Bisarr bakbroms

plumse

Aktiv medlem
Bisarr bakbroms
Min bakbroms, en Shimano skivbroms av låg rang, har varit allmänt sunkig. Skriker och tar dåligt.
Fram tills idag då det regnade på väg hem. Knäpptyst och bra bett.
Någon annan som upplevt samma sak?
Jag ser tre lösningar på problemet:
1. Nån slags rengörings-woodoo
2. Byta till nya och skänka nuvarande till reservdelsbyttan/mellanlagring inför tippen
3. Bara cykla i regn

Jag är inte speciellt religiös men ändå ligger nog woodoo närmast hjärtat. I alla fall jämfört med punkt 3.
Nån som har några tips? Jag har redan tvättat och stekt valda delar men var kanske inte tillräckligt engagerad?

Bisarr bakbroms
Jag hade liknande problem med mina MT200+RT20 kombo, dock minns jag inte att dom funkade bra i regn. RT20 eller RT26 skivor är riktigt dåliga, så bättre att byta dom. Men ljudet kommer troligtvis från bromsarna själva, för att jag monterade en broms på min frus MTB med min frus skiva och den låtade ännu högre. Jag har gett upp och bytt till Magura. Men en lite bättre Shimano broms funkar också bra.

Det verkar dock finns många som inte har stora porblem med MT200. Så kanske är det en rengöringsproblem.

Bisarr bakbroms
Rengöring (bränna flera gånger)eller byte belägg, centrera oket, eller cykla i regn istället vilket låter som tvärtomvärldenförmig!?

Bisarr bakbroms
Min bakbroms, en Shimano skivbroms av låg rang, har varit allmänt sunkig. Skriker och tar dåligt.
2. Byta till nya och skänka nuvarande till reservdelsbyttan/mellanlagring inför tippen
3. Bara cykla i regn

Jag är inte speciellt religiös men ändå ligger nog woodoo närmast hjärtat. I alla fall jämfört med punkt 3.
Nån som har några tips? Jag har redan tvättat och stekt valda delar men var kanske inte tillräckligt engagerad?
Det är inte ovanligt med läckande ok på shimanos bromsar. Bränning eller byte av belägg gör susen men problemet återkommer när den läckande oljan kontaminerar på nytt. Lösningen då är tyvärr nya ok..

Bisarr bakbroms
Jag skulle byta allt om grejorna ändå är billiga och använda en längre tid.

Eventuellt behålla handtag om det känns bra och slang om den är lång nog efter kapning för ny oliv eller banjo till nytt ok. Jag hade även köpt ny skiva då det ändå inte är särkilt dyrt från tysk e-handel och en glaserad billig skiva, eller en som har slitits i ett skrikande läge kan räcka för att låta problemet fortgå, och göra kaos med nya belägg.

Känner du dig sugen på en runda voodoo med rengöring +ANNAT så för all del prova det först. Bränna belägg är populärt men vanskligt då man lätt kan göra dem värdelösa om de värms för mycket.

Bisarr bakbroms
Har samma problem även på en lite dyrare variant, Deore BR-M615 som sitter på min pendlarcykel. Just nu är det frambromsen som tar dåligt och skriker som en tåg-tuta vid den sista inbromsningen till stillastående. Vid regn tar den plötsligt bra men skriker fortfarande vid hård bromsning.

Jag har tagit bort och sandpapprat samt rengord beläggen och skivan och då blir det bra ett tag, oftast så länge jag cyklar nästan varje dag iallafall. Låter jag cykeln stå ett tag så som under jul/påsk-ledighet så är skriket tillbaka igen. Kanske gör den annars dagliga användningen att små mängder olja/smuts bränns bort. Samma sak händer dessutom med nya belägg.

Vilka är dom billigaste oken som har samma belägg som Deore BR-M615? tänkter att det är smidigt att ha samma typ av belägg fram och bak om jag ska köpa ett nytt. Det är den sorten som shimano kallar narrow (bland annat G03A). Är det Deore BR-M6000/M6100 som gäller?

Bisarr bakbroms
3. Bara cykla i regn
4. Köpa ny cykel

Jag lade till ett alternativ till i listan.

Bisarr bakbroms
Har upplevt samma fenomen på en cykel med taffliga tektro-bromsar. När jag skvätter med vattenflaskan så blir det hyfsat bett så mitt förslag är att installera någon form av bevattningssystem kopplat till bromshandtaget. Ungefär som en modell av BMW M3 CS som hade en vattenspruta in i motorn som gav extra effekt. Man kan tänka sig en trycksatt blomspruta tejpad till ramen.

Edit: Detta borde ju även hjälpa mot överhettade bromsar vid långa nerförslöpor, så win-win!

Bisarr bakbroms
Lyx-bromsbelägg som Trickstuff brukar boosta bromseffekten märkbart. Om det är placebo eller ej bara för att man har ett fränt bromsbelägg spelar mindre roll. Det är ju känslan man vill åt.

Bisarr bakbroms
Kör skivan i diskmaskinen och stek beläggen igen, kanske tom köra beläggen i diskmaskinen först så de är lite renare innan stekning.
En kompis lyckades spraya sin bakbroms med 5-56 i samband med drivlinerengörning men den funkar fint igen efter ovan behandling, själv va diskningen av beläggen hade ingen effekt på bromsverkan.

/T

Tillbaka
Topp