Black Week fuskpriser från cykelkraft

Claviator

Medlem
Jag såg en hjälm på rea hos Cykelkraft på nätet. Den var nedsatt från 1849 kr till 699. Najs!

Problemet här är att den i princip aldrig kostat 1849 kr förrän precis en månad innan Black Week. De har alltid haft ett lågt pris på hjälmen men chockhöjde strax innan Black Week.

Jag mailade Cykelkraft och frågade och fick svar från support att det stämmer. Oj?!? - Vi höjer priser på varor en månad innan Black Week för att verka konkurrenskraftiga - fick jag till svar. Citat sist/nederst här. De medgav att de utnyttjar systemet för att verka kunna ge bra erbjudanden, och har koll på precis inom vilka datum och gränser de kan göra detta för att hålla sig precis inom lagens gränser.

När jag bifogade statistik från prisjakt som motbevisar detta skickade de ett lågupplöst internt diagram över prisutveckling som då skulle verifiera deras uttalande. Enligt prisjakt har hjälmen ALDRIG kostat 1849kr. Enligt dem har den haft det priset i exakt lagliga 30 dagar innan Black week-erbjudandet.

Oavsett har jag anmält till Konsumentverket.

Tipsar om att inte gå på Cykelkrafts erbjudanden. Det är bara att ta en koll på 'prisutveckling' på prisjakts sidor så får ni svart på vitt om detta gäller något ni är intresserade av. Jag tänker undvika att handla där mer.

CItat från Cykelkrafts support:

"Det stämmer att vissa priser höjs inför en kampanjperiod. Det gör vi för att kunna följa 30-dagarsregeln och samtidigt ha starka erbjudanden när Black Weeks faktiskt drar igång"

"Men vi följer de regelverk som finns, och hade vi inte gjort det skulle vi hamna i en konkurrenssituation där andra aktörer kör kampanjer med höga jämförelsepriser medan vi kommunicerar med en svagare kampanj"

Detta betyder inte alls att de har starka erbjudanden, det betyder bara att de utnyttjar systemet, skyller på andra aktörer och inte är transparenta mot oss konsumenter med sina metoder. Sorry Cykelkraft, morsning och goodbye.

Det finns redan en tråd.

Kan vara bra att veta att de äger Happyride och att om de pengar som de lägger på att promota sin skit inte ger utdelning så kommer de så klart att vidtaga lämpliga åtgärder.

Vi ska nog snart se ett "Jag glömde skriva annons i taggen - igen"

Men om den har kostat 1849 kr från 30 dagar innan black friday så har dom (precis) uppfyllt lagkraven.

Vad jag förstår så har det uppmärksammats så lagen kommer väl att uppdateras för att hantera den typen av svinerier.
Med en bätttre kundtjänst som begriper att ljuga hade det kanske gått lite bättre.

Ja imponerande att de erkände.

Prisjakt visar väl inte cykelkrafts pris historiskt utan bästa pris från någon? Så det är väl svårt att bevisa den vägen att de inte haft priset 30 dagar? Eller missar jag nån funktion.

Men om den har kostat 1849 kr från 30 dagar innan black friday så har dom (precis) uppfyllt lagkraven.
Stämmer, helt rätt uppfattat. Det ändrar inte att de utnyttjar situationen och lagformuleringen till max för att det ska verka som att priserna och erbjudandena är bättre än vad de är.

Faktum är - trots att det är lagligt - att de höjer priserna före Black week. Ordinarie pris är inte vad de annonserar. Deras ordinarie pris är detsamma som reapriset - förutom under exakt 30 dagar före reans start.

De erkänner att de avsiktligt utnyttjar ett lagligt kryphål för sin (i mitt tycke oärliga och oetiska men ändock lagliga) marknadsföring. Sen får enskild konsument reagera och fatta beslut kring sitt eget ställningstagande och åtgärder därefter. Naturligtvis.

Jag handlar inte därifrån mer med anledning av deras gärningar och uttalande. Jag hoppas att fler får upp ögonen för denna (tråkiga) marknadsföringsmetod och agerar därefter.

Följer ett antal artiklar via Prisjakt och det ser ut som att många höjer sina priser ngn månad innan black week. Verkar vara ngn form av bransch-standard som växt fram.

Stämmer, helt rätt uppfattat. Det ändrar inte att de utnyttjar situationen och lagformuleringen till max för att det ska verka som att priserna och erbjudandena är bättre än vad de är.

Faktum är - trots att det är lagligt - att de höjer priserna före Black week. Ordinarie pris är inte vad de annonserar. Deras ordinarie pris är detsamma som reapriset - förutom under exakt 30 dagar före reans start.

De erkänner att de avsiktligt utnyttjar ett lagligt kryphål för sin (i mitt tycke oärliga och oetiska men ändock lagliga) marknadsföring. Sen får enskild konsument reagera och fatta beslut kring sitt eget ställningstagande och åtgärder därefter. Naturligtvis.

Jag handlar inte därifrån mer med anledning av deras gärningar och uttalande. Jag hoppas att fler får upp ögonen för denna (tråkiga) marknadsföringsmetod och agerar därefter.

Ja, men alltså helt lagligt. Även om det är emot tanken ...

De är många butiken som gör så. Jag undviker butiker av samma grupp av flera anledningar, jag behöver inte en till ;)

Jag såg en hjälm på rea hos Cykelkraft på nätet. Den var nedsatt från 1849 kr till 699. Najs!

Problemet här är att den i princip aldrig kostat 1849 kr förrän precis en månad innan Black Week. De har alltid haft ett lågt pris på hjälmen men chockhöjde strax innan Black Week.

Jag mailade Cykelkraft och frågade och fick svar från support att det stämmer. Oj?!? - Vi höjer priser på varor en månad innan Black Week för att verka konkurrenskraftiga - fick jag till svar. Citat sist/nederst här. De medgav att de utnyttjar systemet för att verka kunna ge bra erbjudanden, och har koll på precis inom vilka datum och gränser de kan göra detta för att hålla sig precis inom lagens gränser.

När jag bifogade statistik från prisjakt som motbevisar detta skickade de ett lågupplöst internt diagram över prisutveckling som då skulle verifiera deras uttalande. Enligt prisjakt har hjälmen ALDRIG kostat 1849kr. Enligt dem har den haft det priset i exakt lagliga 30 dagar innan Black week-erbjudandet.

Oavsett har jag anmält till Konsumentverket.

Tipsar om att inte gå på Cykelkrafts erbjudanden. Det är bara att ta en koll på 'prisutveckling' på prisjakts sidor så får ni svart på vitt om detta gäller något ni är intresserade av. Jag tänker undvika att handla där mer.

CItat från Cykelkrafts support:

"Det stämmer att vissa priser höjs inför en kampanjperiod. Det gör vi för att kunna följa 30-dagarsregeln och samtidigt ha starka erbjudanden när Black Weeks faktiskt drar igång"

"Men vi följer de regelverk som finns, och hade vi inte gjort det skulle vi hamna i en konkurrenssituation där andra aktörer kör kampanjer med höga jämförelsepriser medan vi kommunicerar med en svagare kampanj"

Detta betyder inte alls att de har starka erbjudanden, det betyder bara att de utnyttjar systemet, skyller på andra aktörer och inte är transparenta mot oss konsumenter med sina metoder. Sorry Cykelkraft, morsning och goodbye.
Bra!

Nu försvarar jag inte fenomenet men tänk om du hade haft en egen butik och inte höjt priserna innan black week. Då hade du haft betydligt mindre utrymme för rabatt och förmodligen hade dina kunder valt en annan butik som ger 30% istället för 9% rabatt, även om det kanske blir ungefär samma belopp i slutändan. Det låter ju fräsigare med en stor procent menar jag.

Nu försvarar jag inte fenomenet men tänk om du hade haft en egen butik och inte höjt priserna innan black week. Då hade du haft betydligt mindre utrymme för rabatt och förmodligen hade dina kunder valt en annan butik som ger 30% istället för 9% rabatt, även om det kanske blir ungefär samma belopp i slutändan. Det låter ju fräsigare med en stor procent menar jag.
Jag - alltså personligen - hade aldrig försökt lura en trogen kundkrets med så här pass billiga och genomskådningsbara knep. När det uppdagas, vilket det till slut gör, skulle jag och butiken inte ha förtroendet kvar. Jag skulle istället rea ut hyllvärmare och locka kunder till butiken med några få riktiga och äkta erbjudanden. Kanske ta en lätt ekonomisk smäll på nån lockvara, ta igen det på merköp, men också då vinna kunder och förtroende. Men jag (och eventuellt fler med mig)vkanske är ett unikum av moral, etik och integritet helt enkelt :)

Det finns en jätteenkel lösning: Handla saker som du tycker är värda det pris som står på prislappen, oavsett vad den kostat tidigare. Fattar inte den här hysterin med att hålla på och köpa massa skit bara för att det är rea.
Julklappar och annat "nödvändigt" som ändå kommer köpas in passar jag på att köpa när det är Black Friday-priser, gärna med 365 dagars öppet köp om det är en produkt som kan bli inaktuell eller rasa i pris innan den skall bortskänkas eller tas i bruk (denna vända t ex mobiltelefonen som skall skänkas bort i slutet av Januari och robotgräsklipparen som inte skall tas i bruk förens till våren). Jävligt smart att köpa det billigare nu istället för dyrare sen om ni frågar mig 🧠.

Är man inte lite naiv om man blir upprörd över detta? Det är väl inte storleken på rabatten utan det absoluta priset som avgör? En del butiker har ju lägre ordinariepris än andra som skyltar med nedsatt pris.

Eller studera en som vet hur man hittar en cykel-deal på svartfredag

61tmNfB-wBL.webp

Är man inte lite naiv om man blir upprörd över detta? Det är väl inte storleken på rabatten utan det absoluta priset som avgör? En del butiker har ju lägre ordinariepris än andra som skyltar med nedsatt pris.
det är,ju minst sagt irriterande om man t ex behöver en ny diskmaskin eller frys i november.

men skulle tro att beteendet erbjuder sett över tid lågt hängande frukt för konkurrenter som inte hänfaller åt detta oskick.

öht som jag ser det är brett upplagda i förväg hajpade reor ett fenomen för amatörer, både köpare och säljare.

öht som jag ser det är brett upplagda i förväg hajpade reor ett fenomen för amatörer, både köpare och säljare.
Det är ju möjligt att en produkt har nått stadiet i produktlivscykeln där det är läge för prissänkning av lager-, teknik- eller konkurrensskäl, då erbjuder ju black week en ”ursäkt” att rea ut produkten utan att bekänna att den skulle dumpas ändå. Oavsett så sker ju en prissänkning vilket gynnar den som varit spekulant men dittills inte tyckt att prisnivån har varit rimlig.

Riktiga skojare domdär.
Där har jag slutat handla sen ett parår sen.
Beställde ett verktyg där en gång som "fanns i lager", som jag behövde snabbt. Dom hade inte det i lager utan jag väntade ett par veckor på att dom skulle få in det tills jag annullera order.

De få gånger jag handlat så har det funkat bra. Problemet är de konstanta fakepriserna och de lögnaktiga eller inkompetenta produkttexterna.

De nya ägarna har verkligt tagit åt sig däckpojkarnas filosofi.
Blir lite kontrast mot
"We believe in enthusiasts serving enthusiasts."

det är,ju minst sagt irriterande om man t ex behöver en ny diskmaskin eller frys i november.

men skulle tro att beteendet erbjuder sett över tid lågt hängande frukt för konkurrenter som inte hänfaller åt detta oskick.

Nja, jag ser det som tillfällen när det finns möjlighet att fynda saker som jag vill ha, och som jag inte måste köpa vid ett visst tillfälle. Men man måste kombinera det med lite prishistorik från tex prisjakt.

Wiim mini tex, jag missade när den kostade 880 kr, nu har BRL satt ned sitt pris så att det kostar lika mycket med deras frakt som andra tar inklusive frakt. Så det blir inget köp just nu. Men kanske om en vecka till det som är ordinarie pris 1100

Screenshot_20251122-090314.webp

här är vi nästan nere på ordinarie tyskpris.

Med tanke på att den är slut på bike24 är det lite intressant

Ännu billigare här:

Nja, jag ser det som tillfällen när det finns möjlighet att fynda saker som jag vill ha, och som jag inte måste köpa vid ett visst tillfälle. Men man måste kombinera det med lite prishistorik från tex prisjakt.

Wiim mini tex, jag missade när den kostade 880 kr, nu har BRL satt ned sitt pris så att det kostar lika mycket med deras frakt som andra tar inklusive frakt. Så det blir inget köp just nu. Men kanske om en vecka till det som är ordinarie pris 1100

Visa bilaga 804788
Samma här. Gräsklipparen jag tänkte köpa till våren som köptes i veckan istället:

IMG_1830.webp

Förmodligen läge för tillverkaren att bli av med lagret inför kommande säsongs nyheter och även subventionera utförsäljning åt handlarna som sitter på lager, inte mig emot.

En reflektion i att stirra sig blind på hur mycket en vara är nedsatt istället för den faktiska prislappen. I början av år 2000 skulle min grupp på ett stort svenskt telekombolag köpa i flera kostsamma optiska instrument till ett projekt. Vi i gruppen förordade en viss tillverkare m.a.p. prestanda och prislapp. Inköpsavdelningen valde en annan dyrare leverantör. De hade nämligen fått större rabatt där trots att den faktiska summan blev högre, och (som det visade sig) gav en bättre bonus för inköparen.

Tillbaka
Topp