt
> avfärdar idén men jag skulle vilja ha lite
> feedback från folk som inte hade problem (ont,
> besvär någonstans) och gjorde en bikefit. Blev
> det bättre? Eller är det omöjkligt att säga?

Jag tyckte att jag satt grymt bra med en stam på 100mm och 80mm drop.

Efteråt hade jag en 120mm stam och 110mm drop och insåg att min förra sittställning inte alls var bra i jämförelse. Sadeln flyttades fram två cm och sänktes en cm med.

Sen gjordes det fler inställningar med såklart, men det var ett exempel på det du frågade.

Men vill man inte behöver man inte...

Bike fit
Supertramp skrev:
> kroppens effektivitet

Menar du detta? Alltså på riktigt?

Eller förenklar du bara jättemycket?

Bike fit
Rippa skrev:
> Jag antar att de flesta bikefit programmen är
> inriktade på komfort och, någon form av,
> förslitningsreduktion.

Nja, det var verkligen inte detta som vi pratade om när jag gjorde min BG fit på CC.

Supertramp skrev:
> kroppens effektivitet så bemödar jag mig inte
> att leta upp en ev studie som visar detta. själv
> tror jag inte att det finns någon sådan studir
> men om jag får den serverad så läser jag den
> gärna.

Med tanke på hur fixerad du är vid siffror och diagram är ditt ointresse helt förbluffande måste jag säga... Eller har du tacklat av lite och allt som återstår är att vinna pendlarracet? :)

Nä, nu har vi lekmän spekulerat klart tror jag, kan inte Micke S komma hit och styra upp det hela lite? Så vi vet om alla bike fit-köpare är lurade eller om skeptikerna ska släppa sargen och komma in i matchen?

Bike fit
castrello skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Eftersom jag ituitivt inte tror att
> > sittställningen har signifikant påverkan på
> > kroppens effektivitet
>
> Menar du detta? Alltså på riktigt?
>
> Eller förenklar du bara jättemycket?

Ja, så länge vi inte pratar om extrema positioner. Cykla fort handlar om vo2max och aerodynamik. Och max benstyrka om man ska spurta. Det är min filosofi i alla fall.

Bike fit
Jag gjorde en BG-fit idag på min Trek Speed Concept.
Det lilla jag har kört på den har varit med en setup som jag mer eller mindre kokat ihop själv. Jag kände att jag behövde hjälp för att inte behöva lägga hela sommaren på att hitta rätt.

Sadelhöjden justerades förvånansvärt mycket, annars var det mest småsaker som gjordes.
Tyckte det var väldigt intressant och givande att få gå igenom alla punkter för att på så vis lära mig mer om detta. Att sen känna skillnaden efteråt var även inte dumt.

Visst kostar det en slant, men det gör ju alla andra småprylar som är mer eller mindre onödiga också.

Bike fit
zodah skrev:
> Jag har gjort en bikefit utan att eg ha några
> upplevda problem med sittställningen. Det var en
> present så jag betalade inte ens själv.
> Gjordes på CykelCity på Folkungagatan av
> Ragnar.
> Inga gigantiska förändringar men ändå en del
> småputsande - flyttade fram sadeln 1 cm - sänkte
> styret ca 1-2 cm och bytte strystam till 1cm
> kortare och bytte även styre till ett kompakt.
>
> Jag sitter nu mer bekvämt och kan slappna av i
> armarna och ändå nå fram till reglagen.
> tidigare hade jag mer sträckta armar och var
> nöjd med det. Jag tycker att jag iom
> bekvämligheten även akn hålla an högre
> ansträngningsnivå under längre tid (obs ej
> uppmätt endast upplevd). Jag tycker även att jag
> får ner mer kraft i pedalerna med den nya
> sittställningen.
>
> Summan av det hela är att det är värt att få
> en experts ögon på hur man sitter och beter sig
> på cykeln. Jag är nöjd med min bikefit helt
> enkelt.

Det tycker jag var bra info! Ser fram emot min "fit" :)

Bike fit
Aron skrev:
> Har någon koll på om man kan använda sitt
> friskvårdsbidrag till en bike fit?

Helt klart en relevant fråga. Man borde kunna tolka det som ett förebyggande hjälpmedel precis som massage, gym eller kiropraktik. Och dessa är giltiga, så jag undrar samma sak faktist.

Bike fit
fredrikw skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Jag antar att de flesta bikefit programmen är
> > inriktade på komfort och, någon form av,
> > förslitningsreduktion.
>
> Nja, det var verkligen inte detta som vi pratade
> om när jag gjorde min BG fit på CC

Räser eller mtb?

Min egen BG-fit utförs genom att cykla förbi skyltfönster och kolla att jag ser snygg ut.

Bike fit
fredrikw skrev:
------------------------------------------------------
> Med tanke på hur fixerad du är vid siffror och
> diagram är ditt ointresse helt förbluffande
> måste jag säga... Eller har du tacklat av lite
> och allt som återstår är att vinna
> pendlarracet? :)

Gäsp...
Du argumenterar lika moget som en femåring ungefär. Och snart kommer pappa som är polis (MickeS)

Bike fit
Rippa skrev:
> Räser eller mtb?

MTB.

> Min egen BG-fit utförs genom att cykla förbi
> skyltfönster och kolla att jag ser snygg ut.

En bikefit måste förstås passera skyltfönster-testet, ser man inte snygg ut så är det bara att återställa alla förändringar :)

Supertramp skrev:
> fredrikw skrev:
> > Med tanke på hur fixerad du är vid siffror och
> > diagram är ditt ointresse helt förbluffande
> > måste jag säga... Eller har du tacklat av lite
> > och allt som återstår är att vinna
> > pendlarracet? :)
>
> Gäsp...
> Du argumenterar lika moget som en femåring
> ungefär.

Jag argumenterar inte, jag redovisar bara vilka förväntningar jag hade. Eftersom du tidigare har visat prov på ett extremt intresse för siffror och detaljer är det väl inte långsökt att anta att detta fortfarande gäller? Huruvida detta är en förväntning som en femåring kan tänkas ha har jag ingen aning om, det får stå för dig.

> Och snart kommer pappa som är polis (MickeS)

Med tanke på att Micke S är en av de få här på happy som faktiskt vet vad han pratar om så borde hans eventuella inlägg i diskussioner som denna vara högst relevanta. Men du har rätt, vad ska vi med faktisk kunskap när vi har intuition, känsla och hemsnickrade teorier?

Men du kan ta det lugnt Supertramp, ingen hindrar dig från att sitta som du vill på din cykel.

Bike fit
Johan A skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Att jag är skeptisk innebär inte att jag
> totalt
> > avfärdar idén men jag skulle vilja ha lite
> > feedback från folk som inte hade problem (ont,
> > besvär någonstans) och gjorde en bikefit.
> Blev
> > det bättre? Eller är det omöjkligt att
> säga?
>
> Jag tyckte att jag satt grymt bra med en stam på
> 100mm och 80mm drop.
>
> Efteråt hade jag en 120mm stam och 110mm drop och
> insåg att min förra sittställning inte alls var
> bra i jämförelse. Sadeln flyttades fram två cm
> och sänktes en cm med.
>
> Sen gjordes det fler inställningar med såklart,
> men det var ett exempel på det du frågade.
>
> Men vill man inte behöver man inte...

Se där, lite real life återkoppling. Och en ganska stor förändring om du frågar mig, men vad var det som gjorde att du insåg att din förra sittställning inte alls var bra? Var det något du vande dig mig eller blev det en aha-upplevelse direkt?

Fånigt sätt att fråga på iofs som inte kan besvaras på ett forum. Du får hänga med till snäckan på en "lugn" tur någon gång. När vi sedan båda blir avhängda kan vi prata om det i lugn och ro.

Bike fit
Supertramp skrev:
> Undrar hur olika resultat man skulle få om man
> besöker olika bikefit?

Det kan du läsa om i ett gammalt nummer av Kadens om du är nyfiken...

Bike fit
Alltså, nu tar folk väldigt höga växlar på det här. Personligen tycker jag att man kan tillåta sig vara lite skeptiskt till det här, trots vetenskapliga nya rön (vilka det nu är, har inte läst artikeln men ska nog göra det tids nog). Har man hittat en bra position så varför ändra? Det intressanta är varför folk plötsligt inser att "Vafan, jag satt ju åt helvete förut?".

Visst, jag kan pröjsa och ev. få reda på det men vad ska man då med ett forum till? Slappna av och berätta i stället om ni har lust. I'm aaall eyes.

--- Lite OT ---
Eftersom jag nördat ner mig lite i löpning på sistone kan jag inte låta bli att dra en parallell med det som händer på skofronten inom löpning. Minimalistiska skor är rätt så heta just nu och det finns en anledning till det. Förespråkarna hävdar att löparskor som kompenserar fötternas tillkortakommanden (pronation, stöd etc) inte minskar skador utan försvagar i stället musklerna. Nu har jag för lite kunskap om foten (kitzblitz kanske kan svara:) men jag tycker att de har en poäng.

OK, nu till parallellen. Detta med kompensation av olika saker mha shims och inlägg och allt möjligt, är det inte bara att man skjuter på problemen? Eller tom sabbar en bra inkörd ställning? Vem tjänar på bike fit? Vi cyklister? Specialized? Cykelaffärerna? Alla?
Jag är medveten om att löpning och cykling är helt olika och medan vi är skapta att springa så är vi nog inte skapta att cykla med böjd rygg timmar i sträck, men ändå.

Bike fit
evo skrev:
> Det intressanta är varför folk
> plötsligt inser att "Vafan, jag satt ju åt
> helvete förut?".

Jag kan ju bara svara för mig själv och jag tycker inte att jag satt åt helvete förr men skillnaden är ändå märkbart bättre för mig när det kommer till trötthet, speciellt i rygg, axlar och knän.

Men som sagt, sitter man perfekt finns det väl ingen anledning att pynta för det.

Bike fit
Johan A skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Det intressanta är varför folk
> > plötsligt inser att "Vafan, jag satt ju åt
> > helvete förut?".
>
> Jag kan ju bara svara för mig själv och jag
> tycker inte att jag satt åt helvete förr men
> skillnaden är ändå märkbart bättre för mig
> när det kommer till trötthet, speciellt i rygg,
> axlar och knän.
>

Mycket intressant, speciellt som din sittställning blivit mer "extrem" (om jag inte missuppfattat).

> Men som sagt, sitter man perfekt finns det väl
> ingen anledning att pynta för det.

Perfekt sitter du nog inte trots bike fit. Vad nu perfekt är.

Bike fit
evo skrev:
> Mycket intressant, speciellt som din
> sittställning blivit mer "extrem" (om jag inte
> missuppfattat).

Precis.. Jag var rätt tveksam när Patrik började göra ändringarna ska du veta. Men mina axlar sänktes och blev mer avslappnade, vilket kändes riktigt bra. Tydligen är jag rätt rörlig och därför funkade dessa ändringar bra för mig.

Men jag tyckte som sagt att jag satt bra innan, men definitivt sämre än efter.

Bike fit
Vi hade en ergonomisnubbe på jobbet (en "office fit"?). Han verkade vettig, fanns ingen optimal sittställning tyckte han men gav lite allmänna råd. Tex att byta ställning ofta. Det är konstant långvarig spänning i musklerna som gör att man får ont. Det tror jag kan vara bra att tänka på när man cyklar också. Jag försöker byta grepp på styret lite då och då, sitta lite mer upprätt när det går uppför, och att sitta lite olika långt fram på sadeln.

Senast ändrad:
Bike fit
För egen del blev justeringarna ganska små, flyttade bak sadeln ca 1 cm och fick ett tunt inlägg i höger sko för att stabilisera lite, för övrigt satt jag redan ganska bra tydligen. Det som jag betalade för var kanske inte så mycket att få en helt ny sittställning som skulle ta tid att vänja sig vid, utan snarare att någon skulle ta sig tid och verkligen studera hur jag sitter på cykeln. Jag satt med andra ord inte åt helvete, och det kändes att det var väl investerade pengar i att låta någon annan än jag själv konstatera detta.

Med tanke på hur mycket pengar man har plöjt ner i cyklingen kändes denna kostnad som ytterst marginell, och jag kände dessutom att det knappast skulle skada att göra detta. Sedan att jag känner han som gjorde min BG fit hjälpte också en del, då jag känner att jag litar på hans kompetens och att det inte är helt uppåt väggarna.

Bike fit
bjorre skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Undrar hur olika resultat man skulle få om man
> > besöker olika bikefit?
>
> Det kan du läsa om i ett gammalt nummer av Kadens
> om du är nyfiken...

...som man hittar här: http://veloposition.se/artiklar/2011-01-jakten_pa_den_perfekta_sittstallningen.pdf

Så här olika blev resultaten:

Skrmklipp.PNG

Bike fit
En stor fördel med att göra en bikefit är att man kan korta ner feedback-loopen. Trampa en stund - justera - trampa mer - justera osv. Att det är på en trainer utan andra variabler är både bra och dåligt. Att själv hålla koll på vinklar (knän, fötter), skumma knärörelser +ANNAT under cykling kan vara besvärligt. Men man kan sätta upp en videokamera och filma sig själv på trainern, det kan ge justeringsidéer det också.

Jag förutsätter att det oavsett vem som gör bikefitten, eller vilken metod som används, sker en dialog om cyklistens mål. För min typ av vägcykling gäller andra inställningar än för den som enbart ägnar sig åt varvtider runt FRA.

Men att betala nån för sånt här är väl inte märkligare än att köpa en lunch på stan även om "vem som helst kan laga mat", och en hemlagad matlåda skulle bli billigare?

Personligen hade jag (efter tidigare knäproblem) aldrig på egen hand vågat dra upp sadeln 15 mm (från den inställningen jag gjort mha nån trollformel på internätet), men det känns mycket bättre nu när inte låren slår i tempomagen.

Sen har det nog blivit lite mainstream med bikefit - man måste inte vara elit eller ha skador för att göra det - det räcker med att vara MAMIL.

Bike fit
Fikasvettot skrev:
> Men att betala nån för sånt här är väl inte
> märkligare än att köpa en lunch på stan

+1

Bike fit
Oskar skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > Men att betala nån för sånt här är väl
> inte
> > märkligare än att köpa en lunch på stan
>
>
> +1

Vad kostar era luncher egentligen?

Skämt å sido, jag börjar inse att det kan finnas en poäng i att göra en bikefit. Fast jag fortsätter nog att gå på känsla och köper fler cykelprylar i stället. For now.

Bike fit
evo skrev:
> Fast jag fortsätter nog att gå på känsla och köper
> fler cykelprylar i stället.

Det tråkiga är ju att man får ganska lite cykelprylar för priset av en bikefit :)

Bike fit
evo skrev:
> Skämt å sido, jag börjar inse att det kan
> finnas en poäng i att göra en bikefit. Fast jag
> fortsätter nog att gå på känsla och köper
> fler cykelprylar i stället. For now.

Enligt ytterst kompetenta bedömare sitter du ju i alla fall snyggast av alla Stelios.

Bike fit
Brukar Bikefit även inkludera sadel? Jag får jävligt onti i arslet av vissa av mina sadlar. Men jag vet inte vad det är för skillnader på sadlarna som gör att jag bara får ont av vissa. Hade jag kunnat undvika köpet av min dyraste sadel (som jag får ont av och ej använder) så hade jag tjänat in kostnaden av en bikefit.

Bike fit
Supertramp skrev:
> Brukar Bikefit även inkludera sadel? Jag får
> jävligt onti i arslet av vissa av mina sadlar.
> Men jag vet inte vad det är för skillnader på
> sadlarna som gör att jag bara får ont av vissa.
> Hade jag kunnat undvika köpet av min dyraste
> sadel (som jag får ont av och ej använder) så
> hade jag tjänat in kostnaden av en bikefit.
Cykelcity har provsadlar, du kan göra en koll på hur bred sadel du behöver och sen prova några olika modeller :-) T

Bike fit
Att mäta avståndet mellan sittbenen för att hitta en bra sadel behöver man inte göra en bikefit för att göra, det är att bara att stövla in på valfri butik och göra.

Bike fit
fredrikw skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Fast jag fortsätter nog att gå på känsla och
> köper
> > fler cykelprylar i stället.
>
> Det tråkiga är ju att man får ganska lite
> cykelprylar för priset av en bikefit :)

Nja, ett par schyssta däck, lite latexslangar, styrlinda. Smått och gott som räcker länge. Fast
det är klart, en bikefit kanske räcker ännu längre...

Pesch skrev:
> evo skrev:
> -----
> > Skämt å sido, jag börjar inse att det kan
> > finnas en poäng i att göra en bikefit. Fast
> jag
> > fortsätter nog att gå på känsla och köper
> > fler cykelprylar i stället. For now.
>
> Enligt ytterst kompetenta bedömare sitter du ju i
> alla fall snyggast av alla Stelios.

Det är ju ändå det viktigaste, jag skiter väl i antalet watt:)

Bike fit
Miss Lycka skrev:
> Vinnare behöver ingen Bike Fit. De vinner ändå.

Du menar att vinnarna inte ställer in cykeln så att den passar optimalt för dom själva?

Bike fit
Supertramp skrev:
> Brukar Bikefit även inkludera sadel? Jag får
> jävligt onti i arslet av vissa av mina sadlar.
> Men jag vet inte vad det är för skillnader på
> sadlarna som gör att jag bara får ont av vissa.
> Hade jag kunnat undvika köpet av min dyraste
> sadel (som jag får ont av och ej använder) så
> hade jag tjänat in kostnaden av en bikefit.

De sätter dig på en "Arse-o-meter" och konstaterar vilken bredd du bör ha på sadeln, men hör och häpna! Även vinkel och hur långt fram/bak du sitter på den spelar in i hur bekvämt du sitter på den, faktorer som liksom på något underligt sätt följer med i en Bikefit ;o)

Bike fit
cyklariskogen skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Vinnare behöver ingen Bike Fit. De vinner
> ändå.
>
> Du menar att vinnarna inte ställer in cykeln så
> att den passar optimalt för dom själva?

De verkar ha bättre koll på vad de håller på med än många andra.

Bike fit
Miss Lycka skrev:
> cyklariskogen skrev:
> -----
> > Miss Lycka skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vinnare behöver ingen Bike Fit. De vinner
> > ändå.
> >
> > Du menar att vinnarna inte ställer in cykeln
> så
> > att den passar optimalt för dom själva?
>
> De verkar ha bättre koll på vad de håller på
> med än många andra.

vad betyder det? att vinnare aldrig tar hjälp av andra?

Bike fit
lundatok skrev:
> Att du tar Miss Lyckas trollbete.

Hehe, att jag inte lär mig att misslycka är ett troll. Tur att man kan dölja inlägg.

Tillbaka
Topp