Billig cykel med el utan skivbromsar från fixie inc

Rogal

Medlem
Hej hej ska köpa en första cykel för pendling i stan och utflykter mm och försöker hitta något billigt som ändå är prisvärt i budgetklassen.
Står i valet och kvalet mellan en fixie inc 8s med mekanisk skivbroms samt dynamo i navet och en fixie inc 8s med vanliga v bromsar.
Tänker skivbroms kan vara bra för stadspendling i regn och mycket plötsliga stop men hört att billiga skivbromsar kan vara opålitliga?
Är dynamo i navet bra eller ger det mycket motstånd?

Fixie inc 8s med v-broms

Fixie inc 8s med mekanisk skivbroms

Hur skulle ni göra? Någon mer erfaren som kan hjälpa mig bestämma mig? Eller kanske vet något bättre alternativ för samma pris.

Hej hej ska köpa en första cykel för pendling i stan och utflykter mm och försöker hitta något billigt som ändå är prisvärt i budgetklassen.
Står i valet och kvalet mellan en fixie inc 8s med mekanisk skivbroms samt dynamo i navet och en fixie inc 8s med vanliga v bromsar.
Tänker skivbroms kan vara bra för stadspendling i regn och mycket plötsliga stop men hört att billiga skivbromsar kan vara opålitliga?

Fixie inc 8s med v-broms

Hur skulle ni göra? Någon mer erfaren som kan hjälpa mig bestämma mig? Eller kanske vet något bättre alternativ för samma pris.
Dynamo i navet ger för mig inte ett märkbart motstånd.

Fixie inc 8s med v-broms

Om det bara är det som skiljer och det bara skiljer 500 i pris så hade jag tagit den med skivor och dynamo.

Inget av det är nödvändigt för ditt användningsområde.

Skivbroms är inte alltid guld och gröna skogar men över en vanlig fälgbroms så skulle jag valt det utan att tveka för en pendlare om den skall gå i ur och skur. Dynamon är ju super i pendlingsläge då du inte har några lampor att ta av och på, batterier som tar slut osv. Skulle säga att dynamon är värd uppgraderingen på 500

Lätt den med skivbroms och navdynamo! Ser ut som fin spec för priset.

De där Tektro-skivbromsarna är bra för priset tycker jag, har testat de på en väns cykel. Helt ok känsla efter att ha bromsat in dem lite. Enkla att justera avståndet mellan bromsklossar och skiva med insex på insidan.

Dessutom kan att gå på skivbromsar göra det möjligt att köra lite bredare findäck i framtiden, eller dubbdäck vintertid, utan att bromsarna sätter begränsningar på uttrymme.

Navdynamo är grymt smidigt i vardagen när det är mörkt och man bara kan slänga sig iväg på cykeln utan att tänka på lysen och deras batteristatus.

Köp den röda som är både snyggare, syns bättre i trafiken, och billigare.

Senast ändrad:
Väntade bara på ett surt inlägg om fel forum, läste det som ...med el, och ..., tyckte dock att det var konstigt med navdynamo på en elcykel :)

Hoppas det går bra med valet av cykel.

Vad gäller navdynamo så har jag haft det på en pendlare, märkte inte av det. Grymt smidigt som flera skrivit.

Väntade bara på ett surt inlägg om fel forum, läste det som ...med el, och ..., tyckte dock att det var konstigt med navdynamo på en elcykel :)

Detsamma! Jag blev rent av blek och förväntade mig en läsarstorm här.
Huh!
Nej bara det är bilar går det bra.

Edit, Läs gärna recensionerna och helst de negativa. De är negativa av en anledning. Det går uppenbart inte att montera bredare däck bak och bak är OLD 130 mm vilket gör det i princip omöjligt att hitta nytt hjul för skivbroms vid behov. Baklyset har flera haft problem med pga dålig kvalite på kablaget.
Men visst är priset hyggligt i förhållande till vad man får. Fast lite Biltemakänsla blir det allt.

Senast ändrad:
Den första har dock inte V-broms, det är en caliper brake (vet inte hur det heter på svenska). En caliper brake är riktigt bra och enklare än en skivbroms. En hydraulisk skivbroms är överlägsen när det är riktigt blött eller i slask på vintern. Men en mekanisk broms behöver har mindre fördelar och vajer kan frysa fast när temperaturen är kring nollan.

Nav dynamo är bra! (förutom vikt som man inte märker förutom när man lyfter cykeln)

En caliper brake, en V-broms, och en mekanisk skivbroms drabbas lika mycket av att kunna frysa fast om det pendlar mellan slask och kallt skulle jag tro, eller?

Min erfarenhet med pendling ~25 år med V-broms är att det varit ett problem ~10 dagar totalt på alla dessa år (hälften i Uppland, hälften i Östergötland, så rätt många dagar runt nollan). Dock har jag alltid haft cykeln i varm-förråd nattetid så problemet har bara kunnat vara på vägen hem. Ibland kan man lösa det med lite våld mot bromsen för att få bort is, ibland får man klara sig med bara en fungerande broms. Spänning i vardagen! ;-)

Mekanisk skivbroms fungerar fint. Det är väl snarare bromsbelägg och skivor som gör skillnad när det är blött och slask än om bromsbeläggen flyttas mekaniskt eller hydrauliskt.

Skulle cykeln kosta 300:- mer med hydrauliska skivbromsar så skulle jag köpa det för den mer exakta känslan de har, men troligtvis går priset upp 1000-lappar för att få det på en cykel med bockstyre. Då känns det helt ok att en cykel i den här prisklassen har mekanisk skivbroms.

Tillbaka
Topp