"Bike Park Vallåsen" intressekoll

nebben00

Medlem
Har intentionen att hjälpa Vallåsen att bygga en bikepark. Undrar hur många som skulle åka dit tex Lördagar Maj-okt. Gör en beräkning i underkant av hur många lördagar som du skulle åka dit och hur många personer som finns i det nätvek som du skulle åka med. Jag förutsätter att det som byggs kommer att bli av samma stuk som i Gesunda. Några lättare freeridespår och svårare DHG-spår på sikt en 4X-bana mm.

Aha, ja det var ju inte så långt bort. Jag kan tänka mig köra där ett par ggr per säsong beroende på kvallitén på spåren så klart..

Ett par-tre gånger, två-tre personer sådär i underkant...

Lycka till (Nemo?)!
Vore jättekul om det blev liftåka på vallåsen också!

4-5 ggr / säsong och mellan 2-4 personer per gång.
Bra idé att köra liften på Vallåsen lördagar med tanke på att Vånga kör söndagar. I alla fall för oss skåningar.
Bra pris på säsongskort kan nog dra en del folk också.

En fråga, varför bara ha öppet mellan Maj-Okt? Det är inte, vad jag vet iaf, mkt snö söder om Stockholm och det verkar som om det kommer att fortsätta vara så framöver... Det är rolilgt att åka i lera ju :-D

Helgerna vore iaf kul.

P

nebbeb 00;
...lägg ut en förfrågan till våra danska vänner. De hittar ju till Vallåsen när det är snö iallafall.

Här är en länk till ett danskt forum:

http://www.mtb.dk

bland deras "messageboards" finns ett för DH/Free ride

Tjena!

3-4 gånger dyker jag lätt upp.. Vallåsen är ett grymt ställe att satsa på, mer fallhöjd än dom flesta svenska cupbanor..

Går det att hyra cykel och skydd så blir det ett besök i alla fall. Jag vet åtminstone en till som skulle hänga på och dessutom åka oftare än jag...

Senast redigerad av en moderator:
Jag kan lätt tänka mej att sticka upp många helger. Kör från lund och har ju fyra platser till i bilen. Gillar dessutom att snickra och meka. Kanske varannan helg eller så.

Jag hörde i radio igår att Vallåsen skulle göra en nysatsning, då tänkte jag på bikepark och det är helt klart intressant. kanske en lite DH cup i södra götaland?

/Jerka

Skitbra idé! Det behövs ett bra ställe söder om Göteborg.

Som ny inflyttade till Halmstad och med en ny Marin Wolf ridge beställde från Cykell netto, då kan jag tanke mig att åker dit 1 - 2 gånger per månad. Svåger ska också nog följer med.

Låter grymt trevligt. Jag kör gärna där.
Vore även kul med en drop-sektion, pumplsling och dirt/dubblar i olika storlekar.

kan nog räkna med ett2-4 gånger med minst 2 pers/gång iallfall från växjö. Allt hänger på kvaliten på spåren då "ni" får konkurrera med Vånga och Husqvarna om vart vi ska åka för att åka lite :)

En bikepark söder om halmstad låter kanon!
Är detta seriöst och det är fler som vill satsa på detta så kommer jag att ställa upp både med bygge och åkande framöver! Så räkna med mig...

...f-n... kommer behöva en hojj till nu..... :-)

Var uppe vid Vallåsen idag och kollade linjer med "projektteamet". Det skulle lätt kunna bli södra scandinaviens bästa spot. Jag återkommer med en ny tråd till er som vill vara med och få blåsor i händerna när vi börjar närma oss den aktiva bygg- och planeringsfasen.

Grannanläggningen Kungsbygget har ju sin sommarrodel som komplement till de allt kortare skidsäsongerna. Jag har länge förundrats över att man inte satsar på DH och i synnerhet sedan jag i fjol somras började åka mtb har tanken slagit mig många gånger att man borde föreslå DH till ägarna av Vallåsen.
Liftarna finns ju där redan. Klimatet blir allt varmare med merparten av temperaturökningen på vintern så de borde utvärdera ett andra ben att stå på.
Vad jag förstår måste man dra en bra bit upp i Småland för att hitta närmaste DH-anläggning, så det borde finnas ett bra underlag för Vallåsen med hela Skåne och Själland som upptagsområde -säkert närmare 3M invånare. Och som sagt var, de danska skidåkarna hittar vägen till Vallåsen!

För egen del är jag ny inom mtb och har ännu inte provat DH, men det ser vanvettigt kul ut, så jag förställer mig att med en anläggning på nära håll kommer jag och min son dra dit så ofta tid och ekonomi tillåter. Hoppas det kommer erbjudas nybörjarkurser..

Tänk om man kunde få till något spår som funkar mer eller mindre åter runt, dvs välpreparerade som håller för väta och slitage.

Well I certainly would be there very reguler if it did go ahead.

I've been luckily enough to ride Vallåsen twice with the uplift running at the back end of 2007, the owner and his 2 boys have put together a mini DH course with even a small ladder drop off. The result is a small taste of what could be, I spent hours thrashing the same line and although the course was very basic the fun factor was high.

As I know the owner I've tried to convince him since we first met that a bike park would be fantastic at Vallåsen however as any business owner would be you need to ensure it is actually a viable business, bills and wages need to be paid no matter what. I guess this is why this tread was started trying to gauge interest.

There's an old saying: 'build it and they will come'.....

I really really hope it does happen, in fact I'll give them a call tonight to see whats going on :o)

Cheers,

Jeff

Senast redigerad av en moderator:
bernfort skrev:
-------------------------------------------------------
> Grannanläggningen Kungsbygget har ju sin
> sommarrodel som komplement till de allt kortare
> skidsäsongerna.

Tjena!

Dom har inte ens öppet vintertid längre.. Bara sommar..

Bream skrev:
-------------------------------------------------------
> There's an old saying: 'build it and they will
> come'.....

I thought the old saying read:
-"Book them and they will come."

:P

Jag kommer definitivt köra där ett par ggr varje sommar med eller utan ett par polare. Borde ha jättepotential, finns ju mycket bra ställen i området i övrigt också. Södra sveriges framtida MTB-Mecka?

It's about time. Awesome if you could get it rolling. I ride xc regularly on and around Hallandsås from E6 to Vallåsen skislopes. I always wonder why more people aren't out on the trails.
I never rode DH, but I'll take my kids there 2 to 4 times a yaer.
Great to read about. Realy exciting for the whole area.

Hej

Vi har lige startet en ny cykelklub på bornholm, dk, Team Cycling Bornholm. Vi vil gerne til hallandsåsen for at køre både xc og dh.
Så alle gode spor er af interesse.
Vi har jo ikke så meget lækkert terræn i dk. og det der er, må vi næsten ikke benytte.
Så stigninger - bjerge med lift og gode xc, freeride og dh spor - mail gerne alle links om spor, og arrangementer til os.

Maiken J.
Team Cycling Bornholm
www.teamcyclingbornholm.sportssider.dk

Hej Majken, hyggeligt at møde dig i dette forum. Bornholm har da bare de fedeste spor i Danmark.

Til alle jer andre, vil jeg kort informere jer om, at Dansk Mountainbikeklub (DMK) DH afdeling er meget interesseret i at komme over sundet og køre på Vallåsen.
DMK har f.eks et kommende weekendarrangement til Gesunda i juni og når vi hvert år tager til Bornholm, kan vi samle mellem 40-60 personer i 3 dage.
Hvis Vallasen kan tilbyde en blanding af gode XC singletracks og freeride/DH, så tror jeg ikke det er et problem at samle en flok på 20-30 mtb'er 1 gang om året.

Jeg selv kommer en del i området, da jeg har min mor boende i Laholm. Jeg er interesseret i at komme i kontakt med lokale mtb'er som kan vise mig gode spor på Hallandsåsen eller i nærheden af området. kontakt mig gerne derom.

Fuld fart frem utan at se sig tilbaka!
Hilsen Pernille Liisberg, København

Tillbaka
Topp