Biltema, Clas Ohlson, Coop

GurraG

Aktiv medlem
Flera tidigare trådar har handlat om cykelprylar som finns hos Biltema (BT), Clas Ohlson (CO) och Coop.
En del prylar verkar användbara, andra verkar mest skit.
Det är kanske dags att samla våra erfarenheterna under en tråd?
Härmed delger jag mina positiva och negativa erfarenheter. Du får gärna komplettera med dina erfarenheter.

BT

27-509 Cykelpump (Co2) 98:-
Exakt samma pump finns hos Cykelcity som Mission Air Blow och kostar 160:-.
Funkar bra. Kombinationspump som har fördelen att även kunna användas som vanlig pump.

27-666 Stänkskärmar 98:-
Använder dom på min lvg-vinterträningshoj (hybrid-mtb) utan att ha haft några problem men jag tror inte de håller för åkning i terränglådan.

27-405 (mfl) Kedja <34:90
Av fabrikat KMC med snäppkedjelås, <8-delat. Har BT-kedjor på flera av familjens cyklar. Lättmonterade och funkar bra.

38-1861 Cykelkedjeolja 150ml 29:90
Dry. Tycker den funkar bättre än Motorex Dy Lube men sämre än mitt favoritsmörjmedel BikeLine Dry Lube (röd kork).

27-718 Cykelstyre (mtb) 39:90
Ett vanligt enkelt blankt mtb-styre i aluminium. För den Biltema-känslige kan jag avslöja att Biltema-märkena är lätta att ta bort.

27-717 Tribar 129:-
”Tempobåge” i svart aluminium. Skruvar jag på vintercykeln i februari-mars för att börja vänja mig vid ”tempoställning”. Enkelt, lite yxigt men funkar.

27-773 Cykelhandtag 19:90
Av skumgummi. Använder dom på vinterträningshojen. Hårdnar mellan säsongerna, sätter på nya handtag när vintern närmar sig.

27-414 Styrband D2 Gel 49:90
Inget jag kan rekommendera. Fäster dåligt = inte alls, går lätt sönder.

27-802 Bromswire universal 9:90
Funkar. Fördel med två olika nippeltyper, bara att klippa av i rätt ände. Tycker mig inte ha märkt att de sträcker sig.

27-801 Växelwire universal 9:90
Med två nippeltyper. Har provat men tycker jag fått justera om lite för mycket, kanske de sträcker sig. Ska göra ett noggrannare test på nån av lvg-hojarna i sommar.

27-886 Bromshandtag 44:90
2-fingers, plast och aluminium med returfjäder. Har ett par på vintercykeln och de funkar.

27-788 V-broms 69:90
Sitter på vintercykeln och de funkar bra.

27-813 (mfl) Broms-”Booster” 39:90
Funkar. Köpte gul för att färgen matchade min Parkpre. Har monterat nån på annans cykel men spraylackade den då svart.

27-810 Bromswiresats 89:90
27-811 Växelwiresats 99:90
Sk underhållsfria wiresatser. Använder dom på vintercykeln och de funkar skitbra. Jag tror att samma satser sälj under annat namn och betydligt högre pris i ”fina cykelaffären”. Kan rekommenderas.

27-993 mfl Däck (mtb) 49:90
Jag har använt lite olika BT-däck på vinterträningshojen och på nån ”pubrunde-hoj”. Duger att åka på i snöslasket på asfalten eller vingla hem på från puben. Varierande kvalitet, en del hårda som hockeypuckar och håller oväntat länge, andra är mer gummiliknande och slits ut snabbare. Har inte haft några problem med punkor pga däcken.
Måste tilläggas att jag inte använder BT:s mtb-slangar då de inte finns med Schrader- eller Presta-ventiler.

27-992 Kevlarförstärkta racerdäck 129:-
Vikten ok, tror det var runt 330gr. För övrigt inget positivt: svårmonterade, tvivelaktigt gummi, dålig hållbarhet. Duger enl mitt förmenande inte ens att träna på.

27-940 Slang 700x23 19:90
Vanlig butylslang med Prestaventil, ~110gr. Troligen samma Taiwan-slang som säljs hos lbs för minst dubbla priset. Kört med dessa slangar i mina träningshjul under flera säsonger utan problem. Även vänner till mig kör med BT-slangar utan att ha haft problem.

27-017 Däckavtagare (3) 9:90
Inget att ha, mjuka och går lätt sönder.

27-738 Quickrelease 34:90/sats
Köpte för att testa och fann att de är ovanligt lätta (fram=48gr, bak=53gr). Sitter numera på mina tempohjul. No probs förutom att färgerna är anskrämliga.

27-778 Termosflaska 29:90
Rymmer 7dl. Håller inte värmen många minuter. Bättre att lägga pengarna på en riktig Thermos.

CO

30-7452 Vevlagerverktyg med styrpinne, ½”-fäste 89:-
Kallas konstigt nog för avdragare!
Till Shimano. Funkar bra, har monterat/demonterat många vevlager utan problem eller synlig förslitning. BT säljer nåt liknande för 39:90 men jag tror inte det har styrpinne.

30-5743 Styrlagernyckel 69:-
För konventionella gängade styrlager. Funkar och verkar ha god hållbarhet.

30-5659 Konnycklar (2) 29:-
För mjuka och för små anläggningsytor mot muttern. Dessutom korta och vassa att hålla i.

30-8137 Avdragare 79:-
Återigen ett verktyg som kallas avdragare.
Till Shimanos kassettlåsring. Med styrpinne. Funkar bra, styrpinnen är en fördel, passformen är bättre än mitt motsv
Shi!mano originalverktyg.

34-4005 och 34-4006 Dubbdäck Nokia W106 279:-
Har inte provat men kan väl inte tänka mig annat än att det är likadana W106 som säljs hos lbs.

Coop

De enda Logan-prylar jag provat är några sadelväskor i olika storlekar. Funkar, bra kvalitet och hållbarhet. Verkar mycket mer gedigna än exvis BT:s.

GurraG

Såg att Biltema (Gbg) hade fått in ett carbonförstärkt alustyre av risertyp. Vägde lagom lite också, 170 gram typ. Helt enkelt ett alusture med carbonöverdrag. 265:- Var ju ganska billigt.
Hållbarheten och styrkan är ju frågetecken, men i detta fall såg det ut som om BT fått tag på något styre från nån firma som gör för andra märken (men det var bara min subjektiva bedömning då jag stod och pillade på det). Men eftersom det inte var ren carbon, utan alu med carbon-väv utanpå, så tror jag inte man behöver sitta och vara rädd för att det ska explodera i ett moln av fibrer....?

// P

Har just köpt bägge BT-styrena. Kolfiber/alu-styret väger 165 g, känns lite sviktande, men det gör mig inget, skall sitta på liggcykel utan belastning på styret. Är lite nervös för att sätta bågfilen i det, kommer det att vara omöjligt att såga, eller kommer fibrerna att fransa sig? Alu-styret väger cirka 215 g och är stadigt som ett spett. Kommer troligen att såga det i bitar också. Ryms inte så breda styren i en cockpit...

GurraG skrev: 27-886 Bromshandtag 44:90
Kommer du ihåg modellbeteckningen, om det nu var Tektros handtag? Jag stod och vägde om jag skulle våga köpa eller inte, men beslutade att först väga och syna mina gamla Tektro innan jag köper något galet (=tyngre). De dyraste handtagen hade mer justering och något lägre vikt: 195 g/par, men jag vet inte om dom är värda pengarna.

Peter

....stog också och pillrade på deras carbonstyre. Helt ok utseende mässigt förutom biltema loggan men en förundran som jag inte kan komma över är vad som skiljer detta styre från de övriga tillverkarna som kan vara 5 till 6 ggr dyrare.

Jag kan även rekomendera biltemas sadlar av märket velo. Är man inte en galen vikt böse så är det robusta och billiga sadlar. Finns 2 eller 3 modeller som lämpar sig för MTB.

Jilster

GurraG - grymt bra initiativ!

Velo-sadlarna finns (fanns?) även hos Duells - deras pris ut till cykelhandlarna var klart över Biltemas pris till kund :-). Det sitter en sådan på min sambos cykel och hon är nöjd än så länge (har bara kört några gånger än så länge).

Jonas

Bra lista

Här är ytterligare ett par prisvärda Biltema-inköp:
12-186 Vajerklippare, klipper både vajrar och höljen (Bowden-kabel) inkl STI-höljen utan problem 90:- 10 års garanti
<http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=18506>

27-015 Reparationssats 10:- fungerar mkt bra
<http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=766&iItemId=13354>

Ytterligare en sak från Clas i Sjön:
30-7522 Mekställ 498:- Enda nackdelen är att det tar lite stor plats
<http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q400q429q430&ic=N&sw=1837>

Kanske dax för en sticky-tråd?

/Håkan

Jag var på jakt efter ett lowrisestyre med låg vikt. Jämförde Biltemas och Cyklotekets alu/carbon styre. De ser likadana ut, har samma vikt, lika bredd samt samma rise. Priset: BT 229 kr, CT 590 kr.
Köpte Biltemas styre och monterade det i helgen. Har dock inte hunnit prova det ännu. En underlig sak är att det på styret står maximalt åtdragningsmoment på 9 Nm medan det på pappersetiketten står max 12 Nm...
Jag återkommer med en recension av styret när jag kört lite mer.

Håller med om att Velosadlarna är bra, men smaken är ju som baken...BRED :)

Undvik Quick Release nr. 27-738. Dessa håller ej för MTB.

Undvik däcken på Biltema, köp prisvärda däck på Åby cykel istället tex.

Har en sadelväska från Biltema som fyller sin funktion typ 20 riksdaler.

/björn

CO
30-5659 Konnycklar (2) 29:-
Förutom GurraG:s kommentarer är materialet även för tjockt för att de ska kunna användas till moderna hojar. Funkar hyfsat på gamla kärringhojar.

Köpte en sådan där plaststänkskärm som fästs på nedre ramröret, 19:90 kostade den på Biltema. Sitter fast med två kardborreband, helt klart bättre än de dyra Zefal som har buntbandsfäste. Denna tar man lätt loss när man så önskar. Funkar perfekt på vintercykeln, när man kör i skogen. :-)

/Leo

BT

27-009 Haknyckel 29,90
Gör sitt jobb till ett lågt pris. Köp om du monterar gamla vevlager någon gång ibland.

27-006 Kedjebrytare 29,90
Tveksamt om nitutdragaren är anpassad för supernarrowkedjor. För mjukt material, böjer sig lätt. Nitutdragaren lossar. Köp inte.

27-917 Cykeldäck MTB 49,90
Stenhård gummiblandning. Uselt grepp på våt asfalt. Tål max 40 PSI, vilket är i minsta laget med lite packning. Kanttråden tål inte av och påmontering alltför många gånger, vilket kan orsaka punktering utanför Åkersberga. Köp inte.

27-059 (27-057, 27-058) Cykelbelysning 29,90
Okej ljus för prisklassen. Baklampan bra, framlampan bättre än CO:s motsvarighet. Duger som ledbelysning.

42-171/172 Belysning 19,90
Dåligt ljus. Ömtåliga glas som lätt går sönder. Otympligt format. Köp inte.

27-505 Cykelpump mini 89,90 kr
Smidigt format, tåligt utförande. Funkar hyfsat till Prestaventiler men lite knölig. Tryckmätaren är inte praktiskt användbar, då den är svår att läsa av. Det tar lååång tid att pumpa. Se mitt "pumptest" längre ner.

27-753 Flaskhållare 9,90 kr
Ful och dålig. Ett alternativ om man saknar fästen på ramen, då funkar den hyggligt på slätt underlag.

27-764 Flaskhållare 14,90 kr
Ful men gör sitt jobb. Fast på ett fult sätt.

27-444 Cykelhandske 29,90 kr
Ful och dålig kvalitet. Inte skön.

27-590 Cykeltransportväska 198,00 kr
Funkar bra. Tillräckligt stor för en HT med pakethållare, om man skruvar av pakethållaren. Bärremmen fungerar bra. Ganska kraftigt och bra tyg. Rekommenderas.

27-705 Cykelväska 179,00 kr
Ett klipp för det priset. Rymmer ganska mycket. Min har varit med på 300 mil cykelsemester. Bra budgetalternativ.

27-716 Cykelringklocka Guld 19,90 kr
Passar LX. Lite dåligt ljud men den är liten.

27-774 Cykelhandtag 19,90 kr
Hala. Taskigt grepp.

27-634 Bromsbelägg, till cantiliverbroms 9,90 kr
Stenhårda. Värdelösa.

27-627 Bromsbelägg V-broms 14,90 kr
Bara använt på pendlarracern, men där har de fungerat bra.

27-802 Bromswire 9,90 kr
Blänker inte riktigt lika fint som Shimano men fungerar.

27-801 Växelwire 9,90 kr
Som ovan.

27-811 Växelwiresats 99,90 kr
Höljet har fel innerdiameter. Satsen är samma som bromswiresatsen med skillnad att wiren är utbytt.

27-403/405 Cykelkedja 7,8/7,1 mm 26,90-34,90 kr
KMC-kedjor av enklare modell. Inte riktigt silkeslen växling men det kan bero på slitna klingor. Har monterat kedjan på tre cyklar och det fungerar. För tidigt att uttala sig om hållbarhet.

27-856 Stänkskärmar MTB 54,90 kr
Sladdriga. Snabbfästena fungerade inte så bra.

10-1020 Insexnyckelsats, infällbar 36,90 kr
Dålig kvalitet. Dåliga toleranser. Köp inte.

10-997 Insexnyckelsats S2-stål 69,90 kr
Bra längd. Styva. Bra kvalitet. Prisvärt.

12-512 Bitsmejselsats, 26 delar 39,90 kr
Funkar.

10-972 Torxsats, 16-delars 79,90 kr
Funkar bra.

27-507 Cykelpump 29,90 kr
Världens mest prisvärda pump! Helt okej pumpkapacitet för storleken. Plastig men lätt. Lättanvänt munstycke. Ingenting jag skulle ha hängande på ramen men i camelbaken ligger den bra. Klart bättre köp än 27-505.

To be continued...

Post &Auml;ndrad (04-04-22 09:54)

Senast redigerad av en moderator:
själv gjorde man en riktig tabbe, jag köpte en velo racing D2 sadel från duells för 300 :- sedan när jag kickade i biltema fanns exakt samma sadel för 129:- skaplig pris skillnad!

Har kört ett första pass med Biltemas carbonstyre. Körde hårt i 1 timme på de värsta stigarna jag har tillgängliga. Mycket tvärbranta brötstigar med rötter, stenar och löv.
Styret kändes komfortabelt men stabilt. Kändes skönt att komma upp ett par centimeter för ryggen, betydligt bättre kontroll med ett lowriserstyre.

Om styret håller för mer omfattande träning får jag återkomma kring senare.

Biltemastyret ser ut att vara lite väl likt BBB fibrelight som kostar 590 på cykloteket. lite väl smalt för min smak men 165 gram är inte mycket....

/rikard

Tja .. jag köpte hela min cykel på bil tema och pillade bort dekalerna =D.
Dom hade några 02:or av half dome kvar för ett pris som va nersatt 2000kr.
Saker på den som jag gillar:
- Ramen. kanon, både snygg och stark. Förstärkt i mängder.
- 610 mm brett carbon styre som är helt underbart.
- Deore vxl bak. Funkar!
- Maxxis High roller däck. 2.5 breda och grymt roliga och sköna.
- Bra fäljar som tål mycket stryk (eller har gjort än sålänge).
- Extra förstärkt bak gaffel av stål (övriga ramen är av alumiun)
- Bak dämparen funakr faktiskt också väldigt bra! ställbar hårdhet.
- Priset: 3.500. Det var dock nedsatt...

Saker som inte var bra:
- Framgaffeln RST. Alldeles för mjuk .. skulle kanske passa på en ht. Den gick i botten 2 gånger under första dagarna. (Bytt till en Marzocchi Z1 :D)
- Framväxeln: SIS! Haha , hu fan kan man sätta på en sådan sak på en så annars bra cykel? Bytte efter en dag.

Slutsatts: Kan verka luffigt att köpa en hel hoj på BT, men va fan: bort med dekalerna och byt dämpare får du en kanon hoj för max 5000-6000 kr.
Tyvärr har bil tema slutat göra dessa cyklar , men dom har nog säkert ett få tal kvar som går att få tag på i lagret.

Ja just det, sågen ja, den är riktigt bra och "billig". Fungerar utmärkt, även till medelstora träd. Helt klart ok kvalitet för 89:90, spana in:

/Leo

För 6000 kr (652 euro) kan man ju få en helt OK alu hardtail (märket Radon) från Bike-Discount. Utrustad med XT, LX, Ritchey, Manitou Axel Elite m lock out etc. Just den modellen går på 600 eur så 6000 kr bör räcka till att också få den fraktad hem till Sverige.

När det gäller hardtails finns det bra möjligheter om man kikar i de tyska affärerna. Speciellt om man räknar på de prylar man vill/kommer uppgradera Biltemahojen med i efterhand - t ex gaffeln. Om jag vore i situationen att köpa en hardtail för 6 tkr så vore Bike-Discounthojen ett bättre alternativ än Biltema + uppgradering i efterhand - givet förstås att jag har pengarna i handen.
Inte direkt för märkets skull men därför att man med Bike-Discounthojen får skogsdugliga prylar redan från start utan att behöva uppgradera (utom SPD men de lär ju inte ingå i Biltemas hoj heller).

Eller en Kona Fire Mountain hos Pedalogerna. Ungefär 5600 SEK och man slipper pilla dekaler och byta delar.

Fast jag har faktiskt köpt en Logan på Coop (blir jag bannad nu?). Livstidsgaranti på ram och gaffel. Dessutom fick man med bättringsfärg (två kulörer), ett multiverktyg och en manual.

Jämför man med min Cannondale så är det definitivt bättre :)

Det var en barncykel till lilltjejjen. "My First Logan" *skratt* 500 spänn och hon är ute och cyklar hela dagarna nu. Dessutom fick man med stödhjul *hehe*

/Mattias

Nu har jag genomfört ett högst ovetenskapligt pumptest.

Tid det tar ett pumpa ett Conti Vertical 2,3 till 3 bar med olika pumpar.

CO:
34-445 Zefal golvpump 179,00
45 sek

BT:
27-505 Cykelpump mini 89,90 kr
6 min och 30 sek

27-507 Cykelpump 29,90 kr
3 min och 30 sek

Oskar: Räkna antalet pumpslag också. Fast att det tog dubbelt så lång tid med minipumpen säger en del :)

Det var någon tidning förut som testade pumpar. Dom mätte vilket tryck pumpen hade fått upp på 100 slag eller något sådant. Det visar en hel del hur effektiv pumpen är.

/Mattias

Zefals golvpump med omställbart munstycke mellan Schrader och Presta är bra. Jag har använt min ett tag, och den fungerar utmärkt hittills. Även om pumphuvudet är ganska stort, går det in i KMX-kartarnas små framhjul (203 mm ERTRO).

Peter

Bilder på tjejernas KMX-Karts:
<http://www.liggister.org/GBG030809.htm>

Lennarts höga tandembygge fotograferat i bältesspännarparken ser ut att vara en riktig höjdare i tekniskt svåra partier. Men det ser lite obekvämt ut för andretramparen (tur för honom/henne att framgaffeln i alla fall är stel)? Och hur fungerar det att samsas med pedalerna?

hightand.jpg

cal skrev:

> Lennarts höga tandembygge fotograferat i bältesspännarparken
> ser ut att vara en riktig höjdare i tekniskt svåra partier. Men
> det ser lite obekvämt ut för andretramparen (tur för
> honom/henne att framgaffeln i alla fall är stel)? Och hur
> fungerar det att samsas med pedalerna?
>

Andretramparen behöver dessutom trampa bakåt :) men det är nog det minsta problemet för den personen som tar på sig den rollen .

Mer prylar från Biltema:

Semislicks 27-993: plastliknande och hård gummiblandning, rullar väldigt tungt - bra om du vill kämpa lite hårdare på distanspassen tillsammans med andra. Max lufttryck: 3.5 bar. Jag hade i 3 bar med följden att de koorden gav med sig (stora bulor i slitbanan) långt innan de var blankslitna. Oerhört svåra att få på/av. Kräver däckjärn av metall. Rekommenderas inte.

Cykelkedja KMC 27-405: för 8-delat. Funkar fint

Däckjärn i plast 27-017: Gjorda av mjuk plast som ger med sig. Går inte av, men då plasten viker sig får man inget grepp. Rekommenderas inte.

Vevarmsavdragare: Dåliga toleranser i gängorna gav förstörda gängor i vevarmen :-( Rekommenderas inte.

OKay, 6000 kr var lite överdrivet. Jag betalade exakt 3500(hoj) + 1300(beg MZ Z1) + 250(framvxl). Det blir ca 5000 kr och jag slapp vänta på cykeln.
Dessutom är den fulldämpad.... =lite roligare för tuff körning.

Mattias: Antalet pumpslag blir missvisande, eftersom ett pumpslag med 90-kronorspumpen är lika jobbigt som fem med 30-kronorspumpen. Använder man någon slags testutrustning med en hydraulcylinder som drar exakt 100 slag kanske det är relevant, men eftersom jag oftast pumpar med kroppen tycker jag tidsåtgången blir ett vettigare mått.

Köpte en fotpump på CO med manometer för 198 kr, den sas passa alla på marknaden förekommande ventiler, men så var det inte alls! den passade inte ens en vanlig standard ventiler. KÖP INTE den!!

Köpte också ett mekset med pump för 98 kr (reapris) med de vanliga verktygen plus en minipump med vändbar nippel, tyvärr var den inte vändbar och inte passade den heller plus att låsningen inte fungerade, så KÖP INTE den heller.

Har en bakskärm från BT modell extra bred för 59 kr, som funkar riktigt hyfsat även om den lämnar lite smutsränder på ryggen på vardagsjackan, men det får jag stå ut med som det verkar.

Bosse, som numera köper tillbehören hos min lbs.

Köpte Velo sadel på Biltema i helgen, skall montera, testa och återkomma med recension, få se om man vågar sätta den på skogscykeln inför HappyFMT helgen. :)

Mina senaste inköp:

Cykeldator, artnr: 27-556 70 kr
Kompressor 12 volt, artnr: 15-980 125 kr

Cykeldatorn har gått snart 100 mil och håller får det mesta. Tyvärr är det lite för lätt att nollställa (tryck på fel knapp så är den nollställd) trippinformationen men man lär sig den hårda vägen :)
Klockan envisas med att dra sig men den är lätt att ställa om så det är inte "så" farligt.
Man saknar lite "finlir" jämfört med hur man är van att ställa in hjulradien jämfört med "finare" cykeldatorer, men den mäter rätt jämfört med andra.

Kompressorn var ett testköp. "125 kr för något sådant kan väl aldrig gå?" Det gjorde det inte heller. Den kunde inte pumpa upp badbollar, vattenleksaker etc. Det kommer helt enkelt för lite luft. Det står på den att det är max 15 bar, men den dog när jag satte tummen för munstycket för att testa hur kraftig den var. Skall reklameras och lämnas tillbaka. Dessutom förde den ett fruktansvärt oljud och kändes väldigt plastig och billig. Undvik!

Köpte Velo-sadeln ovan till Vätternrundan förra året. Funkade lysande för mig. Inga domningar i familjelyckan längre. Tidigare hade jag en slimmad, hård och lätt sadel, men oavsett hur mycket jag justerade positioner så efter 10-12 mil så rök känseln, trots att man stod upp ibland. Ingen kul känsla precis... Men med Velon ovan så mildrades detta problem ganska mycket. Jag tar hellre 150-200 gram mer sadel än domnad i apparaturen. Jag köpte en till pendlarcykeln också direkt efter VR. Synd att den bara finns i blått.

// Peter

Hmm, Biltemasadeln harmoniserar i alla fall med de blå elastomererna på ThudBustern. :)
Current Setup

Måste vara en andrasortering, sömmarna är ju inte direkt raka, bakfull sömmare/sömmerska? ;)
Jämförelse med gamla sadeln

Första som åkte av var den kromade plasten som var ditskruvad i fram och bakdelen av sadeln..

(Rättade några sär skrivningar)

Senast redigerad av en moderator:
Harri

Jag kör också med en sån sadel som du, och jag har inget att anmärka på.
Och jag gjode som du: bort med den kromade plasten!

SebbeK Skrev:
-------------------------------------------------------
> Harri
>
> Jag kör också med en sån sadel som du, och jag har
> inget att anmärka på.
> Och jag gjode som du: bort med den kromade
> plasten!

Hehee.. Plasten var inte vacker direkt.

Har du cyklat länge med sadeln? Är lite orolig att överdraget skall släppa men plasten såg inte ut att uppfylla någon praktisk nytta trots alla skruvar den satt fast med.

Tillbaka
Topp