Bikekey - Danskt cykelregister

DanielS

Aktiv medlem
Såg precis ett inslag på TV4 Nyhetsmorgon om Bikekey (https://www.bikekey.com/) som jag inte hört talas om tidigare. Danskt företag som samarbetar med försäkringsbolag om att göra ett nationellt register för cyklar (om jag förstått det rätt?).

Jag tänker att mycket kan göras åt cykelstölder genom information, teknik och innovation (t ex vinkelkapsäkra lås och bättre cykelställ). Det här cykelregistret kan ju vara en del i det. Några här bor/rör sig väl i Danmark, någon erfarenhet om hur det fungerar?

Trådar om cykelstölder brukar ju snabbt mynna i politik men gör ett försök ändå.. eller så kanske det är bättre att låsa tråden redan nu.

En bra idé men det bör göras nationellt, sen om det hjälper är tveksamt. Det måste finnas en vilja att registrera sina cyklar, både från handlare och ägare.
Ponera att någon köper en 5.000 kr cykel på nätet, är den ägaren intresserad av att registrera sin cykel om det kostar pengar?

En som köper en cykel för +30.000 är kanske mer intresserad och drivande i detta. Just nu känns det som att det finns ett par organisationer som försöker att dra igång detta. Borde inte försäkringsbolagen vara mer positiva, polisen?

Vad händer vid privat begagnat, försäljning och efterlevnad mot registret? Ska det bli som med bilar?

En bra idé men det bör göras nationellt, sen om det hjälper är tveksamt. Det måste finnas en vilja att registrera sina cyklar, både från handlare och ägare.
Ponera att någon köper en 5.000 kr cykel på nätet, är den ägaren intresserad av att registrera sin cykel om det kostar pengar?

En som köper en cykel för +30.000 är kanske mer intresserad och drivande i detta. Just nu känns det som att det finns ett par organisationer som försöker att dra igång detta. Borde inte försäkringsbolagen vara mer positiva, polisen?

Vad händer vid privat begagnat, försäljning och efterlevnad mot registret? Ska det bli som med bilar?
Bra fråga om kostnaden, ska man betala för det så vill man ju se något mer värde än bara ett klistermärke. Tycker ju försäkringsbolagen borde vara intresserade av att finansiera detta..

Ägarbyte hanteras av registret om jag förstår det rätt.

Man får väl i så fall göra det obligatoriskt. Registret i sig är ju värdelöst.

Är cykeln registrerad på ägare ett skrivs den gemensamt över till ägare två. Är den inte registrerad skrivs den in på ägare två och signeras av säljaren (för spårbarhet).

Händer det något med en oregistrerad cykel läggs det ner direkt hos polisen (ingen ändring 😉). Köper man en cykel utan att registrera betraktas man som hälare utifrån presumtion. Hittar vi på lite nya lagstöd så kan det ju ge något.

Jag vet inte om jag tycker det är så kul, att registrera allt. Cyklarna åker bara till nästa land. Tveksamt om det blir annat än arbete för oss som envisas med att anpassa oss till samhället. Mycket åker ju redan utomlands. Samarbetet med danska registret vore väl en start, Sverige är litet.

Man får väl i så fall göra det obligatoriskt. Registret i sig är ju värdelöst.

Är cykeln registrerad på ägare ett skrivs den gemensamt över till ägare två. Är den inte registrerad skrivs den in på ägare två och signeras av säljaren (för spårbarhet).

Händer det något med en oregistrerad cykel läggs det ner direkt hos polisen (ingen ändring 😉). Köper man en cykel utan att registrera betraktas man som hälare utifrån presumtion. Hittar vi på lite nya lagstöd så kan det ju ge något.

Jag vet inte om jag tycker det är så kul, att registrera allt. Cyklarna åker bara till nästa land. Tveksamt om det blir annat än arbete för oss som envisas med att anpassa oss till samhället. Mycket åker ju redan utomlands. Samarbetet med danska registret vore väl en start, Sverige är litet.
Ja om cyklarna åker utomlands, det hjälper ju inte detta mot. Men kanske kan hjälpa något mot de som säljer stöldgods på marketplace?

Men där borde ju å andra sidan en utbildningsinsats kunna göra större nytta. Finns ju pengar att köpa reklamplats för information om "ful-streaming", borde väl finnas motsvarande pengar att spendera på utbildning om hur man undviker att köpa stöldgods?

Var det inte skriverier innan TV-avgiften hamnade på skatten, att Elgiganten etc registerade TV-innehav på de som köpte TV-apparater. Jag förmodar de var tvingade att göra så. Resultatet var att det "gavs bort i present" väldigt många apparater till släkt, grannar, katter, you name it, bara för att inte få den registrerad på sig själv.
Om viljan hade funnits att få till ett nationellt register, under t.ex. Transportstyrelsen, så hade det redan hänt? 🤷‍♂️

Det förutsätter dessutom att det finns ett enkelt identifierbart ramnummer e.d. på cykeln, något som åtminstone varit lag på i Danmark. Är kanske fortfarande så.

Man kan nog inte basera ett register med tillhörande lagstiftning på klistermärken...
Tror att vitsen ovan är att det är olagligt att sälja cyklar utan ramnummer.Ett litet steg skarpare än det olagliga i att bara sälja stulna cyklar.
Men för TS Bikekey är det onekligen lättare att marknadsföra med ett system likt det danska.

Om avsaknaden av klistermärke får folk att backa från en begagnat-affär kanske det ändå kan minska incitamentet att stjäla cyklar..

Med ett register kommer nog antalet premium- och semipremium-cyklar och ramar med halvskumt ursprung att minska något, men risken är att Happy och Market Place kommer svämma över med komponenter istället. Vem kommer tacka nej till att göra ett fynd och spara några hundralappar på den där delen som man behöver, men inte vill betala fullpris för i butik/webbutik?

Om det är gratis så kanske 10% av alla cykelägare bryr sig. Kanske. Men jag har väl ett 20-tal cyklar. Om det enbart gäller nya cyklar, så kanske vi ser lite effekt om 10år.

Vadje gång jag köpt ny cykel har den varit stöldskyddsmärkt och registrerad i nåt register, som senare kostat nån hundring per år. Verkar fortfarande finnas, tydligen Solid som håller i det nu. Så vad är nytt med detta? Är tanken att det ska vara obligatoriskt, typ som bilregistret?

Jag tänker att enda sättet att komms till rätta med stölder av cyklar är om risken att åka dit blev mycket större. Om man hade personal som var dedikerade till att kolla igenom cykrlställ och cykelförråd efter stulna cyklar och om brukandet av en stulen cykel gav en kännbar böter. Då skulle folk tveka att köpa begagnade cyklar som saknar dokumentation.

Förr - mycket länge förr - skulle ju cyklar ha registreringsplåt. Det tror jag vi kan vara utan.
Jag tänker att enda sättet att komms till rätta med stölder av cyklar är om risken att åka dit blev mycket större. Om man hade personal som var dedikerade till att kolla igenom cykrlställ och cykelförråd efter stulna cyklar och om brukandet av en stulen cykel gav en kännbar böter. Då skulle folk tveka att köpa begagnade cyklar som saknar dokumentation.
men en sån styrka finns ju, heter polis. Fast att kunna tränga in i låsta cykelkällare sådär bara skulle nog kräva grundlagsändring. Den vill vi nog inte heller vara med om.

Förr - mycket länge förr - skulle ju cyklar ha registreringsplåt. Det tror jag vi kan vara utan.

men en sån styrka finns ju, heter polis. Fast att kunna tränga in i låsta cykelkällare sådär bara skulle nog kräva grundlagsändring. Den vill vi nog inte heller vara med om.
Nej, det är ju alltid problematiskt att ge staten mandat att tränga sig på.

Vadje gång jag köpt ny cykel har den varit stöldskyddsmärkt och registrerad i nåt register, som senare kostat nån hundring per år. Verkar fortfarande finnas, tydligen Solid som håller i det nu. Så vad är nytt med detta? Är tanken att det ska vara obligatoriskt, typ som bilregistret?
Och vem kollar upp sådana när man köper en begagnad cykel? Vet nån ens hur man gör? Jag har inte en aning

Såg precis ett inslag på TV4 Nyhetsmorgon om Bikekey (https://www.bikekey.com/) som jag inte hört talas om tidigare. Danskt företag som samarbetar med försäkringsbolag om att göra ett nationellt register för cyklar (om jag förstått det rätt?).

Jag tänker att mycket kan göras åt cykelstölder genom information, teknik och innovation (t ex vinkelkapsäkra lås och bättre cykelställ). Det här cykelregistret kan ju vara en del i det. Några här bor/rör sig väl i Danmark, någon erfarenhet om hur det fungerar?

Trådar om cykelstölder brukar ju snabbt mynna i politik men gör ett försök ändå.. eller så kanske det är bättre att låsa tråden redan nu.
Såg också det och googlade runt lite. Det finns ett sådant register i Sverige redan. Ett företag som startades i år. Jag registrerade våra cyklar där.

Och vem kollar upp sådana när man köper en begagnad cykel? Vet nån ens hur man gör? Jag har inte en aning
Jag registrerade våra cyklar idag i ett Svenskt register efter att jag läst denna tråd. Man kan stöld anmäla och söka om en cykel är stulen. Jag är inte så insatt just nu men verkar inte vara ett försäkringsbolag.

Försäkringsbolagen kunde ju gemensamt och ihop med polisen gått ihop om ett enda register där samtliga stöldanmälda cyklar fanns med och där vem som helst fritt kunde söka och närmast obligatoriskt för den som köper en begagnad cykel. Skulle inte kosta mycket att implementera och hade dessutom underlättat polisens arbete när de hittar cyklar.

Sen hade manförstås inte kommit åt alla stölder för det är nog ganska många av de dyrare cyklarna som försvinner utomlands men det hade åtminstone klart försvårat att sälja stulna cyklar inom landet.

Tillbaka
Topp