Billiga finhjul inför vättern, vad ska jag välja?

jofahjalm

Aktiv medlem
Hej

Jag har kört sönder mitt RS80-c24 bakhjul och behöver nya finhjul till vättern. Vad ska jag köpa? Budget är max 3500 kr. Det sak vara lätt och jag vill inte ha hjul som har så hög profil att det blir jobbigt att köra i vind. Ska jag köpa nya RS80 för ca 3300kr eller finns det något annat roligt jag borde titta på?

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det billiga finhjul?

+1, det går bara att kombinera två av dessa tre:
Lätt, billigt, hållbart

Ett alternativ är väl att beställa custom från ex. AS och lägga vikten där den gör minst skada (eller om vi vänder på påståendet, att lägga pengarna på viktbesparing där det verkligen spelar roll, dvs på fälg, nipplar och däck ;)
T.ex. kan du ju få ett set med Ultegra-nav, Sapim CX-Ray ekrar och NoTubes Alpha 340-fälg för 409Euro = ca. 3500kr http://www.actionsports.de/gb/Wheel...ra-Custom-Laufradsatz-fuer-Rennrad::8307.html
Dom säljer ju också färdigbyggda hjulset för 399Euro som du säker skulle bli nöjd med i form av antingen "DT Swiss 240s RR 415" (1520g) http://www.actionsports.de/gb/Wheel...40s-RR-415-Road-Laufradsatz-1520g::23169.html tygre men troligen hållbarare än 1390g's "Fun Works N76 NoTubes ZTR Alpha 340" http://www.actionsports.de/gb/Wheel...-Alpha-340-Road-Laufradsatz-1390g::54353.html

Sen kan du ju alltid beställa kinahjul om du vågar // Larsa ;)

Jag vet inte om jag vågar chansa på ditt tips Håkan. Vet du hjulet är schysst? Jag är lite rädd för att fälgen ska vara tung och navet lätt på det hjulet?

Gör det någon nämnvärd skillnad att skaffa ett hjul med högre profil till bakhjulet? Jag funderar på ett http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q...__700c__shimano_sram__20_24h__black_with_logo

Jag gillade mina RS80 och kan tänka mig att skaffa det igen. Frågan är då om man ska läga 2500kr på ett nytt bakhjul eller hugga ett set för 3300kr och ha ett extra framhjul...

Om det står mellan nya RS80 och hjul på alphafälgen väljer jag nog RS80 igen. Vi hade det fint tillsammans...

mattel skrev:
> Finns det billiga finhjul?

Det är socialekonomiskt relativt.

Jag vägrar även tub till landsväg. Någon jävla måtta får det vara!

Jag hittade lite data (självklart tour tester) på VELTEC SPEED AL. Det ligger nu högst på köplistan. Om försäkringsbolaget hostar upp blir det troligen Planet X-hjulet eller ett nytt RS80-set.

Jag fick köpa ett nytt hjul för 3400 kr på hemförsäkringen. Nu lockar planet x hjulet mest. Är det någon som vet vilka slangar/ventilförlängare jag ska ha om jag vill ha latexslang?

jofahjalm skrev:
> Jag fick köpa ett nytt hjul för 3400 kr på
> hemförsäkringen. Nu lockar planet x hjulet mest.
> Är det någon som vet vilka
> slangar/ventilförlängare jag ska ha om jag vill
> ha latexslang?

Köp slang med lång ventil så slipper du ventilförlängare

För info så kan man inte ta loss ventilen på Michelins latexslangar för att flytta den till förlängare. Det enklaste där är alltså att köpa rätt längd på ventilen från början (precis som Kalle skriver).

Tack för infon. Nu tror jag att allt ska vara uppstyrt. Det blev Planet X-hjulet, vittoria latextuber och tufo ventilförlängare.

Jag övervägde ett c50, men jag hittade inget billigt. Jag har bara sett ett aero-test av det och där var skillnaden mot c24 så liten att jag är rveksam till om det skulle vara värt att ofta känslan av den lättare låga fälgen. Eftersom jag inte har sett något test av planet x hjulet kan jag också intala mig att det är jätte snabbt. Det är också alltid roligt med en strykful cykel som hånar stilpolisen. Eventuellt kommer jag senare skaffa mig ett matchade framhjul. Frågan då blir om 52mm är obehagligt till framhjulet är det blåser?

Tillbaka
Topp