Bikepack norra Tyskland/Polen. Tips? (Uppdaterad med Mini-RR)

moros

Aktiv medlem
Mini-RR i inlägg #11

Efter mycket velande var vi skulle cykla i sommar så slutade det med att vi helt enkelt bokade färja till Rostock samt färja hem från Swinoujscie 6 dagar senare utan någon vidare plan.

5 hela cykeldagar och kanske 10-12 mil per dag beroende på underlag/vind osv. Det blir gravelhojar för oss båda men behöver verkligen inte vara uteslutande grus, 50/50 kanske. Det skall rymmas lite mat och öl på lokal samt provianteringsmöjligheter och campingplatser.

En plan är väl just nu att dra söderut, sen österut mot Polen, sen norrut och en tur på kusten. Typ så här, men det är långt från skrivet i sten. Har ni några förslag på rutter eller delar av rutt?

Screenshot_20230711_215544_Maps.jpg

@jarek996 har kanske lite tips på delar av sträckan. Är kanske inte helt såld på de polska kullerstensgatorna däremot, i alla fall inte några längre sträckor. ?

Senast ändrad:
Rostock-Schwedt (förslag)

Har cyklat själv fram till pkt nr 14 på kartan (sen cyklade mot Berlin).
Massa fantastiska sjöar, fina skogar och lätt kuperad terräng. Tysk ÖL och mat.
Från Rostock till Swinoujscie har ni då 560 km och bara 2000 höjd m. Perfekt för 5 dagar.

P.S. Under pkt 17 på kartan , ligger Joachimsthal, och lite längre när en sjö som heter WERBELLINSEE med fantastisk vatten!!!
Ni kan kanske övernatta där.
Erich Honecker planerade där (östtysk regering hade där fint ställe - Jagdschloss Hubertusstock ) , HUR ska han hålla östtyskar i Östtyskland :LOL:

17-05-23-Fotoflug_Barnim-a_RR70416.jpg

cache_b2_60_b260a1ad0ccbc7a65f04d06977e1f276.jpg

Senast ändrad:
Rostock-Schwedt (förslag)

Har cyklat själv fram till pkt nr 14 på kartan (sen cyklade mot Berlin).
Massa fantastiska sjöar, fina skogar och lätt kuperad terräng. Tysk ÖL och mat.
Från Rostock till Swinoujscie har ni då 560 km och bara 2000 höjd m. Perfekt för 5 dagar.

P.S. Under pkt 17 på kartan , ligger Joachimsthal, och lite längre när en sjö som heter WERBELLINSEE med fantastisk vatten!!!
Ni kan kanske övernatta där.
Erich Honecker planerade där (östtysk regering hade där fint ställe - Jagdschloss Hubertusstock ) , HUR ska han hålla östtyskar i Östtyskland :LOL:

Visa bilaga 637945

Visa bilaga 637946
Tack för tipsen (såg att du lagt Polen också ovan). Skall kolla närmre på rutterna efter jobbet

BTW, hur känsliga är Polferries (om du brukar åka med dom) på sin incheckning, de skriver att man skall vara där 90 min innan för att inte förlora sin plats. Men längre ner i stycket skriver dom att incheckning stänger 30 min innan. Som cyklist antar jag att man står där bilarna skall på så att hänga där i 1.5h låter tråkigt

Tack för tipsen (såg att du lagt Polen också ovan). Skall kolla närmre på rutterna efter jobbet

BTW, hur känsliga är Polferries (om du brukar åka med dom) på sin incheckning, de skriver att man skall vara där 90 min innan för att inte förlora sin plats. Men längre ner i stycket skriver dom att incheckning stänger 30 min innan. Som cyklist antar jag att man står där bilarna skall på så att hänga där i 1.5h låter tråkigt
ca 1 timme ( + -) funkar bra. De släpper cyklister, så du sliper vänta med bilarna. Ta med dig kort spännband, för att dom är INTE förbereda att hantera cyklar. Jag brukar "parkera" cykel direkt vid infarten (ställer vid nåt rör, eller liknande och spänner med spännband), och sen är först ut från färjan.

Är du från Malmö?

P.S. Glöm inte , att du kan INTE längre sälja kronor (kontanter) i Polen ( jag tror förresten , att inte heller i Tyskland) . Ingen vill köpa ( Sverige köper INTE tillbaka sina pengar) , eller du får 60% av värde.
Bankomat och kortbetalning funkar bra, men i mindre byar (när ni vill handla lite mat, eller dryck) måste man ha kontanter.

Om ni ska äta i Polen , testa PIEROGI som finns med olika fyllningar : med kött, potatis-ost (vi kallar dom RYSKA - bästa för mig), spenat eller med frukt och varför inte komagesoppa :ROFLMAO: ?

IMG_9860.JPG

Senast ändrad:
ca 1 timme ( + -) funkar bra. De släpper cyklister, så du sliper vänta med bilarna. Ta med dig kort spännband, för att dom är INTE förbereda att hantera cyklar. Jag brukar "parkera" cykel direkt vid infarten (ställer vid nåt rör, eller liknande och spänner med spännband), och sen är först ut från färjan.

Är du från Malmö?

P.S. Glöm inte , att du kan INTE längre sälja kronor (kontanter) i Polen ( jag tror förresten , att inte heller i Tyskland) . Ingen vill köpa ( Sverige köper INTE tillbaka sina pengar) , eller du får 60% av värde.
Bankomat och kortbetalning funkar bra, men i mindre byar (när ni vill handla lite mat, eller dryck) måste man ha kontanter.

Om ni ska äta i Polen , testa PIEROGI som finns med olika fyllningar : med kött, potatis-ost (vi kallar dom RYSKA - bästa för mig), spenat eller med frukt och varför inte komagesoppa :ROFLMAO: ?

Visa bilaga 637996
Japp, bor i Malmö

Snyggt cykelställ!! Bra tips. Kontanter i gångbar valuta är redan planerat (har väl ens inte några svenska kontanter att ta med, de är ju knappt gångbara här hemma heller ? )

Hemkommen från en fantastisk tur. Det var väl mest vädret som var det stora orosmomentet men trots skakig prognos klarade vi oss från regn under cyklingen alla dagar utom en. Regn när man sover eller sitter under en markis och äter är ok :)

VI hade inte så mycket tid och ork till detaljplanering så det var egentligen bara att höfta ihop en grov rutt och sen bokade vi camping första natten, ca 8 mil från Rostock. Vädret lockade inte så mycket till kustnära cykling i motvind så vi beslutade oss för att inte köra så långt österut i Polen. Det var väl i stort sett våra riktlinjer.

På det stora hela var det väldigt bra cykling och vi lyckades verkligen få in det mesta, från sjöarna och de milslånga skogarna uppe på "platån" norr om Berlin till de öppna landskapen längs Oder. Det som egentligen var största överraskningen var väl det genomusla och tillika rakt motsatta underlaget. Här hemma kan man oftast komma undan med med slumpmässig gravelrutt utan att detaljstudera. Vissa partier kan såklart vara dåliga här hemma men i Tyskland och Polen är det en annan kaliber ? Jag har ju sett bilder från @jarek996 i hans inlägg och nu har man upplevt det själv. Så min rekommendation till någon som drar en "random" gravelrutt, kolla vad det är för underlag. Sanden och kullerstenen är det värsta, sanden är nog absolut värst, framförallt med lastad cykel och relativt smala (38 mm) däck. Jag hade planerat att köra 50mm 650b men pga av bl.a. noja med viktgräns på hjulen så blev det inte så. På de flesta kullerstensvägar kunde man köra längs kanten så det var hanterbart. Samtidigt så fanns det helt fantastiska evighetslånga sträckor med fin asfalt och sportgrus både inne i skogarna men även längs kanalerna. Det var verkligen högt och lågt. Det var inte många mil vi var tvugna att dela med bilar.

Dag 1, 8 mil, dag 2 och 3 ca 12 mil med camping de tre första nätterna. Stora delar av dag 2 och 3 gick längs Köpenhamn-Berlin rutten nordost genom bl.a. Muritz nationalpark. Det blev också ett spontanbesök på Ravensbruck koncentrationsläger då vi av en ren slump cyklade rakt förbi. Dag 4 blev lite kortare pga trötthet hos polaren och dåligt utbud med camping på vettigt avstånd så det blev 8 mil och hotell i Szczecin. Därefter bodde vi två nätter på camping strax öster om Swinoujscie vilket gav utrymme för en dag cykling utan packning. Den dagen gick däremot inte som förväntat då vi dels snurrade runt på halvkassa vägar österut, sen fanns inte anslutningen som vi tänkt ta till Swinoujscie pga vägbygge, när vi väl kört runt hela rasket så hade klockan blivit 14 och det började regna så vi vände och satte oss på ett hak för att äta och dricka öl istället. Även på hemvägen sista dagen hamnade vi på en väg som var avspärrad men utan skylt. Så ett tips om ni kommer österifrån så följ Eurovelo sista biten till Swinoujcie och inte den Polska cykelleden (om ni inte vill stöta er med polsk beväpnad polis)

God mat, god öl, oftast lunch i någon by, sen på kvällen antingen någon enkelt på campingen eller om det fanns någon restaurang nära. Lätt att handla / äta på rutten så vi provianterade dag för dag förutom frukost och bars/energi som man inte vill behöva "leta efter". Tyskland överlag dyrt / som hemma att äta ute. Polen billigare. Billigare i Szczecin än i "turistorten" på kusten. Öl billigt med svenska mått oavsett vad ?

Strava _ Routes.pngoriginal_79026f35-cde7-415c-9585-7d10166390eb_20230720_112038.jpg20230719_141223.jpg20230717_170512.jpg20230719_064254.jpg20230718_122713.jpgoriginal_c5434a86-a074-4e09-bf52-2e6db34b58bc_20230720_153840.jpg20230721_111402.jpg20230721_173220.jpg20230722_141242.jpg20230723_093444.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp