Bird Aeris 145 uppackning

Då kom den äntligen! Efter en hel del internet cyklande och svår beslutsångest över alla dessa möjligheter och standarder som nu finns så blev decenniets MTB för min del en Bird Aeris 145. Och eftersom jag inte sett just den nya 145 modellen i någon tråd (kan ha missat något) så fick det bli en egen, köperfarenhets, upppackningstråd av det hela. Det blev Bird för att jag ville ha en typ enduro hoj och den lokala handlaren hade problem med att få fram den Trek remedy jag ville ha i rätt storlek när jag ville ha den. Tittade på Canyon, Commencal, YT och lite annat också men med en pigg och hjälpsam support från Bird när jag hade frågor så kändes det som ett trevligt val. Dessutom kunde man ju välja lite bland komponenter för att få den mix jag ville ha och jag gillar Shimano prylar så jag kunde få det vilket var ett plus. Ramarna skulle ju vara klara i mars men jag ville ha en Lyrik gaffel och den skulle komma först i slutet. Sen rinde Bird och sa att den var försenad men jag kunde få en Boost variant om jag ville vänta, annars en Pike. Eftersom bakänden är boost kunde det ju vara kul med det fram också så jag väntade tålmodigt.

IMG_1333.jpg

Dök upp snyggt välpaketerad med hjulen för sig.

IMG_1334.jpg

Jag valde Hope Enduro med röda nav. Shimanos 11-46 kassett. Stor när man ser den så där i verkligheten (går ju från 2x9 på den gamla) men jag behöver all hjälp jag kan få när jag ska cykla Alper i sommar, se för övrigt val av framdrev,

IMG_1335.jpg

Sen fick man lite diverse saker med. tre påsar med reservekrar gjorde mig nästan nervös, så många ekrar har jag nog inte förbrukat på 10 år. Ett par tokens till gaffeln, en liten minitool, 10% rabatt på guidning i the Lake District, extra chain guide/bach eller reservdelar till den. Lite lagom extra saker så att man känner sig lite ompysslad i alla fall.

IMG_1336.jpg

Sen dags att plocka upp själva cykeln...Hade jag valt rätt storlek? Var färgen snygg i verkligheten?

IMG_1341.jpg

Jag blev riktigt nöjd faktiskt. Så nöjd som man kan vara utan att ha cyklat med den. Har inte vägt den men eftersom min nuvarande är en smärre pansarvagn så kändes den inte så fasligt tung.

IMG_1342.jpg

Diskret chain guide/bash. Snygg "sväng" på de asymmetriska kedjestagen. Inte så mycket intern kabeldragning här inte.

IMG_1344.jpg

Maxxis Ardent där bak. Stort steg mellan lägsta växlarna.

IMG_1345.jpg

Lyrik gaffeln i stealth black den med. Det här ser fasiken så mycket snabbare ut än vad jag kommer att cykla.

Så komponentvalet i korthet blev XT rakt igenom förutom vevarna som blev SLX. Hope hjul som sagt, Ardent bak och Minion DHF fram, Super Deluxe RC3 bakdämpare, Reverb (är det ett litet glapp jag redan känner?), Lyrik RCT3 Solo 160mm fram, Race face Six C carbon 800mm styre.

Så mycket nytt som ska provas för först gången i stort sett, hisspinne, karbonstyre, Rock Shox bakdämpare, modern geometri o sånt. Ska bli riktigt kul. Inkörningen blir direkt i helgen på Vallåsen så kan man alltid skylla på att man inte hunnit optimera dämparinställningarna än och sånt. Bromsverkan kanske inte är så bra dock så då lär det ju gå lite fortare, det är bra. Tror jag.

Tyvärr, Skåne här. Kommer inte upp till Stockholm med cykeln förrän i juli. Länge att hovra över köpknappen men jag visar gärna upp o det kan provas om du har vägarna förbi söderut.

Mäktigt! Ser verkligen stor ut, ska nog räcka till din ståtliga längd.
Snart får man klämma på den alltså. :)

Med reservation för att min gamla cykel var just det, ganska gammal och kanske inte så relevant att jämföra med så är jag väldigt nöjd. Jag har iaf hyrt ett par, tre cyklar de senaste två åren och jämfört med dem är jag fortfarande nöjd. Cyklade i alperna i somras och den klättrade fint och var riktigt stabil o rolig utför. Har även cyklat i Skåne och i Sörmland på mer vanlig stig och den funkar riktigt bra för det med. Lite ovan vid geometrin i början, åkte över styret några gånger men det har rättat till sig.

Det ända jag har att klaga på var att man inte fick med en kedjeskydd till ramen så lägg en separat beställning på en sådan om du inte har någon annan lösning hemma. Annars allt bra som sagt. Kom som tubeless från start också vilket var en bonus.

Det låter toppen det! Har du någon aning om vad du hamnade på med din gällande vikten? Den ser riktigt fin ut! När du säger att den funkar bra på vanlig stig, innebär det att den är lättrampad och kvick att få igång fart med?

Min största oro (går från relativt lätt och smärt HT) är att den skall kännas allt för traktorlik. Har också hyrt cykel ett par gånger, både DH-riggar och AM-hojar av olika kvalité och tycker ibland att det blir för mycket cykel i förhållande till lilla mig (är 180 cm och väger 67). Jag är ute efter en känsla av enighet mellan cykeln och mig så att säga. Så viktigt är att den skall kännas relativt "smidig", klättra väl och accelerera hyfsat. Står därför i valet och kvalet mellan Aeris 120 (diggar den blå färgen också) och 145:an.

Samtidigt älskar jag annat kunna fläska på nerför och känner mig kraftigt hindrad av min nuvarande HT med kort slaglängd, så huvudanledningen till inköpet är huvudsakligen förbättrade egenskaper nedför och i kraftigare rot/stenstök på platten. Huvudanvändningen kommer att vara stökiga Hellasstigar samt ibland (sällan) cykling i fjällen.

Nej faktiskt ingen koll på vikten, ska se om jag kan få fram en vikt imorgon. Jag tycker den är hyfsat kvick att få fart på och inte traktorlik men stabil. Den har ju hyfsat lång hjulbas. Men det var länge sen jag trampade lätt HT så jag är nog inte bäst lämpad att göra den jämförelsen. Jag är ju också mycket tyngre än dig, kanske bidrar till att jag tycker det är perfekt med cykel för mig. För mig känns det absolut inte som overkill men jag skulle tro att en 120 hade nog funkat bra för ditt tilltänkta användningsområde också. Mer en fråga om tycke o smak.

Googlade lite snabbt, den verkar hamna runt 13,6 - 13,9! Känns helt ok med tanke på slaglängden. Ja, du har kanske rätt, jag får ta beslutet ett varv till helt enkelt, kanske är rimligare med 120-modellen.

Även 120n har ju modern geometri geometri som borde funka fint utför så länge du inte kör där det är fläskigt nog för att slaglängden ska vara kritisk. Även om jag själv har den gamla Aerisen med 160/150 och är nöjd med den så hade jag nog köpt 120n idag om jag visste att den mest skulle gå hemma i skogen.

Sitter själv och funderar på att slå till på en Aeris 145 i samma färg som du har ovan. Är du fortsatt nöjd nu efter några månader? Verkar kolfiberstyre vara värt extrapengarna med?

vilm sa:
Min största oro (går från relativt lätt och smärt HT) är att den skall kännas allt för traktorlik. Har också hyrt cykel ett par gånger, både DH-riggar och AM-hojar av olika kvalité och tycker ibland att det blir för mycket cykel i förhållande till lilla mig (är 180 cm och väger 67). Jag är ute efter en känsla av enighet mellan cykeln och mig så att säga. Så viktigt är att den skall kännas relativt "smidig", klättra väl och accelerera hyfsat. Står därför i valet och kvalet mellan Aeris 120 (diggar den blå färgen också) och 145:an.

Samtidigt älskar jag annat kunna fläska på nerför och känner mig kraftigt hindrad av min nuvarande HT med kort slaglängd, så huvudanledningen till inköpet är huvudsakligen förbättrade egenskaper nedför och i kraftigare rot/stenstök på platten. Huvudanvändningen kommer att vara stökiga Hellasstigar samt ibland (sällan) cykling i fjällen.

Får be om ursäkt om du redan köpt en 145:a och jag kommer med åsikter om Aeris 120 i efterhand...

Jag har kört min Aeris 120 i snart 10 månader nu och är fortfarande smått förvånad över hur mycket den klarar utförs. Jag cyklar ffa lokala stigar i södra Wales och här går allt uppåt eller neråt mest hela tiden. Inte så mycket rotmattor som hemma i Sverige men mycket sten och bröt. Upplever cykeln som väldigt fartstabil och lättrampad, även på platten när man får stå på för att försöka hålla farten uppe. Tycker inte den gör bort sig i bikeparken heller. Jag har inte provat en 145:a så jag kan inte jämföra med den, men för min del är det verkligen inte cykeln och slaglängden som begränsar mig utför. "Nackdelen" med den stabila (långa, låga) geometrin är väl förståss att den blir något segare att få runt när det är tight och att den kanske inte är den mest lekfulla hojj du kan köpa, men det gäller ju både Aeris 120 och 145.

Lycka till med valet av cykel :)

Jag är väldigt nöjd med 145:an så här långt. Det har blivit både stigcykling, alpcykling o lokal bikepark. Utför sväljer den verkligen det mesta, speciellt om man vågar stå på lite. Platt och uppför funkar den också bra, det är mer jag själv som sätter begränsningarna i fart där. Jag har lock-out både fram och bak och om inte annat hjälper det mentalt på längre grusvägsklättringar men jag tycker den är ganska trampeffektiv utan att låsa också

Om kolfiberstyre är värt pengarna? I ärlighetens namn känner jag nog ingen skillnad på materialet men jag gillar bredden (800mm) på det. Hade säkert funkat lika bra för min del med ett alu styre i samma bredd.

Om det skulle finnas något att klaga på så är det kanske att bakdäcket inte är optimalt i väta (Maxxis Ardent) men det är ju mitt val och det funkar bra annars. Sen har jag lite oljud från headsetet tror jag men jag ska plocka ner det och fetta in så får vi se om det löser sig. men som sagt, mycket nöjd annars. En fröjd att cykla på.

noxin sa:
Sitter själv och funderar på att slå till på en Aeris 145 i samma färg som du har ovan. Är du fortsatt nöjd nu efter några månader? Verkar kolfiberstyre vara värt extrapengarna med?

En kommentar om kolfiberstyre och ny cykel. Jag tänker att det är smartare att köpa ett relativt billigt styre (och styrstam) just för att man kan behöva testa sig fram med rise, stamlängd etc. i början.

magnanimous_mag sa:
Jag är väldigt nöjd med 145:an så här långt. Det har blivit både stigcykling, alpcykling o lokal bikepark. Utför sväljer den verkligen det mesta, speciellt om man vågar stå på lite. Platt och uppför funkar den också bra, det är mer jag själv som sätter begränsningarna i fart där. Jag har lock-out både fram och bak och om inte annat hjälper det mentalt på längre grusvägsklättringar men jag tycker den är ganska trampeffektiv utan att låsa också

Om kolfiberstyre är värt pengarna? I ärlighetens namn känner jag nog ingen skillnad på materialet men jag gillar bredden (800mm) på det. Hade säkert funkat lika bra för min del med ett alu styre i samma bredd.

Om det skulle finnas något att klaga på så är det kanske att bakdäcket inte är optimalt i väta (Maxxis Ardent) men det är ju mitt val och det funkar bra annars. Sen har jag lite oljud från headsetet tror jag men jag ska plocka ner det och fetta in så får vi se om det löser sig. men som sagt, mycket nöjd annars. En fröjd att cykla på.

Tack för svar, börjar bli riktigt nära att beställa. Nästan jobbigt att det finns så många olika alternativ för de flesta komponenter :)

Erik O sa:
noxin sa:

En kommentar om kolfiberstyre och ny cykel. Jag tänker att det är smartare att köpa ett relativt billigt styre (och styrstam) just för att man kan behöva testa sig fram med rise, stamlängd etc. i början.

Det låter väldigt rimligt. Tror jag kör på den varianten och lägger lite mer pengar på alternativen för Hope Bottom Bracket och Headset istället för dyrare styre/styrstam!

Tillbaka
Topp