Bikfefit Skåne/Blekinge

Bikfefit Skåne/Blekinge
Pavement i Lund eller Musette i Malmö.
Tycker nyttan är lite överdriven men beror klart på ens egen erfarenhet och vad man cyklar.
Känns ju som att man nån gång ändå vill testa på det speciellt nu till en början för att få mer förståelse, har gått igenom en drös med filmer på YouTube och det verkar ändå nyttigt.

Bikfefit Skåne/Blekinge
Enligt min uppfattning är den viktigaste tjänsten en bike fitter erbjuder en sk bike sizeing. Det innebär att du får ett lämpligt intervall för reach och stack (längden resp höjden) för cykeln. OBS! Det görs innan köp av cykel. Det bör göras av någon med medicinsk kunskap som bedöma din rörlighet mm. I Stockholmsområdet kostar det 1000 kr och tar en timme.

Mitt förslag är att du efter köp cyklar ett tag för att känna in cykeln och uppmärksamma ev besvär. Tycker du att allt funkar kan du fortsätta så. Har du någon form problem eller vill vara säker på att cykeln är optimerad för dig kan du göra en bike fit.

Notera att vid en bike fit så kommer cykeln att optimeras för dig, men har du köpt en cykel av fel storlek eller med en geometri som inte passar dig så blir det aldrig optimalt. Jag vet av egen erfarenhet. Jag köpte en racer till ett mycket bra pris, men den var marginellt för lång och för låg för mig. Bike fittern var ärlig och sa att det skulle gå att justera, men det skulle aldrig bli helt bra. Det tog emot, men jag sålde den cykeln direkt.

Här på Happy finns det rekommendationer om att göra justeringar hit och dit som ska förbättra. Vissa av dem gör det, men är cykelns geometri och/eller storlek inte rätt för dig så blir det aldrig helt bra.

Tillbaka
Topp