Biltemas cykeldäck suger..

Spooky

Ny medlem
Nu har jag haft tre punka på kort tid på grund av det krossade gruset som är på cykelbanorna. Har Biltemas däck på min cykel (standardcykel = 20 år gammal) och tror att det är bara tunt sk-t. Stämmer det? Andra som har problem och vad ska man köpa istället? Eller är det bara otur..

BILTEMA säljer många otroligt prisvärda saker men cykeldäcken hör dessvärre inte till dem. Köp riktiga findäck till cykeln istället, det är ändå typ den billigaste prestandahöjaren på vilken cykel som helst...

Köpte Biltemas dubbdäck för denna vinter. Uppskattar att jag har rullat ca 50 dagar denna vintersäsong, vilket gör 150 mil. Under första veckan fick jag två punkteringar. Men jag tror det berodde på skit bakom spakarna då jag pumpade däcken för hårt. Men därefter har jag inte fått någon punktering. Vill också tillägga att samtliga dubb är kvar. Någon enstaka dubb var på väg bort, men det gick att peta tillbaka dom.

Med andra ord så är jag nöjd med köpen. Men jag har insett att min uppfattning inte verkar stämma med den allmänna uppfattningen om dessa biltema däck.

mvh

Mr Ice skrev:
-------------------------------------------------------
> Biltema orginalfel is the shit :o)
>
> Titta här
> http://happymtb.org/forum/lasvart/index.php?cat=2&
> hide=0
>
> Eller åk till närmaste seriösa cykelhandlare
> (undvik clas olsson, Galne Gunnar, ÖB, Bosses bra
> grejer, m.m.)så hjälper de dig säkert på nån
> minut med råd om ett bra däck för just dig!

CO har en del tvivelaktiga cykelprodukter, men de säljer Nokian däck som är bra. Tyvärr säljer de endast smala dubbdäck :-(

Jag har kört rätt mycket på ett par Biltema "flatfighter" däck under 2008. Helt OK, har bara fått en punka. Det var en glasbit som hade sakta men säkert ätit sig in och orsakat punkan (hade barnstol med dottern bak när detta inträffade, som tur är var vi nästan framme:)

Har också kört på deras 32 mm dubbdäck som jag aldrig fick punka på. Och ja, alla dubbar var kvar. Däremot vet jag inte om jag gillar mönstret. Mittspåret har bra rull men jag vill nog hellre ha bra grepp.

Biltemas standarddäck har jag däremot aldrig provat.

Kör biltema på min racer. Standard 32-622. Har funkat kanon.
Hade continental ultra sport standard på racern, men de fick jag punka på.
Detta pga gruset på gångvägarna, efter 3 punkteringar på 2 dar så fick det räcka.
Biltema rullar väl 1000ggr trögare men hellre det än punka.

Jag tror att man skall ta bort dubbdäcken ur diskussionen. De kostar 200:- jamför med typ 29 för deras standard däck.

Personligen skulle jag inte välja deras däck till en cykel jag är beroende av, tex pendlare. Möjligtvis fyllecykel.

kör på ett tema dubb i fram och ett tema odubb i bak, framdäcket med dubb blir hårt så fort de blir kallt ute medans bakdäcket funkar hur bra som helst, bra grepp har det också (art.nr 27-911)

jag körde deras semislicks ett tag, utan problem alls. Visst vägde som ett mindre traktordäck och var besvärligt att lägga på men, annars var det helt ok. Slets lite fortare än michelin men o andra sidan kostar dom 39:-

Tillbaka
Topp