Biltema

• Trådstartare Trådstartare sweet
  • Start datum Start datum
S

sweet

Guest
Biltema
Haha öppnar nya katalogen och vad ser man, dirthojar från biltema, för 3500-4000:-

För det priset sr dom faktiskt riktigt bra ut, inga värsting spec alls, men helt ockj lekhoj för priset.

Perfekt för en avdankad bmxare som vill ha nåt och leka med i dirten i sommar

Tack biltema :)

Biltema
Skall vi inte alla glädjas åt att det numera börjar finans helt ok nybörjarcyklar till vettiga priser? Jag tycker Biltemas hojar är väldigt prisvärda med tanke på vilka de riktar sig till. Visst, de är inte speciellt bra jämfört med en hoj för 10.000kr men vem här blir förvånad av det?
Jag tycker det är skitbra att Biltema kvalitetsmässigt lagt sig strax ovanför andra lågrpriskhandlare och att det blir ett utmärkt komplement till övriga cykelmarknaden i Sverige.

=)

Biltema
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad tror ni skillnaden mellan tyska fulramar och
> biltemas ramar är förutom loggan?

Att tüskskiten håller till en viss gräns men att Feltema inte håller för trotoarkantdrop?

Biltema
Oskar_ skrev:

> Att tüskskiten håller till en viss gräns men att
> Feltema inte håller för trotoarkantdrop?

Har du testat någon av de nya, "dyrare", biltemahojarna?

Biltema är dock inget vidare tufft varumärke.. ungefär som Crescent eller vad du nu cyklar på ;)

Biltema
plumse skrev:
> Skall vi inte alla glädjas åt att det numera
> börjar finans helt ok nybörjarcyklar till vettiga
> priser? Jag tycker Biltemas hojar är väldigt
> prisvärda med tanke på vilka de riktar sig till.
> Visst, de är inte speciellt bra jämfört med en hoj
> för 10.000kr men vem här blir förvånad av det?
> Jag tycker det är skitbra att Biltema
> kvalitetsmässigt lagt sig strax ovanför andra
> lågrpriskhandlare och att det blir ett utmärkt
> komplement till övriga cykelmarknaden i Sverige.
>
> =)

Vilket leder till att man kan få mersmak och satsa i en dyrare cykel nästa gång!

Biltema
Köpte en massa verktyg och cykelprylar i Feltema nyligen, dom har kommit upp i kvalitet men knappt i pris på senare tid, fram för prispress.
Det är ändå vi konsumenter som betalar.

Biltema
Inte vi kanske men till fulhojarna har de mycket användbart och verktygen med 10 års garanti är bara litet sämre än de AmPro, Facom o dylika verktyg jag har i verkstan.

Biltema
orb skrev:
> biltema hojj 4000:-
> crc ram ~1000:-
> ___________________
> = 5000:-
>
> jävligt mycke cykel för pengarna...

men blir den bättre av den nya ramen... det är frågan

Biltema
plumse skrev:
> Skall vi inte alla glädjas åt att det numera
> börjar finans helt ok nybörjarcyklar till vettiga
> priser?

Usch nej, ve och fasa, då blir det ju inte exlusivt att cykla längre...Usch en sport för pöbeln!

Biltema
X antal kilo bättre. och man slipper yosemite loggan ;)

//orb

Frostyfog skrev:
> orb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > biltema hojj 4000:-
> > crc ram ~1000:-
> > ___________________
> > = 5000:-
> >
> > jävligt mycke cykel för pengarna...
>
> men blir den bättre av den nya ramen... det är
> frågan

Biltema
oj oj vilken efterföljare till NRS:en :D

Bilagor

• skanna.jpg
    skanna.jpg
    33.3 KB · Besök: 68
Biltema
jag tycker ändå det är ett fall framåt. vore kul om de började sälja mer intressanta komponenter löst. de verkar vara rätt bra på att köpa in, tex skivbromshjulet som diskuterats förut.

Biltema
Johan S skrev:
> Är vi verkligen rätt målgrupp, sweet?

Vet inte rikigt vad du menar med målgrupp?

för mig är det helt rätt, jag har inte längre samma stora intresse för cykling som jag hade för en 7-8 år sedan, då spenederade jag gladeligen 5000:- på en ram. Nu lägger jag pengarna på kitesurfing istället, högre hopp & mjukare landningar :) Så för mig känns det helt rätt och lägga 4000:- på en hoj som håller under sommarn. det återstår ju och se om den nu verkligen håller men för det priset känns värt och chansa, håller den en sommar är jag nöjd :)

Sen förstår jag att dom som verkligen brinner för hojåkandet inte köper en biltema hoj, det skulle inte jag heller gjort när jag hoja som mest. En annan sak att tänka på är att för 10 år sedan fanns inte dessa billiga alternativen, eller rättare sagt dom billiga alternativen var verkligen skit.

Biltema
Rent logiskt borde det väl vara så att man får mkt för pengarna på Biltema då det har jättevolymer på allt och kan pressa priserna hos deras egna leverantörer. Men detta innebär ju kanske inte att man får bra grejor, men det är ju en helt annan historia... Man får det man betalar för helt enkelt.

Biltema
Om man ett ögonblick bortser från kvaliteten (svårt, visst), hur stora är Biltemas cyklar? Exv den dyraste hardtailen? Är den stor, liten eller medium?

Biltema
Tycker det är mycket obefogat gnäll på Biltema.

Som skrivits tidigare i denna tråd så är det självklart att det inte är samma kvalitet som en dubbelt så dyr hoj men genom att dessa cyklar finns så blir vi fler och fler som upptäcker cyklingens njutning.

Det kanske känns lite omotiverat att lägg ut 10k på en cykel innan man är säker på om MTB/LVG är grejen för en.
Att då kunna lägga 4k och kunna känna om man sedan vill satsa vidare är ju perfekt.

/Stefan

Biltema
Ja köpa biltema cykel inte en chans vill du det gör de då för de är inte mina problem när du står där med den, hellre köper ja en redig cykel o lite dyrare än hos biltema.. Köper alltid mina cyklar när dom reas ut för då får man en dyr en lite billigare plus kvaliten är bättre än biltemas kvalite..

För tänk så har om du fick välja mellan en biltema racer eller en trek 1500 vilket hade du valt o va ja valde är självklart en trek 1500 även om den kostar 3 gånger mer än vad biltemas racer gör för ja lägger min pengar på något som håller i långa loppet....

Biltema
blgs skrev:
> Ja köpa biltema cykel inte en chans vill du det
> gör de då för de är inte mina problem när du står
> där med den, hellre köper ja en redig cykel o lite
> dyrare än hos biltema.. Köper alltid mina cyklar
> när dom reas ut för då får man en dyr en lite
> billigare plus kvaliten är bättre än biltemas
> kvalite..
blgs, skall jag upprepa det jag skrev här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/380965/381045#msg-381045
motivera påståendet, utan det är ditt argument [dyrt=bra] inte särskilt tungt i mina (och flertal andras) ögon
det FINNS argument mot Biltemacyklar, men ett lägre pris är inte ett av dom ;)

Senast redigerad av en moderator:
Biltema
blgs skrev:
>
>
> För tänk så har om du fick välja mellan en biltema
> racer eller en trek 1500 vilket hade du valt o va
> ja valde är självklart en trek 1500 även om den
> kostar 3 gånger mer än vad biltemas racer gör för
> ja lägger min pengar på något som håller i långa
> loppet....

som förstagångsköpare? Du vet ej om du att tröötna på cyklandet och bara cykla till butiken med cykeln. Då kan en 3ggr durare cykel göra att man tappar motivationen i framtiden med.

Men som sagt beror de från person till person

Biltema
Jag skulle aldrig någonsin lägga 10 papp på något som KANSKE är skoj. Däremot hälften ifall man kan få nytta av det man köpt även på andra sätt (i detta fall få en pendlarhoj om cykling i skog var tråkigt)

Biltema
Jag har kört en Biltema citybike i över 2,5 år, kostade 3000kr. Fram till i höstas pendlade jag varje arbetsdag (har nu promenadavstånd) men jag använder den fortfarande ett par gånger i veckan. Den måste ha gått mer än 250 mil. Allt har fungerat utmärkt, hara bara bytt slitdelar (däck, bromsbackar och kedja). Knappt ingen regelbunden skötsel är gjord mer än att smörja kedjan. Jag tror jag har tvättat den en gång...
Men det innebär inte att den är helt perfekt, jag skulle vilja ha en mindre "flexig" cykel, inte minst framgaffeln (dämpad) är flexig även styret (eller ramen?) känns flexig. Så nästa citybike/hybrid blir nog inte Biltema men då räknar jag med att lägga >5000 kr för att få något bättre. Ett problem är ju också att de bara har en storlek, det passar mig rätt bra för jag är ca 178cm, men riktigt långa eller korta personer får nog problem.

Biltema
Om man är förstagångs köpare så är det billigare att köpa begagnat än biltema de finns allt blocket eller köp/sälj här på happy om mna vill testa på o biltemas racer kostar 6000 spänn o man kan få en billigare på blocket

Biltema
Jag hojade tillsammans med en kille i somras som hade en Biltema mtb. Den kostade runt 5000.- Den funkade perfekt och såg helt ok ut.
Om man jämför en Biltema med en "märkes hoj" för samma peng, vad skiljer förutom loggan?
Alla människor vill inte lägga 10-30000 på en cykel.
Självklart kan man hitta bättre begagnat. Men det hör inte riktigt hit. Man måste ha koll för att kunna göra en bra beg affär.
/Johan

Biltema
Jag började min cykelkarriär (?) för 30 år sen (1976) genom att köpa dåtidens Biltema-cykel (typ) på Ellos.
Det var ingen bra cykel men det var vad ekonomin och kunskapen tillät. På den åkte jag flera motionslopp första sommar och upptäckte då att det fanns andra lättare, bättre utrustade etc cyklar. Våren efter såldes Ellos-cykeln och billigast möjliga Bianchi-racer köptes.
Två år senare hade jag så mycket insikt och extraknäckade pengar att jag kunde byt-köpa till mig en nästan-värsting-Bianchi, ett år senare var det en värsting. På den vägen är jag fortfarande. Fö finns Bianchi'n kvar fortfarande även om den blev omlackad och ommärkt till Stella Veneta pga av sponsring på 80-talet.
Hade jag inte kunnat köpa den billiga Ellos-cykeln (Kalkoff tror jag den hette) hade jag inte tagit steget in i cykelvärlden och därmed troligtvis förlorat en viktig dimension i mitt liv.
Förakta inte betydelsen av exvis Biltema och Cykelringen för att få folk att "komma igång" sas.
Det är sen vår uppgift, vi "som sett ljuset", att ta hand om de intresserade som ibland dyker upp här på happy och ibland på stigarna och på vägarna.

Lev väl
/GubbenG

Edit: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Biltema
En merida 901 är lika dyr som biltemas racer o ja hade hellre köpt en merida....

På en merida 901 började ja min cykel karriär o på den litar ja på än en Biltema racer, saknar ibland att ja sålde 901..

Biltema
blgs skrev:
> En merida 901 är lika dyr som biltemas racer o ja
> hade hellre köpt en merida....
>
> På en merida 901 började ja min cykel karriär o på
> den litar ja på än en Biltema racer, saknar ibland
> att ja sålde 901..

Varför litar du mer på den? Rent objektivt, alltså?

Jag säger inte att BT:s racer är bättre än Meridas 901:a, bara undrar vad som gör en BT för samma pengar mindre pålitlig än en Merida för samma pengar (orginalpris), eller en Scott eller annat dylikt märke?

I stort sett alla märken idag köper ramar från samma bunt av tillverkare, spana in denna länk t.ex. http://www.biketaiwan.com/new/script/query/QueryByParts.asp?Pd_No=000008
Man beställer färgsättningar och olika dekaler (generaliserat), plockar sen ihop komponenterna efter lite olika prisstrategier. Same, same - but different, liksom.

Biltema
Biltema cyklarna verkar vara mycket cykel för pengarna.

Specarna på de dyrare cyklarna verkar vara helt OK, men vikten. Deras dyraste HT (Granite) väger 14,3 kg!!! Extra intressant är att den trots att den har Alu ram väger mer än deras billigare cykel (Redwood) med stålram.

Tillbaka
Topp