Biltemas fotbromsfälg

koffa

Ny medlem
Biltemas fotbromsfälg
Jag har en gammal stålram som nu har ett 3-navväxlat bakdäck som är rätt kass, så vitt jag kan bedöma är dock klingan helt OK. Är lite sugen på att byta ut bakdäcket mot BT:s billiga fotbromsdäck. Ser jag på bilderna följer det inte med någon klinga, kan man köpa det någonstans eller helt enkelt bara flytta över från hjulet jag har nu?

Jag funderar också på att byta ut vevlagret och vevpartiet mot BT:s budgetgrejer så har något hyfsat att cykla på tills jag kan byta ut grejer succesivt, finns det något jag bör tänka på där eller är det bara att tuta och köra med VEVLAGER 122MM AXEL (av bilderna att dömma ser det väldigt likt ut det jag har nu iallafall) och ett 36-tandat vevparti? Eller kommer det bli alldelles för lätt utväxling? Vart kan man isåfall köpa billiga vevpartier som fungerar?

Biltemas fotbromsfälg
Jag böt ut ett söndrigt 7-växlad bakhjul till biltemas fotbromsade. Fick slänga in några brickor för att få samma bredd men det har fungerat i 2 år. Fick med bakklingan. Minns inte hur många tänder men jag körde den med 36 taggat fram.

Som du säger så är utväxlingen för lätt för att träna på men perfekt att glida runt med på stan med.

Biltemas fotbromsfälg
Kolla så vevlagrets gängor passar din ram, samt att 122 mm bredd ger rätt kedjelinje med det vevpartiet, det finns väl 113mm bredd på BT också? Har du ett fyrkantslager på ramen idag typ shimano BB-UN xx och det är cirkus 122mm är det bara å köra gissningsvis.

Biltemas fotbromsfälg
VCN skrev:
-------------------------------------------------------
> Fotbromsfälg och fotbromsdäck? Det verkar
> krångligt det där med fotbroms...

Håller med. Vore det inte bättre att köpa ett hjul?

Tillbaka
Topp