Billig fatbike - att tänka på?

banders

Medlem
Hej, jag har kommit in på att en Fatbike kan vara lämplig för att cykelpendla till jobbet året runt och även de dagar som de snöat över gatorna (även om denna vinter inte är så mycket)
Jag ser dessutom cyklande som viktig träning, så det faktum att fatbikes är mycket mer trögtrampat än vanliga cyklar ser jag inte som mycket negativt alls.

Jag har dock begränsad budget medan de flesta fatbikes verkar rätt dyra, undantagsvis så stöter man dock på billiga som exempelvis denna:

Man får ju förstås vad man betalar för, men jag kör i regel billigare cyklar som jag kan byta ut när de krånglar snarare än dyrare varianter.
Finns det dock varningsklockor att tänka på när det gäller såpass billga fatbikes som ovan? Kompromissar man på mer än bara hållbarhet eller vad?

Förutom att den inte finns ngnstans så är det säkert inget dåligt köp för de pengarna. Just för att du har insikten som krävs för att köpa billigt. Det är billigt av en anledning.

Den ser lite högt växlad ut. Sen att kvalliten nog är lite som den är får man leva med om hela cykeln kostar som en bra broms...

Den dåliga utväxlingen är det stora problemet. Den kommer inte funka nå bra i snö, enligt min erfarenhet.

Frid!

Varför inte en vanlig cykel med dubbdäck?
Är det mycket snö är ju en fatbike bättre men annars är en vanlig lite mer lätt-trampad.
Jag har en fatbike och massa andra cyklar. För pendling är en cykel med dubbdäck bättre om det riskerar att vara isigt eller slask. I slask eller blött väder stänker fatbiken upp en massa och man blir dyngsur. För riktiga norrlandsvägar med knöggel och snö och minusgrader skulle jag däremot kunna tänka mig fatbike, den rullar faktiskt bra och tar bort allt småskak, plus att den inte sjunker ner.

För ren pendling på vintern i södra Sverige (Falun, Uppsala) gillar jag vanliga smala (ca 30 mm) dubbdäck bäst. Dom skär igenom ev pudersnö så att man kan åka på det som är under. Jag skulle köpt en Cyclocross, den är dessutom bra att pendla med på sommaren.

Jag har en fatbike och massa andra cyklar. För pendling är en cykel med dubbdäck bättre om det riskerar att vara isigt eller slask. I slask eller blött väder stänker fatbiken upp en massa och man blir dyngsur. För riktiga norrlandsvägar med knöggel och snö och minusgrader skulle jag däremot kunna tänka mig fatbike, den rullar faktiskt bra och tar bort allt småskak, plus att den inte sjunker ner.

För ren pendling på vintern i södra Sverige (Falun, Uppsala) gillar jag vanliga smala (ca 30 mm) dubbdäck bäst. Dom skär igenom ev pudersnö så att man kan åka på det som är under. Jag skulle köpt en Cyclocross, den är dessutom bra att pendla med på sommaren.

Tack för info, vad gäller is och så... är dubbdäck på en fatbike kaka på kaka?

Innan du köper den på Jula så ska du kolla så att det inte är samma modell som jag testade i deras varuhus.
Den gick nämligen inte att trampa samtidigt som man svängde för då tog tårna i framdäcket (jag har 42 i skor & tror inte ens att jag hade foten centrerad på pedalen, snarare placerad lite längre bak)

Modellen hade ju utgått, men fick tillfälle att köpa begagnad modell för 1800kr så jag kan faktiskt uttala mig om den nu. Hållbarheten kan jag inte sia om än, men att cykelpendla med den är faktiskt rätt roligt. Jag vet inte riktigt hur den presterar i jobbig terräng eller snö förstås, förra ägaren fann den trögtrampad men jag ser som sagt inget negativt att bränna extra kalorier på vägen till jobbet.

Jag har dock begränsad budget medan de flesta fatbikes verkar rätt dyra, undantagsvis så stöter man dock på billiga som exempelvis denna:
En äldre 26-tums mtb borde vara det givna valet utifrån parametrarna
1. Pendla året runt. (håller för "nästan" allt, finns plats för skärmar, ett begagnat hjulpar med dubbdäck på blir snabbt gjort att skifta vid behov.)

2. Begränsad budget. (billig i inköp, billiga slitdelar, skapligt låg stöldrisk)

Instämmer i åsikterna ovan att det slaskar så ända inåt h.lvede om fattyn vid modd och att dubbdäcken är jobbigt dyra.

Tillbaka
Topp