Bikers Sweden AB i Göteborg

Hade nog varit lite försiktig med att handla från det bolaget.

Företaget hade ute ett par begagnade ”Roval CLX 64” hjul till salu på blocket för ett tag sedan som uppenbart var kinakopior med novatech nav, vilket påpekades för ägaren. Annonsen låg kvar och hjulen såldes till någon annan..

Rätt absurt var dessutom att ägaren inte kunde avgöra om det var tub- eller kanttrådsdäck, trots att han hade hjulen framför sig.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ska vi verkligen ge sån bluff o båg marknadsföring?
Vet vi att det är bluff o båg? Verkar vara ngn 20-åring från Kullavik som har bolaget ihop med sin farsa. Det kan ju faktiskt vara så att en 20-åring inte riktigt har koll även om det verkar lite suspekt att sälja fake-hjulen (men i teorin kanske köpare fick reda på fakta får man hoppas).

Med det sagt har jag självbevarelsedrift nog att själv inte handla från det bolaget.

marr

Moderator
Forumvärd
Vet vi att det är bluff o båg? Verkar vara ngn 20-åring från Kullavik som har bolaget ihop med sin farsa. Det kan ju faktiskt vara så att en 20-åring inte riktigt har koll även om det verkar lite suspekt att sälja fake-hjulen (men i teorin kanske köpare fick reda på fakta får man hoppas).

Med det sagt har jag självbevarelsedrift nog att själv inte handla från det bolaget.
Var de inte från kullavik de dök upp extremt mycket konstiga annonser ett tag förut med?

Nån rasmus som handlade med mycket märkliga cyklar osv. Kanske är fel på det iofs.

SocialGimp

Aktiv medlem
Var de inte från kullavik de dök upp extremt mycket konstiga annonser ett tag förut med?

Nån rasmus som handlade med mycket märkliga cyklar osv. Kanske är fel på det iofs.
Det är nog samma.
1652200031638.png

CCS

Aktiv medlem
Du får gärna utveckla.
Javisst. Kolla här t.ex:

NickPick

Aktiv medlem

Han har full koll. Skambjuder ju och ljuger om hur länge han har haft prylarna och liknande. Det är en riktig cykel-Bessik vi talar om.
Han hittade en lucka i covid bara… köpa cyklar, tvätta och fira den sälja i ”nyskick”. Lär bli en del dollars iaf med tanke på han har hållit på ett tag.

SocialGimp

Aktiv medlem
Han har full koll. Skambjuder ju och ljuger om hur länge han har haft prylarna och liknande. Det är en riktig cykel-Bessik vi talar om.
Han hittade en lucka i covid bara… köpa cyklar, tvätta och fira den sälja i ”nyskick”. Lär bli en del dollars iaf med tanke på han har hållit på ett tag.
Att köpa billigt o sälja dyrt är ju i och för sig inte bluff o båg. Men ljuger han rakt upp o ned så håller jag absolut med. Nutidens hästhandlare kanske...

Deagle

Medlem
Jag hade en Trek remedy som ja sålde för ex antal månader sedan på blocket som den här killen köpte för 20 k. Han påstådde att han cyklade mycket och har testat en remedy och va helt såld på den. Dagen efter låg den på blocket för 26k... I den annonsen han la upp stämde inte innehålls förteckningen. Eftersom ja har ägt cykeln i 4 år så kan ja den in och utantill. Det va diverse saker som service och delar som inte stämde alls... Man kan tycka vad man vill. Men att ljuga om innehållet i en annons är INTE ok.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag hade en Trek remedy som ja sålde för ex antal månader sedan på blocket som den här killen köpte för 20 k. Han påstådde att han cyklade mycket och har testat en remedy och va helt såld på den. Dagen efter låg den på blocket för 26k... I den annonsen han la upp stämde inte innehålls förteckningen. Eftersom ja har ägt cykeln i 4 år så kan ja den in och utantill. Det va diverse saker som service och delar som inte stämde alls... Man kan tycka vad man vill. Men att ljuga om innehållet i en annons är INTE ok.
Då har vi verifierat att det faktiskt är en hästhandlare vi talar om då. 😁

CCS

Aktiv medlem
Ska vi verkligen ge sån bluff o båg marknadsföring?
Initialt borde svaret kanske vara nej, men nu blir ju tråden mer som upplysning och granskning så det blir nog bra ändå. Vore skoj om innehavaren själv kunde komma in och kommentera sitt inte helt ärliga beteende. 🙂

jsvedlund

Medlem
Grabben ni pratar om är nog som sagt definitionen av nutidens hästhandlare, eller i*iot skulle man också kunna kalla de.. Visst hojen han skulle sälja då var han öppen med att han köpt beg för att sälja vidare men den var långt ifrån de ”nyskick” han skrev om i annonsen. Gör världen en tjänst och handla inte av han…

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
Någon som har gjort affär med Bikers Sweden AB, och har deras mailadress ,skulle ju kunna maila och länka till den här sidan FHI.

Edit:företagsnamn

Senast ändrad:
Rasmus Nilselid från Bikers Sweden AB här med mitt första HappyRide inlägg.
Då många verkar ha funderingar om min verksamhet ska jag försöka ge alla ett svar.

Jag köper och säljer cyklar och har gjort detta med mopeder, elscootrar och cyklar i 7 år.
Det gäller i huvudsak begagnade, finare cyklar. Men även t.ex. import av elscootrar från Kina och försäljning av produkter från nya elcykel företag.

De begagnade cyklarna kommer i huvudsak från Blocket, från privatmarknaden, men även från diverse uthyrningsfirmor och andra företag vars verksamhet liknar min.

Jag vill vara tydlig med att jag inte är en cykelexpert. Jag modifierar, reparerar eller servar inte cyklarna jag säljer.

Om ni har frågor till mig får ni gärna skriva till mig på Blocket.
/Rasmus

Hade nog varit lite försiktig med att handla från det bolaget.

Företaget hade ute ett par begagnade ”Roval CLX 64” hjul till salu på blocket för ett tag sedan som uppenbart var kinakopior med novatech nav, vilket påpekades för ägaren. Annonsen låg kvar och hjulen såldes till någon annan..

Rätt absurt var dessutom att ägaren inte kunde avgöra om det var tub- eller kanttrådsdäck, trots att han hade hjulen framför sig.
Hej Alexander,
Hjulen ligger 10 meter från mig i skrivande stund, och jag vet fortfarande inte om det är tub eller kanttråd. Annonsen togs bort några dagar efter att ett par personer påpekade det du beskriver.
Dem är fortfarande till salu, denna gången med kunskapen att de är fejk, och för ett bra mycket billigare pris.
Jag tar fullt ansvar för misstaget.
Hjulen i fråga fick jag med vid ett köp av en racer. De beskrevs av säljaren vara riktiga Roval hjul.
/Rasmus

Hej Olof,
Jag är 23 år gammal. Företaget bedrivs enbart av mig. Min pappa står noterad som styrelsesuppleant men är inte inblandad i verksamheten. Det stämmer att jag inte hade koll, men blev snabbt upplyst av mer kunniga personer på Blocket. Hjulen såldes aldrig, den ända köparen av dessa begagnade hjul hittills är jag själv.
/Rasmus

Hej Martin,
Det stämmer, ordet Kullavik förekommer i alla mina annonser. Konstiga får vi hoppas att dem inte är. Du har dock rätt om att jag heter Rasmus (Nilselid) och handlar med många cyklar. Då jag hållt på ett tag kan du även ha rätt om att ha sätt mina annonser för flera år sedan.
/Rasmus

Hej NickPick,
Jag hoppas ha full koll på cykelpriser vid det här laget. Majoriteten av cyklarna köper jag in för angett pris, så jag hoppas ingen uppfattar det som skambud. Jag försöker alltid vara tydlig med att jag handlar med cyklar, det står till och med i annonserna vid det här laget. Jag började med denna verksamheten långt innan Covid, men Covid hjälpte definitivt, folk hade tråkigt och ville cykla!
/Rasmus

Hej,
Jag minns denna cykeln. En väldigt röd sådan! Informationen i denna annonsen kom direkt från vad du berättade för mig på plats, dagen innan. Men uppenbarligen måste jag ha skrivit fel ändå.
/Rasmus

UprightCitizen

Aktiv medlem
Tror dom flesta gärna ser att säljare har så bra koll som möjligt på sina varor. Dessutom verkar ni ju bara lägga på på priset så det enda man kan vara säker på verkar ju vara att man har betalat onödigt mycket när man handlar av er. 10/10 undvik.

Freddie L

Aktiv medlem
Sluta vara såna surgubbar nu, det är ju fint cykelväder! ;-) Grabben har ju ändå tagit ett djupt andetag och försökt svara trevligt på flera kritiska inlägg, istället för att gå bananas som är brukligt i sådana här fall. Det tycker jag kan vara lite lovande inför framtiden.

Så jag går mot strömmen och säger: Välkommen till Happy, Bikers! Sträva efter att vara en bra och schysst cykelnasare, det behövs fler!

jolov

Aktiv medlem
Hej David,

Helt okej att ha olika åsikter. Min är att om en flera år gammal cykel är använd 5 gånger så är den ganska oanvänd! Men förstår om andra tycker på annat sätt.

/Rasmus

Javisst är det okej att ha olika åsikter.

Just användning är väl dock ett begrepp som är väldigt enkelt att kvantifiera, oavsett om det gäller cyklar, tandborstar eller toalettpapper.

Det räcker liksom med att produkten blivit använd en gång för att den inte ska kunna anses oanvänd :)

Sam00

Aktiv medlem
Även om det här inte är olagligt så är det oärligt. Själva principen bygger ju på oärlighet. Man kan ju såklart inte säga till en köpare/i annons att man köpt cykeln begagnad billigare och nu säljer vidare dyrare. Isåfall gissar jag att man aldrig skulle lyckas sälja nåt.

Att också ljuga om skick, spec, ålder är ganska vanligt i såna här förhållanden. Sen kan man såklart alltid skylla ifrån sig att man inte visste eller inte förstår sig på saker osv. när nån märker eller ifrågasätter.

Masjevel

Aktiv medlem
Kan man något om t ex stolar, gitarrer, porslin eller vad som helst så kan man tjäna pengar genom att köpa billigt och sen sälja det till ett pris man vet marknaden är villig att betala. En andel av besökarna på loppisar och auktioner är där i hopp om att göra fynd som de kan sälja vidare för att tjäna en hacka.
Förstår inte att det skulle vara så konstigt bara för att det gäller cyklar.

SocialGimp

Aktiv medlem
Kan man något om t ex stolar, gitarrer, porslin eller vad som helst så kan man tjäna pengar genom att köpa billigt och sen sälja det till ett pris man vet marknaden är villig att betala. En andel av besökarna på loppisar och auktioner är där i hopp om att göra fynd som de kan sälja vidare för att tjäna en hacka.
Förstår inte att det skulle vara så konstigt bara för att det gäller cyklar.
Korrekt, som jag nämnde tidigare är att köpa billig o sälja dyrt inte bluff o båg utan det gäller ju i princip alla branscher som säljer prylar.

Men som privatperson konkurrerar ju Bikers Sweden med mig om jag vill köpa mig en cykel på Blocket o jag skulle aldrig få för mig att köpa ngt på Bikers med den vetskapen. Bikers tillför inget värde för mig som kund överhuvudtaget, de gör bara min cykel dyrare. Avstå!

eucalyptus

Aktiv medlem
En fördel skulle väl vara om man fixar till cyklarna och ser till att de är i toppskick?
Seths bike hacks har ju i år startat en serie vid namn "flip bikes" där han köper billiga cyklar med potential i dåligt skick. Fixar till dem med nya delar och servar allt fräscht som nytt för att sen sälja med liten profit.

Att bara köpa från A och sälja till B... En och annan stackare blir ju totalt uppköpta

@Bikers Sweden AB Jag var en av dem som påpekade att hjulen kunde vara fake förresten. Du sa att du skulle kika på det, sen fick jag aldrig nåt svar.
Jag fick precis samma svar av Rasmus när jag påtalade att hjulen var fake och fick inte heller något svar. Enligt honom verkade detta vara något nytt att de ens kunde vara kopior så det hade varit spännande att se vilket datum du hade kontakt med Rasmus.

Topp