Billig pendlare från Decathlon

Hallonsaft sa:
https://www.decathlon.se/landsvagscykel-triban-rc-500-id_8518726.html

Synpunkter på denna Triban RC 500?

Jag vill ha en billig bockstyre med skivbromsar och skärmar, som förhoppningsvis är för oattraktiv för att stjälas med vinkelslip...

Det var väl bra pris och okej spec på den. Shimano Sora är det inga större fel på.

Det enda som är lite tveksamt är bromsarna skulle jag säga: "Skivbromsar: PROMAX DSK-300R". Antagligen bland det sämsta man kan hitta på marknaden.

Xxl går bort pga fälgbroms, den något dyrare 520 från Decathlon verkar ju bra, men det är trist med cyklar att det ofta blir dyrare än vad man tänkt sig...

Vad är den konkreta nackdelen med Triban RC 500:s skivbromsar Promax DSK 300-R?

Äh, kör på den billiga, och håll ögonen på k&s o blocket efter begagnade tpr spyre eller de som sitter på den dyrare, eller kolla efter nedsatta såna på nätsidorna.

Triban har fästen för skärmar och fort om plats för 28mm däck.
White har inte skärmfästen och kommer med 25 mm däck.

Jag har Promax bromsar på en hoj. Avid BB5-klon I mitt fall. Funkar över förväntan. Vet inte om det där är samma men märket som sådant är det inget fel på iaf.

Sambal Oelek sa:
Jag har Promax bromsar på en hoj. Avid BB5-klon I mitt fall. Funkar över förväntan. Vet inte om det där är samma men märket som sådant är det inget fel på iaf.

Är de som BB5 är de farligt dåliga.... men tror att promax bromsarna är mindre usla. Även om de är usla.

https://bike-advisor.com/reviews/components-reviews/promax-dsk-320-2011.html

Personligen hade jag valt fälgbromsar om budgeten var skral eftersom billiga fälgbromsar är bättre(mindre dåliga) än billiga mekaniska skivbromsar, även om billiga bromsar rent allmänt inte är strålande för en cykel som skall slita i stadspendling i varierade väder. Tyvärr kostar bra bromsar några kronor till - oaktat teknologi.

Lite snålt att ha Promax-bromsar. Sitter samma (fast mtb) på min Biltemahoj för 3000:-
Nu räcker de iofs för mig, men skulle jag pendla, så skulle jag byta upp mig med nåt bättre begagnat.

Ja det är väl så att man får vad man betalar för, även hos Decathlon. Tror jag avvaktar och ser om det kommer någon höstrea, sätter de ned sina lågprisracers ytterligare nån tusenlapp börjar det bli riktigt bra.
Problemet är annars med fälgbroms att jag har över en mil på cykelbanor, vingelpellar, backigt och med bilpassager. Och bromsarna bara slirar ju om det är blött ute.

Tillbaka
Topp