bilist - payback

helinerd

Ny medlem
bilist - payback
Är det någon som har nåt bra tips på vad man kan göra med all bilister som förpestar ens resor varje dag? Det går knappt en dag utan att jag stör mig på någon som svänger utan att blinka, blockerar en överfart, inte släpper fram osv.

Jag har sett att det finns speciella barends som man kan repa lacken med, men jag är ute efter något mer stillsamt. Något som inte förstör men som ändå får fram ett meddelande av nåt slag - för oftast är de flesta helt omedvetna om vilken fara de är för de mindre skyddade i trafiken.

Tex ägg eller paintballmarkörer...

Några tips?

bilist - payback
En orätt rättfärdigar inte en annan orätt. Försök sammarbeta och respektera trafikreglerna. Se till att du syns med tex reflexväst. Att ta till skadegörelse är inget jag kan rekommendera.

bilist - payback
Tagga ner. Det är dålig karma att bli förbannad varje dag. Folk gör ibland misstag i trafiken. Om du ska börja "hämnas" på alla som gör det får du både mycket att göra och detta utan att göra något gott.

bilist - payback
En cyklist blev ungefär såhär arg på mig en gång vid backaplan när jag inte såg honom vid en cirkulationsplats. Han började skälla och jag gick helt enkelt ut och förklarade att jag absolut inte vill något illa mot honom eller någon annan cyklist. När han förstod att jag var genuint ärlig så blev han rädd på riktigt.

Nu tror jag ju att du är lite Micke Dee inspirerad men om du inte är det bör du tänka över din livssituation. Är du ute efter att bråka med samhällsmedborgare med annat transportmedel eller vill du se dina barn växa upp?

bilist - payback
Öppnade höger bakdörr en gång då jag blev mycket irriterad över den 55:e bilen i ordningen där bilisten tittade på mig, jag trodde vi hade ögonkontakt och allt, men som sen bara svängde höger rakt över cykelbanan och klippte av mig... Blev så lack.
Dörrgrejen är bra för då måste bilisten ju stanna, gå ut och stänga (om denne är ensam i bilen).
Det var kul och kändes rätt där och då, men när adrenalinet lagt sig så var det nog bara korkat och skapade mer motsättningar än att det "lärde" bilisten något. Det var rent egoistiskt av mig och kändes sen bara löjligt.
Men du bad om ett tips, och detta är ju ganska harmlöst iofs. Om det inte sitter barn i bilen eller nåt då, dom kan ju bli rädda.

bilist - payback
malaurin skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som har nåt bra tips på vad man
> kan göra med all bilister som förpestar ens
> resor varje dag? Det går knappt en dag utan att
> jag stör mig på någon som svänger utan att
> blinka, blockerar en överfart, inte släpper fram
> osv.
>
> Jag har sett att det finns speciella barends som
> man kan repa lacken med, men jag är ute efter
> något mer stillsamt. Något som inte förstör
> men som ändå får fram ett meddelande av nåt
> slag - för oftast är de flesta helt omedvetna om
> vilken fara de är för de mindre skyddade i
> trafiken.
>
> Tex ägg eller paintballmarkörer...
>
> Några tips?

Allvarligt? Samtidigt som du är irriterad på skador som du tycker att cyklar gör i naturen, tycker du att cyklar ska få förstöra för bilar i stadstrafik?
Ägg eller paintballfärg? Nä, inte säkert att ägg är så enkelt att få bort efteråt. Det är ett jävelskap att få bort när skitungar kastar på husfasaden iaf.

Nej, cykla i trafik är som att köra MC, kör "safe" genom att anta att alla andra är idioter som inte ser dig, så kan du bara bli positivt överraskad. Försök hellre fostra dina medtrafikanter, du cyklar kanske samma sträcka varje dag så över tid är det en del personer som återkommer? Ta det lugnare själv vid bil-/cykelkorsningar, dra ner på farten själv och erbjud dig att lämna företräde ibland.

Spar ilskan tills det är riktigt riktigt befogat, resten av tiden får man leva efter devisen "Cyklister är mjuka, bilar är hårda". Det räcker ju inte att ha rätt när man är den som saknar skyddande kaross. Se till att synas.

bilist - payback
I min ungdom då jag blev förbannad på bilister hände det att jag drog till backspeglar, så där så att den släpper ur sitt läge.
Har sträckt mig in och ryckt loss blinkersspaken, med hänvisning till att han inte använder den.
Har satt pedalen i dörren när de har svängs höger och prejar en.
Har ryckt loss en vindrutetorkare en gång men han blev riktigt arg.

Men sådant gör jag inte längre, nu vinkar jag glatt.....

bilist - payback
anilson skrev:
> I min ungdom då jag blev förbannad på bilister
> hände det att jag drog till backspeglar, så där
> så att den släpper ur sitt läge...........

Ja ush det känner jag igen från tidigare år.

Tänk oxå på att om du lämnar ett argint bilist bakom så kanske ett antal av dina medtrafikanter fotgängare, cyklister och bilister får lida för det.

bilist - payback
Den bästa hämnden är att leva ett långt och lyckligt liv.

Att djävlas med någon som visar prov på dåligt omdöme och/eller inte är uppmärksam när han eller hon kör bil är sannolikt inte vägen till ett långt och lyckligt liv, oavsett hur berättigat det känns att slå tillbaka på något vis just då.

/s-o

bilist - payback
zapiens skrev:
> anilson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I min ungdom då jag blev förbannad på
> bilister
> > hände det att jag drog till backspeglar, så
> där
> > så att den släpper ur sitt läge...........
>
> Ja ush det känner jag igen från tidigare år.
>
> Tänk oxå på att om du lämnar ett argint bilist
> bakom så kanske ett antal av dina medtrafikanter
> fotgängare, cyklister och bilister får lida för
> det.

Det vet jag idag och fattade inte när jag var typ 20, då var jag bara arg på dem.

bilist - payback
Fikasvettot skrev:
> Skicka ett trevligt vykort till bilägaren med en
> vänlig uppmaning att öppna ögonen och följa
> trafikreglerna.

Bästa idén hittills! Och det går ju faktiskt ganska enkelt att ta fram adress genom registreringsnumret, har jag för mig i alla fall, om man betalar en liten slant.

bilist - payback
Oscar skrev:
> En orätt rättfärdigar inte en annan orätt.
> Försök sammarbeta och respektera trafikreglerna.
> Se till att du syns med tex reflexväst. Att ta
> till skadegörelse är inget jag kan rekommendera.

+1

bilist - payback
En bilist höll på att meja ner mig på ett övergångsställe häromdagen, jag gick till fots och upplevde att jag hade ögonkontakt med honom, men istället gasade han på och höll på att klippa mina tår.
Jag råkade ha mina bilnycklar i handen så jag sulade iväg dem på bilens baklucka - inget planerat utan bara ögonblickets irritation. Bilisten vågade inte stanna, förmodligen alldeles för medveten om vad han själv höll på att göra.

Annars förespråkar jag Vykortsalternativet;

*skriv SMS med bilens registreringsnummer
*skicka till 72503 (kostar någon krona)
*du får ett svarsmail med bil/ägare/ort
*leta upp ägare på eniro eller hitta
*skicka vykort

bilist - payback
skaparn skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skicka ett trevligt vykort till bilägaren med
> en
> > vänlig uppmaning att öppna ögonen och följa
> > trafikreglerna.
>
>
> Bästa idén hittills! Och det går ju faktiskt
> ganska enkelt att ta fram adress genom
> registreringsnumret, har jag för mig i alla fall,
> om man betalar en liten slant.

Eller ringer direkt till Transportstyrelsen (tidigare Vägverket) och frågar vem som äger fordonet med regplåt BLA123. Eller skickar SMS till 72503 (kostar 3 kr + SMS avgift). Det är bara på nätet de inte får lämna ut personuppgifter om ägare till fordon.

Kolla t.ex. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/Sms-tjansten-vem-ager-fordonet/

[EDIT] för långsam. igen...

Senast redigerad av en moderator:
bilist - payback
Ja, det kostar numera några kronor att få det där smset med ägaruppgifter. Förra året kom det 12 miljoner sådana förfrågningar tror jag jag läste, så nu vill de ha betalt...

Vykortsgrejen är bra, en variant jag tänkte på häromdagen till alla fortkörare jag stör mig på när JAG kör bil är att skicka ett kort brev om fortkörning och dödsolyckor, och skicka med registreringsinformation från donationsrådet.

Humorgruppen Helt apropå gjorde en kul sketch för några år sedan med en mc-förare som slänger sin hjälm och kör iväg och så dyker en text upp i rutan: Köra med hjälm är löjligt - Thorax-kliniken behöver dina organ!

Nåt på det temat, men tyvärr är det ju mina organ som går åt om jag krockar som cyklist och det är där som äggen eller paintballen kommer in, för det är nog lättare att torka bort än hjärnsubstans, eller vad tror ni?

Öppna dörrar tycker jag är rätt bra, eller bakluckan som någon skrev i en annan tråd.

På väg till skolan passerar jag en cykelöverfart där bilisterna alltid ställer sig och blockerar överfarten trots att det finns utrymme för dem att köra fram och släppa vägen fri för mig. Inte ens när man står stilla vid dem och inte kan komma förbi vill de eller förstår de att de kan köra fram, och då vill man gärna ha ngt att ta till. Idag drog näven i plåten på en färdtjänstbuss som vägrade flyttade på sig just där, men en öppnad dörr eller baklucka hade nog också varit bättre.

(Jag har en gång stått i 20 min mitt i göteborg fasthållen av en ilsken bilförare efter att jag dragit näven i hans biltak. Enda anledning till att han till slut släppte mig var att en pensionär gick fram och skällde ut honom... :D)

En kille jag känner blev åtalad för att ha sparkat på en bil på ett övergångsställe - inga skador-ingen skuld, men ändå, tingsrätten är inte roligt

Jag är inte total idiot och vill gärna se min barn växa upp som någon skrev, men som en mental övning är detta rätt kul.

Det finns ett bra talesätt: Hämnden är en rätt som bäst serveras kall! och det bästa med det är att när man har lugnat ner sig så inser man att det inte är värt ansträngningen och risken att bråka om det.

bilist - payback
Det finns ju också denna historia om att inte ta skit, men i de här fallen är det ju ignorans hos bilföraren snarare än ilska som ska ut, och det är ju framförallt jag som blir förbannad och får det svårt.

/Markus

The Law of Garbage Trucks--posted by nickgrand on Jan 28, 2008

[ Original story, by David J. Pollay ]

Sixteen years ago I learned an important life lesson, in the back of a New York City taxi cab.

I hopped in a taxi, and we took off for Grand Central Station. We were driving in the right lane when, all of a sudden, a black car jumped out of a parking space right in front of us.

My taxi driver slammed on his brakes, skidded,
and missed the other car by mere inches! The driver of the other car, the guy who almost caused a big accident, whipped his head around and started yelling bad words at us. My taxi driver just smiled and waved at the guy. And I mean, he was actually friendly!

So, I asked him, "Why did you just do that? This guy almost ruined your car and could've sent us to the hospital!"

And this is when my taxi driver told me about what I now call, "The Law of Garbage Trucks."

"Many people are like Garbage Trucks. They run around full of garbage, full of frustration, full of anger, and full of disappointment. As their garbage piles up, they need a place to dump it, and if you let them, they'll dump it on you. When someone wants to dump on you, don't take it personally. Instead, just smile, wave, wish them well, and move on. You'll be happier because you did."

Wow. That really got me thinking about how often do I let Garbage Trucks run right over me? AND, how often do I then take their garbage and spread it onto other people: at work, at home, on the streets? It was that day I resolved, "I'm not going to do it anymore."

Since then, I have started to see Garbage Trucks everywhere. Just as the kid in the Sixth Sense movie said, "I see dead people," I can now say, "I see Garbage Trucks." :)

I see the load they're carrying ... I see them coming to drop it off. And like my Taxi Driver, I don't make it a personal thing; I just smile, wave, wish them well, and I move on.

bilist - payback
Ari.m skrev:
> Annars förespråkar jag Vykortsalternativet;
>
> *skriv SMS med bilens registreringsnummer
> *skicka till 72503 (kostar någon krona)
> *du får ett svarsmail med bil/ägare/ort
> *leta upp ägare på eniro eller hitta
> *skicka vykort

+1.

bilist - payback
Undrar hur folk skulle reagera på ett vykort. Övervakade?
Iofs så finns det ju teorier (t.ex Panopticon) om att möjligheten att man är övervakad leder till att man beter sig som om man faktiskt är övervakad

bilist - payback
Man kanske skulle införa ett krav på ett yogapass och ett kampsportspass i veckan för alla som regelbundet framför någon sorts fordon i storstad? Cyklar inräknade.

bilist - payback
erik h skrev:
> Man kanske skulle införa ett krav på ett
> yogapass och ett kampsportspass i veckan för alla
> som regelbundet framför någon sorts fordon i
> storstad? Cyklar inräknade.

Hahaa... Sedan kör man ett pass tillsammans, yoga vs. kampsport!

bilist - payback
Fikasvettot skrev:
> Iofs så finns det ju teorier (t.ex Panopticon) om
> att möjligheten att man är övervakad leder till
> att man beter sig som om man faktiskt är
> övervakad

Läsvärt på det temat är "The Light of Other Days" av A C Clarke & S Baxter.

bilist - payback
geologen skrev:
> Läsvärt på det temat är "The Light of Other
> Days" av A C Clarke & S Baxter.

Om man vill lämna fiktionen en stund finns Michel Foucaults "Övervakning och straff" (Surveiller et Punir).

bilist - payback
Oscar skrev:
> En orätt rättfärdigar inte en annan orätt.
> Försök sammarbeta och respektera trafikreglerna.
> Se till att du syns med tex reflexväst. Att ta
> till skadegörelse är inget jag kan rekommendera.

Jag håller med om att det är bra att hålla huvudet kallt i trafiken.

Men att man ska "se till att man syns" genom att bära reflexväst tycker jag är fel. Det är att skuldbelägga offret. Problemet är inte att trafikanterna är osynliga, utan att folk kör för fort och för slarvigt, utan att se sig för ordentligt. Fordonen är ofta för tunga och hårda, det vill säga farliga. Därför bör de framföras försiktigt.

Att skuldbelägga offret är dessvärre väldigt utbrett i trafiksammanhang. Ekot rapporterar t ex att "Snart lanseras ny teknik där vägarbetarna får veta när en bil närmar sig för fort genom ett vibrerande armband." På så vis läggs skulden på vägarbetarna som förväntas springa och gömma sig. Den moderna tekniken borde istället inriktas på att få bilisterna att sakta ner och inte utsätta andra människor för fara.
Ekot: Vibrerande armband ska minska olyckor

Man kan jämföra med kvinnor och våldtäkter. Ska man varna kvinnor för att bära kort kjol, för att annars blir de våldtagna? Även om det i och för sig kan finnas ett korn av sanning i det, så tycker jag det är fel eftersom man lägger skulden på offret. Man ska inte bli våldtagen för att man bär kort kjol, och man ska inte bli överkörd av en bilist för att man "inte syns".

Man kan dessutom undra om fotgängare också ska ha reflexväst? Den som stiger av bussen på en mörk landsväg kanske förväntas ta på sig en knallgul varningsväst med reflexer?

bilist - payback
@Erik Sandblom. Jag skulle säga ja och nej. Igår kväll var jag ute med bilen (jaja jag är en mördare hej och hå). Inne i Stockholm mötte jag tre cyklister som inte hade varken lyse eller reflexer mitt i natten. Dessutom var det allmänt uselt väder. Att man inte ser medtrafikanter är ett stort problem och en olycksorsak. Detsamma gäller bilar som kör utan lyse på nätterna.

bilist - payback
Erik Sandblom: Håller helt och hållet med dig, det är inte offret som ska behöva skydda sig.

RN: Lyse och reflexer är det väl lag på att man ska ha när det är mörkt eller? Men inte lag på att man behöver en stor neonskylt där det står "här är en cyklist" eller något i den stilen för att överdriva.

bilist - payback
RN skrev:
> @Erik Sandblom. Jag skulle säga ja och nej. Igår
> kväll var jag ute med bilen (jaja jag är en
> mördare hej och hå). Inne i Stockholm mötte jag
> tre cyklister som inte hade varken lyse eller
> reflexer mitt i natten. Dessutom var det allmänt
> uselt väder. Att man inte ser medtrafikanter är
> ett stort problem och en olycksorsak. Detsamma
> gäller bilar som kör utan lyse på nätterna.

Jag retar mig också på cyklister utan lyse och reflexer. Med Reelights och liknande kan man numera ha belysning utan bekymmer med batterier eller halkande dynamosar (navdynamo är också bekymmersfritt). Men det handlar mer om hänsyn och artighet, än om direkt fara. Om jag mejar ner någon så kan jag knappast skylla på att jag inte såg. Det är förövaren som är farlig, inte offret.

Men jag drar gränsen vid klädseln. Man ska inte behöva ha särskilda kläder för att undvika att bli våldtagen eller överkörd.

bilist - payback
Erik Sandblom skrev:
> Man ska inte behöva ha särskilda kläder för att undvika att
> bli våldtagen eller överkörd.

Rakade ben då?

bilist - payback
Det tillhör väl sporten med att cykla inne i stan? Se det såhär, vad är minigolf utan hinder? vad är fotboll utan motståndare (somliga kallar dom generöst medspelare)? vad är korvbröd utan... ja va fasiken, du begriper vad jag menar - vill du inte vara med i leken, åk buss/tåg! Jag tycker det är himla skoj att försöka överleva i trafiken, det är utmanande!

Och seriöst, att kollidera med en bil när man cyklar, det är inte jordens undergång, det är i dem flesta fall inte värre än när du ramlar spelandes innebandy (dem där golven bränner fan bort huden!)

Eller om du nu är rädd för trafiken, så jämför med det här - jag slungade mig själv ut för en 20 steg hög trappa i uppskattningsvis 30 km/h, landade pladask på betongen ungefär 1,5 meter framför sista trappsteget och kunde skrattandes släpa cykeln ungefär 4 kilometer till verkstaden därifrån för riktning av taco-bakhjulet.

Så om du råkar få lite plåtkontakt med valfri bil i 30 km/h, vad gör det? Det är i regel sällan så allvarligt som folk vill få det att framstå...

Jag har även smällt i bakre sidodörren i ungefär 45 km/h på en bil som bara lite snabbt försökte korsa cykelbanan som kommer i nedförsbacke. Jag kunde både gå och skratta den dagen med.

Trafiken är en lek, var med du också!

bilist - payback
Limstift. Billigt, enkelt och tyst. JObbig att få bort men det går bort.

206513b.jpg

bilist - payback
Niko/Frost skrev:
> Det tillhör väl sporten med att cykla inne i
> stan? Se det såhär, vad är minigolf utan
> hinder? vad är fotboll utan motståndare (somliga
> kallar dom generöst medspelare)? vad är
> korvbröd utan... ja va fasiken, du begriper vad
> jag menar - vill du inte vara med i leken, åk
> buss/tåg! Jag tycker det är himla skoj att
> försöka överleva i trafiken, det är
> utmanande!

Säg det till morsan till den senaste som blev ihjälklämd under en lastbil.

En majoritet av cyklisterna tycker inte det är kul med farliga situationer. De vill bara kunna ta sig till och från jobbet och har valt att göra det på cykel. Jag tror inte de är intresserade av ditt machotrams. Eller att "leka".

Det är ingen lek. Det är allvar. Och det finns regler. Skall man jämföra med din fotbollsmatch så kommer mitt lag med slagträn och yxor, det är väl OK? Pasar det inte så är det väl bara att packa ihop, lämna planen och hitta nåt ofarligare?

bilist - payback
Fikasvettot skrev:
>
> En majoritet av cyklisterna tycker inte det är
> kul med farliga situationer. De vill bara kunna ta
> sig till och från jobbet och har valt att göra
> det på cykel.

Du har säkert rätt i det. Men Niko har rätt i att det är mindre farligt att bli påkörd i 30 än att bli påkörd i högre hastigheter. Om biltrafiken saktade ner skulle fler våga cykla till vardags. Jag tycker Niko också har rätt i att trafiken kan vara ganska kul om man är artig mot sina medtrafikanter. Det går inte att minska riskerna till noll.

bilist - payback
Fikasvettot. Nu missar du poängen lite här, det är absolut inte tal om machodravel. Det är tal om uppmärksamhet... Vem tror du är säkraste trafikanten om vi talar cyklister (för bilisterna kan vi faktiskt inte påverka genom protester.)

Cyklist A, som skitförbannad surar sig igenom trafiken och hytter näven åt varenda jävel som inte följer lagen till punkt och pricka, helst släpper han styret i varje sväng och pekar hejvilt i den riktning han har för intention att svänga.

Eller:

Cyklist B, som glad i hågen och med vant vis snirklar sig fram i trafiken, väl förberedd på allt som kan tänkas hända och tar snarare felkörande bilister för självklarhet än för tillfällighet.

Jag kan säga att efter att ha cyklat rätt mycket i stans rusningstrafik, så är kategori A-cyklister en hejdlös trafikfara just för att dem VÄGRAR inse att det är djungelns lag som gäller, vilket cyklist B tar för givet...

Man kan antingen spreta emot verkligheten eller omfamna den, vara arg och inskränkt eller glad och alert. Verkligheten maler på i sin vanliga takt och skiter i vilket...

Och ja visst, folk blir klämda under bussar i trafiken, folk trillar ned i cementblandare på arbetsplatsen och folk bryter lårbenshalsen på minsta lilla isfläck. Men du får ju inse att det är EXTREMFALLEN, dem flesta kollisioner mellan cyklist/bilist slutar i ett blåmärke på den ene och en smärre buckla på den andra och så fortsätter livet sin lilla gång...

Det är fan inte mer med det liksom.
Men jagar man upp sig och blir den där arga, förvirrade, paragrafryttande cyklisten som hellre sitter i rullstol och har rätt än ett blåmärke och lite fel så står nog pandemi för dörren.

bilist - payback
Vad sägs om cyklist C - som bara vill cykla utan att bli påkörd? De som inte tycker det är ""himla skoj att försöka överleva i trafiken" eller uppskattar "utmaningen"? Eller finns bara "extremfallen" A & B?

Tyvärr. Komma och snacka om att man får vara nån annanstans om man inte gillar "utmaningen" köper jag inte. Jag (och jag tror de flesta andra) vill inte bli påkörd även om det "bara" blir ett blåmärke. Du kanske inte bryr dig, och tycker det är en "sport". Det får stå för dig.

bilist - payback
Fikasvettot, återigen så missar du nog tyvärr poängen.

Det är en jättefin tanke att du i lugn och ro vill ta dig fram genom trafiken utan att bli påkörd. Men som jag sade, "Verkligheten skiter i vilket". Och så länge den situationen med cyklist C överhuvudtaget inte existerar, så är det BÄTTRE att ställa sig i kategori B än kategori A.

Jag säger inte att det är BRA, jag säger bara att det är BÄTTRE.

Visst kan vi önska en bättre trafiksituation, men oavsett vad vi gör så är det flera år dit, och fram tills dess så kanske du iallafall kan hålla med mig om att det är bättre att göra det bästa utav situationen sett utifrån det du själv faktiskt kan göra - nu hoppas jag du förstår att jag inte talar om DIG specifikt eller personligen - nämligen att anpassa dig efter rådande förhållanden.

Om du inte tror mig så utgå ifrån yrkesgruppen cyklister, buden. Ser du det inte som en lek där alertast, smidigast och piggast vinner - så är du körd. Och det är ju inte av lek budcyklister ser trafiksituationen som dem gör, det är utav säkerhet.

Säkerhet och lek råkar bara vara samma sak just här och nu.

bilist - payback
Jag är nog inte ensam om att missa poänger. Jovisst skall man anpassa sig. Men jag ogillar skuldförflyttningen som du gör dig skyldig till med "lite påkörningar får man tåla, det är inte så farligt" och "det är bara en lek".

Det är kanske en lek för dig. Men inte för mig. Och inte för majoriteten av cyklisterna. Skall man jämföra cykelbud med taxicahaufförer och dra slutsatser om vad som är säkrast i trafiken? Cykelbuden väljer att ta risker (på grund av en arbetssituation som är lika ohållbar som busschaufförers tidtabeller, eller för att de gillar riskerna?). Men jag skulle nog klassa cykelbudens cykling som högriskcykling. Inte något som trafiken skulle bli säkrare av om fler tillämpade det. Lika dåligt exempel som att se taxichaufförers körning som ett föredöme bara för att de är yrkestarfikanter.

Förutsägbarhet är viktigt. Vi förväntar oss t.ex. att kunna passera ett trafikljus vid grönt ljus utan att någn annan (bil eller cykel) kör mot rött. Ett slags socialt kontrakt. Hur mycket saktar du ned i en korsning när du kör bil? Tillräckligt för att hinna stanna när det kommer en rödljuskörande taxi från sidan? Eller är det nånting som är del av "leken" och som man skall hålla sig hemma om man inte gillar?

Lek på du. Men kom inte och säg att de som inte vill "leka" skall hålla sig hemma.

bilist - payback
malaurin jag förstår din frustration, men ta det lugnt för din egen säkerhets skull.

Jag vet inte var du bor men där jag bor finns det bilister som "vet var ditt hus bor...". Det har hänt att folk har fått stryk och jag tror tom att en blivit skjuten över ett trafikgräl i en korsning. Som cyklist har man visserligen ingen nummerplåt som gör det lätt för en stalker att hämnas, men man är d-vligt oskyddad och det finns sällan plats för järnrör och pistol på bågen så man kan försvara sig.

Jag har taggat ned avsevärt då det gäller att uppmärksamma idioter på deras livsfarliga verksamhet i trafiken. Jag utövar ingen kampsport, är inte särskilt stor och äger ingen picka, så jag håller en låg profil.

Tillbaka
Topp