Billigaste "trainer" racern?

Appel

Aktiv medlem
Fick en trainer häromdagen. Då jag inte vill hålla på att montera av och på finracern på trainern tänkte jag att jag skulle skaffa något billigt som jag kan ha som dedikerad trainer cykel. Vad ska man skaffa då. Vilken är den billigaste racern just nu?
Alternativet är val att köpa ram och botanisera i lådorna. Har styren, stolpar, sadlar mm men ingen växelgrupp och då borde det bli billigare om man kunde fynda komplett hoj på rea.
Köpa begagnat är ju förstås ett alternativ också, men jag vill inte ha för gamla komponenter...

Har ni några tips?

Är det erg-trainer behövs ingen växelgrupp. Billigaste singelspeed stålstaketet du kan sätta en sadel, vevparti och styre på räcker gott och väl. Får mecka på en enkel klinga med distanser på trainerns hub men det är ju inga konstigheter.

Jag har själv en dedikerad trainercykel, blev den billigaste Serious Valparola jag lyckades fynda på bikester för något år sedan.
Motsvarande denna: https://m.bikester.se/serious-valparola-racercykel-svart-870239.html

En 8delad Sora-grupp är åtminstone "modern" i reglagens utformning osv.

Angående att en ERG-trainer inte behöver växlar så stämmer det inte riktigt som föregående postare nämner, det uppstår spann i belastningen som kan kräva att man växlar manuellt. Särskilt om man arbetar i ett stort spektrum mellan lätt/tung belastning (tröskelintervaller med sprintstart är ett bra exempel)

Senast ändrad:
ancientacid sa:
Angående att en ERG-trainer inte behöver växlar så stämmer det inte riktigt som föregående postare nämner, det uppstår spann i belastningen som kan kräva att man växlar manuellt. Särskilt om man arbetar i ett stort spektrum mellan lätt/tung belastning (tröskelintervaller med sprintstart är ett bra exempel)

+1

Jag beställde precis en planetx rt 58 ram för 99 pund och tänkte bygga ihop nått med nya/begagnade delar.

Har dock direktdriven trainer så behöver inge bakhjul.

NLC sa:
Med en 2x4” regel, en borrmaskin och några skruv behöver du inte något framhjul heller

Är detta något du testat? Jag är inte intresserad av att köpa någon Wahoo Kickr, men har funderat på om det går att ersätta framhjulet för att på så vis få en kompaktare trainer.

scottparsley sa:

Blir nog inte mer prisvärt än sådär. Liknande spår som den jag länkade, fast den där var ännu billigare för likvärdiga komponenter.

Förutsatt att man "behöver" en komplett cykel i trainern. Det några andra var inne på att bygga utan framhjul osv kan säkert bli ännu billigare, men rent bekvämlighetsmässigt är det ju värt en del att ha en komplett cykel att bara jacka på trainern och köra.

ancientacid sa:
scottparsley sa:

Blir nog inte mer prisvärt än sådär. Liknande spår som den jag länkade, fast den där var ännu billigare för likvärdiga komponenter.

Förutsatt att man "behöver" en komplett cykel i trainern. Det några andra var inne på att bygga utan framhjul osv kan säkert bli ännu billigare, men rent bekvämlighetsmässigt är det ju värt en del att ha en komplett cykel att bara jacka på trainern och köra.

Jag funderade på liknande hoj också men kom fram till att jag inte ville ha sämre växelsystem än Tiagra vilket man inte kommer få i den prisklassen. Gör dock avkall på bromsar och bockstyre men känns inte som att jag behöver det på en trainerhoj ;)

ancientacid sa:
scottparsley sa:

Svårt att slå Fixie Inc'en. Ingen framväxel på den bara, men det är väl inte så noga på en trainer...

Jag skulle behöva nåt för trainern eftersom jag behöver 26an för att cykla med barnen. Pallar knappt byta hjul och vill dessutom ha plattisar ute på den.

Är det vettigt med en retro racer för 1500-2500 eller blir det svårt med bike fit?
Bör man dra gränsen vid modern stam och gaffel?

Generellt, vill man ha en vettig drivlina eller är det skitsamma?

Såg faktiskt en ultralite 2002 på facebook så att dubbla ultralite samlingen är ett sätt. Är det bättre med bock på trainern. Kör med 570mm och barends nu.

Kör du strukturerade intervaller enligt 3e handsprogram behöver du inga växlar. Det är hela grajen med ERG mode, din target-effekt finns där oavsett, se till att kedjelinjen blir rak.

Tillbaka
Topp