biltemas cykeldäck, håller dom luft bra?

duke

Ny medlem
Hade punktering på mtb:en för ca två veckor sedan och päronen skulle ner på IKEA, så jag bad dom stanna till på biltema och införskaffa slangar och däck.

Det blev biltemas semi-slicks de som är 20mm.

Jag blir nu inte riktig klok på dom, är ganska övertygad om att jag inte har punktering på däcken, men, den luft som jag trycker i vill inte stanna.

Alltså, de blir betydligt mindre tryck men inte helt platta, bakdäcket är särskilt utsatt.

Vad tror ni, är det däcken som helt enkelt är urusla, eller kan de ha något med att göra att jag trycker i för lite luft i däcken med min pump och att det gör de inte kan hålla trycket?

Däcken håller ingen luft. Slangarna håller luften.

20 mm låter fasligt smalt. Jag kör med 23 mm på min landsvägshoj. Vad står det på sidan av däcken?

Vad pumpar du upp till för tryck då? Har du tryckmätare på pumpen?

Tveksam till att det skulle vara fel på däcken. Prova att plocka ur slangarna och pumpa upp och leta efter hål. Jag skulle gissa att du har råkat nypa hål i slangen när du monterade däcken. Använde du däckjärn för att få dit däcket på slutet?

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Däcken håller ingen luft. Slangarna håller
> luften.
>
> 20 mm låter fasligt smalt. Jag kör med 23 mm på
> min landsvägshoj. Vad står det på sidan av
> däcken?
>
> Vad pumpar du upp till för tryck då? Har du
> tryckmätare på pumpen?

det är dom här däcken som sitter på 27-918 - http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91875

Jag har ingen tryckmätare på pumpen och jag har inte varit på någon mack så att jag kunnat pumpa upp dom med "maskin", men jag trycker i så mycket det går... Alltså dom är rätt hårda.

Linuss: Nu hade jag assistans från far när däcket åkte på, så är inte helt säker på om han använde däckjärn eller inte, men borde jag inte märka det tydligare om det är hål på slangen, jag menar borde inte däcket bli helt platt då?

Senast redigerad av en moderator:
Jag antar att du menar 2" och inte 20mm.

Använder samma däck på pendlaren och det går super.
Håller med tidigare inlägg och tror att du fått ett litet hål på slangen. Köp ny och ge fan i däckjärnen när du kränger på däcket igen...

//edit... någon han skriva före

Det är väll 2inch inte 20mm alltså runt 50mm?

Med största sannolikhet nöp du slangen när du krängde på däcket. Det är fullt möjligt att slangen bara läcker när ett vist tryck erhålls.

Va förövrigt försiktig om du trycker i så mycket det går, om däcket inte är gjort för trycket kan det explodera. Om inte annat blir man ju lite lomhörd av dylikt ett tag.

Senast redigerad av en moderator:
De verkar som de e slangen. Kolla igenom den noga(Gärna i en hink med vatten). Sedan så kollar du däckets insida så att det inte sitter någon kvarvarande skit där.
Som Geologen säger så innerhåller inte däcket någon luft utan det är slangen som gör det.

Lycka till.

Och imorse när man tog ur cykeln ur förrådet så var det officiellt, ingen luft i däcket, och den luft som man pumpade i höll max 15 meters cykling.

Har en gnagande känsla av att jag har samma symptom även på framdäcket.

Man blir för less.

du är 12?

däcken kan ju aldrig läcka luft, du har sabbat slangarna. Jag har biltemas semislicks på en cykel och dom hade jag inga direkta problem med, dom är rätt tunga och lägga på bara men använd däckjärn av plast så har du inga problem... själv fick jag punka i förrgår på bakhjulet efter 50m, byta slang och körde ett pass kom ut igår och hade punka på framhjulet. mindre kul.

captain8track skrev:
> du är 12?
>
> däcken kan ju aldrig läcka luft, du har sabbat

Däck kan visst läcka luft?

> slangarna. Jag har biltemas semislicks på en
> cykel och dom hade jag inga direkta problem med,
> dom är rätt tunga och lägga på bara men
> använd däckjärn av plast så har du inga
> problem...

Inte speciellt svårt att få punka med däckjärn av plast?

själv fick jag punka i förrgår
> på bakhjulet efter 50m, byta slang och körde ett
> pass kom ut igår och hade punka på framhjulet.
> mindre kul.

Däck kan bevisligen läcka luft, den erfarenheten har jag som föranledde det här däcksbytet, förvisso läckte även innerslangen, men dock.

Och efter telefonkonferens med jourhavande mekaniker så har vi kommit fram till att inga däckjärn vare sig i plast eller järn användes för att få på de båda däcken.

Jag är böjd att tro att antingen så är däcken punkterade med något finspetsigt föremål eller så är biltemas innerslangar under all kritik.

Nåväl, tack för tipsen.

duke skrev:
> Däck kan bevisligen läcka luft,

Om man kör slanglöst

den erfarenheten
> har jag som föranledde det här däcksbytet,
> förvisso läckte även innerslangen, men dock.
>
> Och efter telefonkonferens med jourhavande
> mekaniker så har vi kommit fram till att inga
> däckjärn vare sig i plast eller järn användes
> för att få på de båda däcken.
>
> Jag är böjd att tro att antingen så är däcken
> punkterade med något finspetsigt föremål eller
> så är biltemas innerslangar under all kritik.
>
> Nåväl, tack för tipsen.

Mitt mysterium börjar närma sig en lösning, jourhavande mekaniker har lånat cykeln ett par dagar och eftersom vid första ockulära inspektion inte hittat någon läcka vid bakhjulet så misstänkte han att det var någon med nyckel till cykelförrådet där den står över natten som släppte ut luft.

Nåväl, vi bytte cyklar så skulle han ge ärendet ett par dagars översyn, första dagarna stärktes han i sin tro att det var någon som släppte ut luft eftersom däcket var hårt, men efter ett par dagar så hittade även han däcket platt.

Då började han se över ventilen och tydligen så behövdes det göras en justering på centrumpinnen som sitter i ventilen, för den släppte ut luft, vet inte om den satt för högt eller lågt...

Så nu ska jag få tillbaka cykeln här i veckan och kunna rulla på som vanligt.

Vad säger vi om att ingen här på happy knäckte den här gåtan??? Är tiden ur led, kommer himlen falla ned???

Ptja, det beror väl på hur man vill se på det hela, däcken läckte ju luft ur ventilen... Men efter lite justering så ska dom väl sluta med det i fortsättningen ;)

Efter att ha provat ganska många Biltemaslangar är det bästa svaret: Ibland.

Vissa läckarer som om de hade pyspunka, andra klarara sig ett halvår utan att tappa märkbart mycket tryck. Resten håller sig någon stans där imellan.

duke skrev:
> Förvisso, däcket var tätt.

Duke, du jämför nog med bilvärlden, för cyklar så är det annorlunda (om vi bortser från tubeless däck, men det är en specialare).
Däcket håller med stor sannolikhet inte tätt, det är slangen innanför däcket som håller tätt.

duke skrev:
> Ptja, det beror väl på hur man vill se på det
> hela, däcken läckte ju luft ur ventilen... Men
> efter lite justering så ska dom väl sluta med
> det i fortsättningen ;)

Efter en hel tråd med förklaringar om vad skillnaden på ett icke lufthållande däck och en slang är så har du fortfarande inte förstått?

Då får du lova att sluta skriva att däcket läcker luft, så länge du inte kör med slanglöst. Det enda som kan läcka luft i ditt fall är slangen med tillhörande ventil.

duke skrev:
> Det hela var och är glasklart för mig.

Jahaaaaa. det var därför du skapade en tråd här med en ytterst förvirrad fråga där du inte kunde skilja på ett däck och en slang?...

X3M skrev:
> Ekrarna gubbar, ekrarna för helvete...

Ja, det kanske var sådana där aero-ekrar. De är ju konstruerade för att läcka så mycket luft som möjligt.

Tillbaka
Topp