Billigare cykelglasögon!

RikardL

Medlem
Billigare cykelglasögon!
Hej!

Är ute efter par ny glajjor med go passform och självklart ska de vara snygga. Vi drömmer väll alla om ett par jawbreaker eller POC men med studentbudget så är detta tyvärr en omöjlighet.

Vad har ni Happyridare för erfarenheter av billigare "kopior".

Hitta några som ser rekorderliga ut men hur funktionsdugliga är dom?

https://www.amazon.com/GIEADUN-Pola...=1526987949&sr=8-5&keywords=oakley+jawbreaker

https://www.siroko.com/?type=srk50&group=g4&cid=facebook_organic-campaign_giro2018

Billigare cykelglasögon!
Jag har haft ett par olika Alpina som varit billiga och OK. Polaroid har också ett par modeller som är rätt rimligt prissatta men bra. Eller har haft iaf. Jag är för egen del såld på polariserade glas.

Billigare cykelglasögon!
Köpte två par foakley jawbreakers från kina, mycket imponerad av dom. Känner ingen riktig skillnad mot "riktiga" oakleys jag har i andra modellar. Finns youtube klipp där folk jämför fake vs real.

Billigare cykelglasögon!
Har nu ett par Siroko. Funkar helt okej i skogen med skuggor ojämnheter, men kan tänka mig att det finns bra mycket bättre grejer.

Billigare cykelglasögon!
Jag har ett par enklare fotokroatiska Alpina från XXL. De har två steg som hanterar både ljus och mörker bra men de binder fukt på baksidan så de är dåliga i regn.

Billigare cykelglasögon!
Jag har ett par av varje, Foakley/Oakley Jawbreaker. Visst känns det skillnad om du klämmer på bågarna men håller på Raggamuffin ovan, det går utmärkt att börja med ett par fulkinakopior för 200:- och sedan komplettera med riktiga linser när de hittas på rea.

/Anders

Billigare cykelglasögon!
Finns på närmsta byggvaruhus/järnhandel.
Skyddsglasögon för ca 100kr funkar ju lika bra.
Inte så surt när man tappar/repar dem heller.
1001467A.jpg

Kör med dessa just nu, både i mörk, klar och gul lins.

Billigare cykelglasögon!
Du hittar vettiga från tex Bike-discount eller planet x på nätet. ca 25 euro. har bara kört med sådana de senaste 15 åren. Men så är man otrendig gubbe också...

Billigare cykelglasögon!
Xxl brukar ha billiga typ bits, White eller vad deras snikmärken heter. Ibland säljs de för 99 eller 149 kr. De funkar Ok, stoppar uv (enligt etiketten) och man brukar få med både gula och mörka glas med en förvaringspåse.
Strunta i märket.Ingen hinner ändå se dem när du swishar förbi. Använd ett par som sitter bra.

Billigare cykelglasögon!
Jon sa:

+1 om du inte behöver korrigerande glas.
Det är i princip samma som säljs för fantasipriser med märkesnamn.

Billigare cykelglasögon!
är liksom ett stort antal människor översynt, vilket gör det misärfritt att köra med vanliga 1+ läsglasögon från t ex ö b. finns med ledade skalmar och tål då en smäll. repas de köps nya för 29 bagis..

Billigare cykelglasögon!
Billigare cykelglasögon!
Är man blind som en fladdermus utan sina glasögon och inte kan hantera linser så får man väl ta sina vanliga glasögon, men fundera någon minut på vad som händer om du faceplantar med ett par glasögon där glasen kan spricka i många vassa bitar och du har en stålram som skär in i ansiktet. Poängen är, köp ett par glasögon som faktiskt är gjorda för att tåla fysisk aktivitet och är splitterfria.

Billigare cykelglasögon!
AX3L sa:
Är man blind som en fladdermus utan sina glasögon och inte kan hantera linser så får man väl ta sina vanliga glasögon, men fundera någon minut på vad som händer om du faceplantar med ett par glasögon där glasen kan spricka i många vassa bitar och du har en stålram som skär in i ansiktet. Poängen är, köp ett par glasögon som faktiskt är gjorda för att tåla fysisk aktivitet och är splitterfria.

De flesta glasögon har plastglas nu för tiden och iaf jag har plastbågar.

Billigare cykelglasögon!
Jag köpte XXLs https://www.xxl.se/bits-bits-lite-sportseyewear-16-multisportglasogon/p/1118348_2_style för att skydda ögonen från smuts och insekter vid MTB cykling. Märkesglasögon är lika känsliga för repor och det räcker med lite lera på linsen som skrapas bort så blir det fina repor.
Bits solglasögon är bättre än förväntat och kontrastlinserna är bra vid cykling i skymning. Vet inte hur det står till med UV-skyddet, men de är testade enligt ISO 12311 där genomsläpp av strålning är en del.
Funktionsmässigt tycker jag att skyddsglasögonen fungerar minst lika bra som de 10-20x dyrare solglasögonen jag har, men designen kanske inte är den roligaste.

Billigare cykelglasögon!
Polykarbonat är väl alltid UV skyddande så priset ska inte spela roll på den punkten om jag förstått rätt.

Själv är jag torsk på polariserade glasögon vilket begränsar utbudet billiga.

Billigare cykelglasögon!
Henrik_E sa:
Om inte annat kan det ju vara dumt att riskera krasha sönder sina vanliga brillor om man är väldigt beroende av dem.

Absolut, har reservbrillor att ta till om det skulle vara så. Har kollat på Synsam vad ett par sportbrillor kostar och det var från 7000:- pga min dåliga syn, inte värt det enligt mig, byter oftast glasögon vartannat år och är väldigt få gånger jag känner ett behov utav sportbrillor, funderar dock på att skaffa linser för det tillfällen jag behöver ha fullface.

Billigare cykelglasögon!
Jon sa:

+1 på dessa.
Har kört gul, klar och mörk variant i flera år nu. Funkar kanon och för typ en hundring kan man ha reserv om när dom blir skadade eller borttappade.

Billigare cykelglasögon!
Har inte orkat läsa tråden men jag och några kompisar har snikbrillor från Decathlon som varit helt OK. Har nog sällan haft problem med själva "glasen" oavsett pris. Handlar mer utformning och synfält. Jäkligt irriterande när bågen hamnar mitt i synfältet. För mig är det viktigt att kunna prova alternativt något superbilligt från Tyskland som man kan låta samla damm i värsta fall. :) Har å andra sidan 3 hjälmar med integrerad "shield" ( ber om ursäkt för att jag inte kommer på lämpligt svenskt ord).

Billigare cykelglasögon!
Pfaff sa:
Luxottica och Essilor som nu går samman i ett bolag äger i princip alla de fina varumärken som prisas ovan.
Luxottica gör bågarna, Essilor glasen.
Lite kul läsning https://www.theguardian.com/news/20...stry-essilor-luxottica?CMP=Share_iOSApp_Other
Tricket är väl att lista ut vilka av de billiga som håller en nivå som inte är allt för långt ifrån de dyra.. För skillnad är det ju. Sen behöver det inte vara priset som nödvändigtvis avgör skillnaden utan kan vara helt andra saker.

Billigare cykelglasögon!
+1 på billiga Decathlon om du är på en budget. Köpte ett par mörka för €5 i Spanien och de sitter som en smäck. Finns i gult o klart glas oxå. Skönt att slippa vara speciellt rädd om dom.

Tillbaka
Topp