Bländfria lampor för gatubruk

jonja

Aktiv medlem
Bländfria lampor för gatubruk
Detta är en utbrytning från den vanliga lamptråden som ska handla om bländfria lysen för gata, cykelbana och landsväg. Här ryms allt som lämpar sig för gatubruk, dynamo- som batterilampor såväl framåt som bakåt. Det måste inte vara StVZO lysen om det kan framföras bländfritt, men vanligen är dessa lampor av denna typ, dvs godkända av den tyska vägtrafikförordningen.

Grunden för bländfria lysen är som bekant en skarp horisontell avgränsning, även kallad cut-off, och ett strålknippe som pekar nedåt, så att strålen får en viss räckvidd framåt och därefter slutar tvärt. Precis som funnits länge på våra personbilar. StVZO stipulerar att strålen ska ha tappat halva sin ursprungliga höjd 5 meter framför lampan (och följaktligen slå i backen vid 10 meter). Som jämförelse dippar ett billyse ca 1% per meter. Strålen har då sjunkit 5 cm efter 5 meter. Om vi tänker oss en stor herram med lampa på styret, låt oss approximera den till 1 m höjd. Den har då sjunkit 50 cm efter 5 m, dvs den är 10 ggr mer nedvinklad än ett billyse. Vid 15-20 km/h färdas man i 4-5 m/s, vid 40-50 km/h med 11-14 m/s. Härav inses att StVZO togs fram för vardagscykling inom tätort i makligt tempo av välkänt tyskt och holländskt snitt, inte för landsvägsåka med 50 km/h i maxfart.

Edit: StVZO-kravet på inställning har numera lättats upp till att enbart "peka nedåt", men de gamla reglerna tycks fortsatt leva kvar i manualer och bruksanvisningar.

Här på Happy fick StVZO lampan ett genombrott för drygt 12 år sen genom den billiga och för priset förvånansvärt kompetenta Philips Saferide parat med Håkans idoga pluggande. Vad har då hänt sen dess? Inte så väldans mkt utanför cykelnördarnas lilla hårda kärna, är mitt bestämda intryck. Lamporna har blivit mer bländande pga allt starkare LED-lysen, Kina-lampor, fler elcyklar och elsparkcyklar, och StVZO lysena lyser förstås fortfarande med sin frånvaro såväl i svensk detaljhandel som på cykelbanorna, så vitt jag kan se på min pendlingssträcka.

Mitt eget intresse är lampor för seriös landsvägsåka utanför tätort. Själv har jag haft Philips gen1 och 2, B&M Ixon IQ samt IQ Premium samt Lupine SL A. Idag kör jag med Cateye Gvolt 100 och Lupine SL Mono för pendling samt SL AF7 för landsväg. Alltid varit sjuk på en B&M ”larger-than-life” Big Bang, men fruktar att det tåget har gått om man inte letar rätt på en beggad på Ebay.

Åsikter: Stark hjälmlampa må vara ok på landsväg, inte på cykelbana. En mtb-lampa blir inte bländfri genom att riktas nedåt eller dimmas några snäpp. Inte heller genom att förses med en keps av en bit utklippt kaffeburk. Tyvärr är det så att bländfria lysen lämpar sig sämre för DIY än mtb-lampor, iaf om man ska få nåt välfungerande och robust.

Frågor: Vad har du haft för bländfria lysen? Vad har du idag? Är du nöjd med detta lyse? Vad kunde varit bättre? Vad hade du velat ha om inte priset hade varit en faktor? Vad får ett lyse kosta? Hur länge ska det hålla?

Hur ska vi få till bländfri cykeltrafik på sveriges cykelbanor? Ska vi börja skälla ut de som bländar? Blända dem med våra mtb-lampor? Eller behövs det lagstiftning för att få nåt att hända? Ska vi plagiera StVZO rakt av, eller ska vi ha en egen svensk standard för specifikt svenska behov?
 
Senast ändrad:
Bländfria lampor för gatubruk
Finns redan i lagen:
”Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av.”
Paragraf 14, belysning.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Har kört en lezyne stvzo (115 lux/300 lumen) tillsammans med en gammal kina-stvzo (tyvärr stulen nu, hade fantastisk ljusbild men var lite svag). Huvudsakliga problemet har varit usel batteritid på lezynelampan och att jag glömmer att ladda ibland. Därför ska jag snart slänga på Dynamo+b&m iq-xs med förhoppning om att alltid ha ljus för att ta mig hem och sen komplettera med lezynelampan.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Jag har en Lezyne Pro 80 (stzvo, monterad under garminhållare) som ger bra/duglig ljusbild för pendling och lugn landsvägskörning. Dock är batteritiden inget att hurra för, och på just denna modell är usb-uttaget av låg kvalitet och går lätt sönder. Går att mata med externt batteriack under drift.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Kolla in Outbound Lighting. Jag har deras äldre mtb lampa som är grym. De nya versionen verkar ännu bättre.

Nu har din även släppt en lampa för vägbruk med en ordentlig cutoff. Ham som driver företaget har varit mycket trevlig via mejl och har en bakgrund med strålkastare för bilindustrin.

 
Bländfria lampor för gatubruk
Viktigast för pendling är enkel hantering: Allt-i-ett är ett absolut krav (inga lösa accar med sladdar, knappar och elände). Smidigt fäste som kan monteras utan verktyg, samt att lampan enkelt kan klickas loss med en mekanism som inte fryser eller blir kexig i kyla. Laddkontakten skall vara standardiserad, typ aktuell usb-version. Bländfri lins är önskvärd, och hela bör komma in under 800 kr.
Var finns denna goda cigarr?
 
Bländfria lampor för gatubruk
Viktigast för pendling är enkel hantering: Allt-i-ett är ett absolut krav (inga lösa accar med sladdar, knappar och elände). Smidigt fäste som kan monteras utan verktyg, samt att lampan enkelt kan klickas loss med en mekanism som inte fryser eller blir kexig i kyla. Laddkontakten skall vara standardiserad, typ aktuell usb-version. Bländfri lins är önskvärd, och hela bör komma in under 800 kr.
Var finns denna goda cigarr?
Jag kör med den här sedan flera år och tycker den klarar all dina krav utom USB eftersom det är AA-batterier.
Modellen har några år på nacken så det kanske finns bättre alternativ nu.

Jag kör mest på sparlåga eftersom det räcker där jag cyklar. Då räcker batterierna lääänge.

/Martin
 
Bländfria lampor för gatubruk
Viktigast för pendling är enkel hantering: Allt-i-ett är ett absolut krav (inga lösa accar med sladdar, knappar och elände). Smidigt fäste som kan monteras utan verktyg, samt att lampan enkelt kan klickas loss med en mekanism som inte fryser eller blir kexig i kyla. Laddkontakten skall vara standardiserad, typ aktuell usb-version. Bländfri lins är önskvärd, och hela bör komma in under 800 kr.
Var finns denna goda cigarr?
Det tycker jag var en bra kravspec! Aktuell usb-version är en bra poäng eftersom laddning på jobbet är ett vanligt behov hos de integrerade lamporna som sällan har nån vidare brinntid, och då är det bra att kunna låna sladden till nån mobilladdare. Har dock aldrig sett nån som kommer in under 800 kr. USB-C laddning är mkt ovanligt på integrerade lampor. Antar att du inte nöjer dig med en GVOLT 70 för 52 E?
 
Senast ändrad:
Bländfria lampor för gatubruk
Har kört en lezyne stvzo (115 lux/300 lumen) tillsammans med en gammal kina-stvzo (tyvärr stulen nu, hade fantastisk ljusbild men var lite svag). Huvudsakliga problemet har varit usel batteritid på lezynelampan och att jag glömmer att ladda ibland. Därför ska jag snart slänga på Dynamo+b&m iq-xs med förhoppning om att alltid ha ljus för att ta mig hem och sen komplettera med lezynelampan.
Mm, lezyne har gjort en del fina saker, inget snack om det. Mm, batteritid är ju det ständiga problemet på integrerade lampor. Särskilt när kylan smäller till på allvar så lägger det mesta av. Till slut återstår endast separat batteri under jackan eller dynamo-lyse.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Kolla in Outbound Lighting. Jag har deras äldre mtb lampa som är grym. De nya versionen verkar ännu bättre.

Nu har din även släppt en lampa för vägbruk med en ordentlig cutoff. Ham som driver företaget har varit mycket trevlig via mejl och har en bakgrund med strålkastare för bilindustrin.


Jo, jag såg dina poster i den andra tråden, verkar onekligen intressant. Men åker man inte på tull och sånt när man handlar med amerikat? Och hur sköts garantiärenden, måste man skicka tillbaks lampan till amerika då?
 
Bländfria lampor för gatubruk
Kanske borde byta ut min AMPP 500 då. Några rekommendationer under 500 kr?
Bländfri lins är önskvärd, och hela bör komma in under 800 kr.
Var finns denna goda cigarr?
Kanske kan den Cat Eye GVolt60 för 333,48 SEK hos Rose som @Eric Hjalmarsson tipsade om kan funka för er båda?
 
Bländfria lampor för gatubruk
Sökes: kronmonerad framlampa, batteridriven.

Om kronmonterad betyder vad jag tror. Bra stadslampa, reflex, stvzo. Lyser inte upp mörka landsvägar kanske. Har kört min några år. Tycker den funkar bra.

Har själv också en billigare variant liknande denna på en annan cykel.

 
Bländfria lampor för gatubruk

Om kronmonterad betyder vad jag tror.
Yes! Den var rätt mycket fulare än de klassiska navdynamo-lamporna, men en klar kandidat 👍
 
Bländfria lampor för gatubruk
Både Cateye och B&M har ju separata kronfästen vilken borde innebära att alla Gvolt och Ixon iq modeller bör kunna användas.
Det säljs kronmonterade fästen från fler
60743-01-d-97384.jpg

 
Bländfria lampor för gatubruk
Sökes: kronmonerad framlampa, batteridriven.
När jag provade med kronmontering av dynamolampa på en av mina cyklar tyckte jag att skärmen skuggade onödigt mkt. Därför blev det en sådan här lampmontering på den cykeln
lamphallare-jpg.537880


På styrröret under styrtappen sitter en Minoura CS-500 På den sitter en SON Bracket Schmidt delux long (för att få lampan fri från slangar o vajrar) och på den är lampan, en B+M Luxos, monterad. Alla skruvar har Loctite och det har fungerat utan problem i ~3 år.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Mitt eget intresse är lampor för seriös landsvägsåka utanför tätort. Själv har jag haft Philips gen1 och 2, B&M Ixon IQ samt IQ Premium samt Lupine SL A. Idag kör jag med Cateye Gvolt 100 och Lupine SL Mono för pendling samt SL AF7 för landsväg.
Med egen erfarenhet av såpass många olika lampor vore det intressant att få höra dina egna högst subjektiva omdömen om dem.
Är tex den dyra GVolt100 så dålig som det verkar på bilderna från tester av den?
 
Bländfria lampor för gatubruk
Jag har tre olika uppsättningar.

1. Pendlarcykeln. En Kona Sutra LTD med Shimano dynamo och en BM IQ-X 100 lux. Måste säga att jag är väldigt nöjd med den lampan! Kompletteras med en MS902ES som "helljus".
2. Randocykeln. En stålracer med ett SON-nav (minns inte vilket) och en SON Edelux (tror det är första gen). Känns som en trygg kombination för beslysning. Kompletteras med en kina-lampa eller en äldre MS902.
3. Gravel. Kör med en Philips Saferide. Jag har två olika, varav en jag byggt om för extern batteripack. Den är ju riktigt bra lampan. Mitt största "problem" med den är storleken på lampan eftersom den är designad för fyra AA-batterier. Kompletterar med samma lampor som på randocykeln.

Jag skulle vilja skaffa ett annat belysningsystem för graveln. Men.. jag funderar på att göra tvärtom! Eftersom gravel ofta går på otrafikerade småvägar så överväger jag ett dynamo-hjul och en bländade lampa. Och sedan en batteridriven stvzo-lampa. Nackdelen med batteridrivet är ju batteriångesten. Så om jag fick välja så skulle stvzo-lampan vara driven av extern batteripack. Och med så liten lamphuvudet som möjligt då det ändå är svårt med utrymme på styret vid längre turer.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Bländfria lampor för gatubruk
Jo, jag såg dina poster i den andra tråden, verkar onekligen intressant. Men åker man inte på tull och sånt när man handlar med amerikat? Och hur sköts garantiärenden, måste man skicka tillbaks lampan till amerika då?
Jo troligtvis, själv bodde jag i USA när jag köpte lampan.
Tänkte att det var kul att kasta in ett bra tillskott i diskussionen.
 
Senast ändrad:
Bländfria lampor för gatubruk
Känns smäckig och plastig, dels själva lamphuset, dels fästet. Dessutom lösa batterier. Går nog fetbort!
Har du klämt på den irl alltså? Jag har ju haft en gvolt50 sedan 2018 tror jag det var nu, den ser likvärdig ut men har fungerat kanonbra.

Bländande mötande cyklister så brukar jag vicka upp och ned lampan två gånger som en ljustut så att säga. Eller hålla landen som en keps för ett statement. Värst har nog varit de två olika damer man stött på med rött framåt. Blir skitknepigt.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Jo troligtvis, själv bodde jag i USA när jag köpte lampan.
Tänkte att det var kul att kasta in ett bra tillskott i diskussionen.
Tullen räknas in i fraktpriset på deras sajt, så man kan i alla fall se vad slutpriset blir direkt (och slipper att lampan "hanteras" i någon vecka extra hos tullen). Kring 2700 sek landade jag på i somras för Outbound Detour med lite extra fästen, tror det finns lite billigare alternativ för frakt nu.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Tullen räknas in i fraktpriset på deras sajt, så man kan i alla fall se vad slutpriset blir direkt (och slipper att lampan "hanteras" i någon vecka extra hos tullen). Kring 2700 sek landade jag på i somras för Outbound Detour med lite extra fästen, tror det finns lite billigare alternativ för frakt nu.
Hur funkar lampan?
 
Bländfria lampor för gatubruk
Har pendlat flera vintrar med en dynamo-AXA på 70lux. Rätt smäckig men tuffar på. Ljusmässigt klarar den höre hastigheter på att den kastar fram käglan en bit. Kan ta mig fram på grusvägar genom mörka skogen med den. Inga problem att ljustuta.

100 lux skulle inte vara så dumt.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Har pendlat med en Yinding dubbel-led i flera år med elliptiska spridningslinser monterade så den lyser brett och lågt och vad jag kan minnas så har jag inte fått några blinkningar emot mig för att den har bländat, men vid skiftarbete och dom tider som jag cyklar så är det max 1 bil varannan vecka typ som jag möter, däremot så när jag kommer i bil och möter Hagströmska cykelgymnasiet så är det 10 som kör fullt flås på sina LedX-lampor eller vad dom nu har och det bländar duktigt så då får dom helljus och ledramp tillbaks. Tycker dom borde ha en lektion i trafiksäkerhet och hur man cyklar lagligt på deras cykellinje då dom inte verkar kunna det självmant...
 
Bländfria lampor för gatubruk
Bontrager Ion 200 RT/Flare RT för att synas och Philips Saferide för att se. Behövs inte mer på min pendlingssträcka.
Aldrig på blink, med ofta på det lite flammande ljusmönstret.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Med egen erfarenhet av såpass många olika lampor vore det intressant att få höra dina egna högst subjektiva omdömen om dem.
Är tex den dyra GVolt100 så dålig som det verkar på bilderna från tester av den?
Jo, jag hade väl tänkt posta lite reflektioner om dem när jag får tid.
Mm, ljusbilden ser ju skum ut på bilderna, men den är inte alls så tokig i praktisk användning. Svagt närfält och bra bett i ljusbandet högst upp, vilket passar mig bra. Knivskarp avskärning. Väldigt bred längst bort, som känns lämpligt i tätort. Tendens till hotspot rakt fram, men det får nog räknas som rätt normalt, inget jag går och retar mig på.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Vill slå ett slag för Enfitnix:

Stvzo på den så hade den fått full pott. Går att montera ovan eller under styret med medföjande fäste och vrida kepsen rätt för sitt ändamål. Jag har den under min Garmin i GoProfäste på låg effekt för att lysa upp närområdet - inte för starkt för att självblända och har en Gvolt 50 för att lysa upp längre fram. Jag är inte helt säker på att Enfitnixen (red) behövs, den är mest till för redundans. Den borde funka förträffligt att ha på hjälmen om man vill ha en lätt historia utan externt batteripack.

Sedan att det går att byta batteri på den gör den ännu förträffligare. Jag tycker dock fortfarande att det är läskigt att dundra fram på grusvägar i nerförsbackar som svänger, men det kanske inte heller en Lupine kan fixa.

Edit: förtydligat ett syftningsfel
 
Senast ändrad:
Bländfria lampor för gatubruk
Vill slå ett slag för Enfitnix:

Stvzo på den så hade den fått full pott. Går att montera ovan eller under styret med medföjande fäste och vrida kepsen rätt för sitt ändamål. Jag har den under min Garmin i GoProfäste på låg effekt för att lysa upp närområdet - inte för starkt för att självblända och har en Gvolt 50 för att lysa upp längre fram. Jag är inte helt säker på att den behövs, den är mest till för redundans. Den borde funka förträffligt att ha på hjälmen om man vill ha en lätt historia utan externt batteripack.

Sedan att det går att byta batteri på den gör den ännu förträffligare. Jag tycker dock fortfarande att det är läskigt att dundra fram på grusvägar i nerförsbackar som svänger, men det kanske inte heller en Lupine kan fixa.
hur upplever du bredden på ljusbilden sneglat lite på den där men inte slagit till då ja anar att ljusbilden e rätt smal me tanke på hur lampan e byggd
 
Bländfria lampor för gatubruk
Ingen StVZO?
För på den länkade sidan står det
"This bike light uses a new cutting line reflector design that complies with the StVZO standard in Germany, safe but not glare."
Samma sak på tillverkarens hemsida
20210513092341fd193c.jpg



<REDIGERAT>
Enfitnix Navi 800 har varit uppe här tidigare och trots StVZO-påståendena verkar ljuset enl de omdömena ha en del att önska. Tex det här
och filmen i nästa postning.
 
Senast ändrad:
Bländfria lampor för gatubruk
Hur var det nu... finns det nån rejält stark lampa (gärna StVZO förstås) med remoteknapp för snabb avbländning (läs: hel-/halvljus)?

Jag köpte en begagnad Magicshine som lyser tillräckligt för mig, men det visade sig ju att blåtandsknappen stegar mellan effektlägena snarare än direkt tänder/släcker. Och då blir det ju litet yxigt vid bilmöten.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Hur var det nu... finns det nån rejält stark lampa (gärna StVZO förstås) med remoteknapp för snabb avbländning (läs: hel-/halvljus)?

Jag köpte en begagnad Magicshine som lyser tillräckligt för mig, men det visade sig ju att blåtandsknappen stegar mellan effektlägena snarare än direkt tänder/släcker. Och då blir det ju litet yxigt vid bilmöten.
Ja det finns flera modeller med on/off helljus med bluetooth-knapp av märke som börjar på Lu....
Men jag vågar inte länka längre för den är ju så otrevligt happyinkorrekt dyr och vissa verkar misstänka att jag fått betalt av det tyska företaget. 😄

Men gällande kvalitet över tid så får man oftast vad man betalar för, det är inte bara en klyscha även om såklart vissa undantag finns.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Hur var det nu... finns det nån rejält stark lampa (gärna StVZO förstås) med remoteknapp för snabb avbländning (läs: hel-/halvljus)?
Jag har inte använt ngn av dem själv, men tillverkare jag vet som själva skriver att de har batterilampor med inbyggt helljus är bla
Lupine

Supernova

Och åtminstone en från Lezyne

Det finns säkert många fler.

<REDIGERAT>
Jag hittade även en kinalampa med sladdfjärr, men den vet jag inget alls om
ea110864-7a1a-4653-bd2d-3b2fbf32a547.jpg.webp


 
Senast ändrad:
Bländfria lampor för gatubruk
Hur var det nu... finns det nån rejält stark lampa (gärna StVZO förstås) med remoteknapp för snabb avbländning (läs: hel-/halvljus)?

Jag köpte en begagnad Magicshine som lyser tillräckligt för mig, men det visade sig ju att blåtandsknappen stegar mellan effektlägena snarare än direkt tänder/släcker. Och då blir det ju litet yxigt vid bilmöten.
Till listan ovanför vill jag tillfoga Ravemens PR-serie. Hade dock problem med min PR1600 som slutade fungera i minusgrader. Den hade också den tråkiga egenskapen att ha USB-C-kontakt men inte stöda USB-C -> USB-C-laddning, istället fick man använda en USB-A-laddare.* Nu finns det en PR2400 som förhoppningsvis funkar bättre på båda punkterna.

* Det gick dock att ladda lampan under användning, vilket förstås är trevligt.
 
Tillbaka
Topp