Bike fitting FS MTB

AX3L

Aktiv medlem
Bike fitting FS MTB
https://www.canyon.com/sv/mtb/nerve/nerve-al-8-9.html

Har precis fått hem min första MTB från Canyon och blev lite nojig över storleken. På de flesta cyklarna jag testat (specialized och Trek) har jag haft Large och det har känts bra, men jag vill bara dubbelkolla så jag inte får en för stor cykel.

Mina mått är 184/84 benlängd vilket gör att jag har rätt lång överkropp och korta ben (drygt 190 i armspann), och borde därför gå uppåt snarare än nedåt som jag fattat det. Samtidigt gör mina korta ben att jag med dropperpost inte får så mycket justeringsmarginal med en stor ram. Instegshöjden skiljer inte jättemycket mellan M och L, och den verkar spontant okej ändå. Stammen är 80mm ska tilläggas, så det finns en del att jobba med där också.

Alla tips på hur man ska testa och mäta uppskattas! Vill bara dubbelkolla att den är okej innan jag provar den såpass mycket att jag inte kan byta :)

Skickar med en bild när jag sitter på, utan utrustning och rätt skor men det ger kanske en indikation.

2016-05-2409.19.32.jpg

Tack på förhand!

Bike fitting FS MTB
Nu är inte jag något proffs på detta, men spontant så är den ju absolut inte för stor.
Sen har det väl mycket med att göra hur och var du cyklar, om du kör stigar och stök så känns den väl ganska optimal, men om XC är målet så hade nog jag satt på en längre styrstam.

Bike fitting FS MTB
Om det är en L du har så har du e reach på 451.

Borde passa dina mått bra.

Nästa steg upp så har du en reach på 476 mm. Det börjar bli långt för dina mått, och för cykeltypen.

Bike fitting FS MTB
Tusen tack för alla svar! Nej en storlek större känns uteslutet framförallt av anledningen Oskar skriver, man kan inte skjuta ner Reverben under "kragen" så den blir för hög. Redan nu har jag lite mindre marginal än vad jag är helt 100 komfortabel med, men jag tror inte jag kommer behöva sänka sadeln mer framöver pga dämparinställning osv.

Haha eveningstar, det är T-shirten! Jag lovar!

2016-05-2411.35.24.jpg

Men fint, då var det bara att börja slita på den på riktigt :D

Bike fitting FS MTB
AX3L sa:
Tusen tack för alla svar! Nej en storlek större känns uteslutet framförallt av anledningen Oskar skriver, man kan inte skjuta ner Reverben under "kragen" så den blir för hög. Redan nu har jag lite mindre marginal än vad jag är helt 100 komfortabel med, men jag tror inte jag kommer behöva sänka sadeln mer framöver pga dämparinställning osv.

Hur får man lov att sänka sadeln pga dämparinställning?

Bike fitting FS MTB
xdr sa:
AX3L sa:

(Med reservation för att jag är nybörjare inom området, men: )

Om du pumpar upp dämparen hårdare får den mindre sag, och sadeln kommer hamna längre upp när jag sitter mig (inte sjunka lika långt ner av min kroppsvikt). Veven är fortfarande på samma position, vilket gör att avståndet vev - sadel blir längre, och med allt annat lika måste det kompenseras med att sänka sadeln. På en 110mm bakdämpare är det kanske att överanalysera dock. Andra skor och pedaler kanske gör mer för den saken.

Bike fitting FS MTB
AX3L sa:
xdr sa:
AX3L sa:

(Med reservation för att jag är nybörjare inom området, men: )

Om du pumpar upp dämparen hårdare får den mindre sag, och sadeln kommer hamna längre upp när jag sitter mig (inte sjunka lika långt ner av min kroppsvikt). Veven är fortfarande på samma position, vilket gör att avståndet vev - sadel blir längre, och med allt annat lika måste det kompenseras med att sänka sadeln. På en 110mm bakdämpare är det kanske att överanalysera dock. Andra skor och pedaler kanske gör mer för den saken.

Inte hundra att jag förstår dig rätt, men om dämparen komprimeras så sänks också vevarna(pedalerna). Så avståndet mellan sadel och pedaler är alltid samma oavsett hur dämparen är inställd.

Bike fitting FS MTB
Hmm, ja nu när jag tänker på det vet jag inte hur jag tänkte där riktigt. Aja (som ett dåligt försök att byta ämne), det kan ju vara bra att ha lite marginal att sänka sadeln om skor och pedaler kräver det i framtiden :)

Tillbaka
Topp