Billingeracet 2020 inställt

Anders L

Medlem
På grund av nya restriktioner som nu införts för att minska risken för spridning av Corona-viruset har vi tyvärr tvingats ta beslutet att ställa in Billingeracet 2020.
Vi ser inte någon möjlighet att hitta ett nytt datum för att genomföra tävlingen senare i år,

Redan nu vill vi dock passa på och hälsa dig välkommen till nästa års Billingerace den 8 maj 2021.

Startavgiften har vi beslutat att återbetala i sin helhet till de som redan anmält sig till årets tävling.
Vi kommer att återbetala pengarna till det kort man betalat med så snart som möjligt och räknar med att alla återbetalningar skall vara genomförda senast 30 april.
Bevaka ditt konto-skulle du inte fått pengarna 30 april så ber vi dig kontakta vår kassör via mail kassor@skovdeck.se
Med vänlig hälsning
Billingeracet Skövde CK

Trist! Verkar lite halvoklart om hotellet går avboka så funderar på att köra en egen runda.

Fler som tänker så? =) max 50 :D

Tänkte åka till Billingen Kristi flygare helgen och ev då köra hela eller delar av billingeracet.
Kan någon dela med sig av en gpx?
Finns det delar av banan man ska undvika så man inte ställer till det för klubben?

Långloppscupen hade ju avrådit alla från att åka på långloppsbanorna får för att privata markägare inte skulle surna till.

Tänkte åka till Billingen Kristi flygare helgen och ev då köra hela eller delar av billingeracet.
Kan någon dela med sig av en gpx?
Finns det delar av banan man ska undvika så man inte ställer till det för klubben?
Nja, enstaka delar av "västra" banan, Öglunda-loopen går via privat mark, typ tomtmark, som inte är tillgängligt annars, men det går att köra alternativa vägar och få en tur på merparten av de fina stigarna. (Nu är det ganska många år sedan jag cyklade racet, men jag tror att det gäller även senare års bansträckning)
På östra sidan av Billingen, på väg ut mot Rydslingan via vandringsleden, så passerar man genom en del naturreservat där cykling är förbjuden, men även detta går att alternera för att få bra cykling. Hela Rydslingan i sig är bara att blåsa på.

Det går alltså att få till merparten av Billingeracet utan att göra sig skyldig till något dumt, och det är endast begränsade delar som omfattas av det jag nämner ovan. Så kom till Skövde, och dra ett varv och sedan finns ju en del riktigt fina slingor som på gott och ont är tydligt uppmärkta med utgångspunkt från Billingens fritidsområde.

Nja, enstaka delar av "västra" banan, Öglunda-loopen går via privat mark, typ tomtmark, som inte är tillgängligt annars, men det går att köra alternativa vägar och få en tur på merparten av de fina stigarna. (Nu är det ganska många år sedan jag cyklade racet, men jag tror att det gäller även senare års bansträckning)
På östra sidan av Billingen, på väg ut mot Rydslingan via vandringsleden, så passerar man genom en del naturreservat där cykling är förbjuden, men även detta går att alternera för att få bra cykling. Hela Rydslingan i sig är bara att blåsa på.

Det går alltså att få till merparten av Billingeracet utan att göra sig skyldig till något dumt, och det är endast begränsade delar som omfattas av det jag nämner ovan. Så kom till Skövde, och dra ett varv och sedan finns ju en del riktigt fina slingor som på gott och ont är tydligt uppmärkta med utgångspunkt från Billingens fritidsområde.

Det är kul att ni vill komma till Skövde och cykla!

Att köra hela Billingerace-banan är inte lämpligt. Särskilt gäller det de delar som är uppe i Billingens Friluftsområde och ner från Billingen på väg ut mot Ryd då tävlingsbanan passerar ett naturreservat, som det är förbjudet att cykla genom, se inlägg här: https://www.svenskalag.se/skovdeck/nyheter/1473643/viktig-information.
Anledningen till att det är olämpligt att köra tävlingsbanans sträckning uppe i Billingens Friluftsområde är att den går delvis i motsatt riktning på en del cykelspår samt delvis på en del löparspår där vi inte ska cykla. Det finns flera mil markerade cykelspår i Billingens Friluftsområde på berget, som ni gärna får använda.

Vill man få med så stora delar av banan som man kan så kan man ta cykelvägen upp till berget längs med Alphyddevägen och sedan köra in i friluftsområdet och cykla den markerade åkriktningen på "lila milen" och när man kommer till vägen nedanför Hagmanstorpen svänga vänster ner mot banvallen för att komma in på Öglunda-loopen. På väg tillbaka mot friluftsområdet kan man cykla in till stadion genom att följa gröna milens cykelriktning som innebär att man svänger vänster när man tagit av asfalten (raka linan) och åkt in vid bommen. Sedan kan man via Åsbotorpsvägen ut från stadion och till grusvägen runt asfaltsverket och efter Vitsippestigen följa markeringen i inlägget på klubbens hemsida.

Hoppas att ni förstår mina förklaringar.

MVH Anders Lindqvist, banchef Billingeracet

Tack för bra svar.
Om jag tolkar det rätt så kan jag i princip köra 40km slingan utan att ställa till det. Det enda jag behöver tänka på att köra åt rätt håll på motionsslingorna. Köra lila slingan ut och sen gå på gröna på tillbaka vägen.

Tack för bra svar.
Om jag tolkar det rätt så kan jag i princip köra 40km slingan utan att ställa till det. Det enda jag behöver tänka på att köra åt rätt håll på motionsslingorna. Köra lila slingan ut och sen gå på gröna på tillbaka vägen.
Det stämmer bra!
Kör försiktigt, hoppas att du hinner se den prakt av Vitsippor som finns på Billingen nu

Tillbaka
Topp