Bländfria lampor för gatubruk
Detta är en utbrytning från den vanliga lamptråden som ska handla om bländfria lysen för gata, cykelbana och landsväg. Här ryms allt som lämpar sig för gatubruk, dynamo- som batterilampor såväl framåt som bakåt. Det måste inte vara StVZO lysen om det kan framföras bländfritt, men vanligen är dessa lampor av denna typ, dvs godkända av den tyska vägtrafikförordningen.
Grunden för bländfria lysen är som bekant en skarp horisontell avgränsning, även kallad cut-off, och ett strålknippe som pekar nedåt, så att strålen får en viss räckvidd framåt och därefter slutar tvärt. Precis som funnits länge på våra personbilar. StVZO stipulerar att strålen ska ha tappat halva sin ursprungliga höjd 5 meter framför lampan (och följaktligen slå i backen vid 10 meter). Som jämförelse dippar ett billyse ca 1% per meter. Strålen har då sjunkit 5 cm efter 5 meter. Om vi tänker oss en stor herram med lampa på styret, låt oss approximera den till 1 m höjd. Den har då sjunkit 50 cm efter 5 m, dvs den är 10 ggr mer nedvinklad än ett billyse. Vid 15-20 km/h färdas man i 4-5 m/s, vid 40-50 km/h med 11-14 m/s. Härav inses att StVZO togs fram för vardagscykling inom tätort i makligt tempo av välkänt tyskt och holländskt snitt, inte för landsvägsåka med 50 km/h i maxfart.
Edit: StVZO-kravet på inställning har numera lättats upp till att enbart "peka nedåt", men de gamla reglerna tycks fortsatt leva kvar i manualer och bruksanvisningar.
Här på Happy fick StVZO lampan ett genombrott för drygt 12 år sen genom den billiga och för priset förvånansvärt kompetenta Philips Saferide parat med Håkans idoga pluggande. Vad har då hänt sen dess? Inte så väldans mkt utanför cykelnördarnas lilla hårda kärna, är mitt bestämda intryck. Lamporna har blivit mer bländande pga allt starkare LED-lysen, Kina-lampor, fler elcyklar och elsparkcyklar, och StVZO lysena lyser förstås fortfarande med sin frånvaro såväl i svensk detaljhandel som på cykelbanorna, så vitt jag kan se på min pendlingssträcka.
Mitt eget intresse är lampor för seriös landsvägsåka utanför tätort. Själv har jag haft Philips gen1 och 2, B&M Ixon IQ samt IQ Premium samt Lupine SL A. Idag kör jag med Cateye Gvolt 100 och Lupine SL Mono för pendling samt SL AF7 för landsväg. Alltid varit sjuk på en B&M ”larger-than-life” Big Bang, men fruktar att det tåget har gått om man inte letar rätt på en beggad på Ebay.
Åsikter: Stark hjälmlampa må vara ok på landsväg, inte på cykelbana. En mtb-lampa blir inte bländfri genom att riktas nedåt eller dimmas några snäpp. Inte heller genom att förses med en keps av en bit utklippt kaffeburk. Tyvärr är det så att bländfria lysen lämpar sig sämre för DIY än mtb-lampor, iaf om man ska få nåt välfungerande och robust.
Frågor: Vad har du haft för bländfria lysen? Vad har du idag? Är du nöjd med detta lyse? Vad kunde varit bättre? Vad hade du velat ha om inte priset hade varit en faktor? Vad får ett lyse kosta? Hur länge ska det hålla?
Hur ska vi få till bländfri cykeltrafik på sveriges cykelbanor? Ska vi börja skälla ut de som bländar? Blända dem med våra mtb-lampor? Eller behövs det lagstiftning för att få nåt att hända? Ska vi plagiera StVZO rakt av, eller ska vi ha en egen svensk standard för specifikt svenska behov?
Grunden för bländfria lysen är som bekant en skarp horisontell avgränsning, även kallad cut-off, och ett strålknippe som pekar nedåt, så att strålen får en viss räckvidd framåt och därefter slutar tvärt. Precis som funnits länge på våra personbilar. StVZO stipulerar att strålen ska ha tappat halva sin ursprungliga höjd 5 meter framför lampan (och följaktligen slå i backen vid 10 meter). Som jämförelse dippar ett billyse ca 1% per meter. Strålen har då sjunkit 5 cm efter 5 meter. Om vi tänker oss en stor herram med lampa på styret, låt oss approximera den till 1 m höjd. Den har då sjunkit 50 cm efter 5 m, dvs den är 10 ggr mer nedvinklad än ett billyse. Vid 15-20 km/h färdas man i 4-5 m/s, vid 40-50 km/h med 11-14 m/s. Härav inses att StVZO togs fram för vardagscykling inom tätort i makligt tempo av välkänt tyskt och holländskt snitt, inte för landsvägsåka med 50 km/h i maxfart.
Edit: StVZO-kravet på inställning har numera lättats upp till att enbart "peka nedåt", men de gamla reglerna tycks fortsatt leva kvar i manualer och bruksanvisningar.
Här på Happy fick StVZO lampan ett genombrott för drygt 12 år sen genom den billiga och för priset förvånansvärt kompetenta Philips Saferide parat med Håkans idoga pluggande. Vad har då hänt sen dess? Inte så väldans mkt utanför cykelnördarnas lilla hårda kärna, är mitt bestämda intryck. Lamporna har blivit mer bländande pga allt starkare LED-lysen, Kina-lampor, fler elcyklar och elsparkcyklar, och StVZO lysena lyser förstås fortfarande med sin frånvaro såväl i svensk detaljhandel som på cykelbanorna, så vitt jag kan se på min pendlingssträcka.
Mitt eget intresse är lampor för seriös landsvägsåka utanför tätort. Själv har jag haft Philips gen1 och 2, B&M Ixon IQ samt IQ Premium samt Lupine SL A. Idag kör jag med Cateye Gvolt 100 och Lupine SL Mono för pendling samt SL AF7 för landsväg. Alltid varit sjuk på en B&M ”larger-than-life” Big Bang, men fruktar att det tåget har gått om man inte letar rätt på en beggad på Ebay.
Åsikter: Stark hjälmlampa må vara ok på landsväg, inte på cykelbana. En mtb-lampa blir inte bländfri genom att riktas nedåt eller dimmas några snäpp. Inte heller genom att förses med en keps av en bit utklippt kaffeburk. Tyvärr är det så att bländfria lysen lämpar sig sämre för DIY än mtb-lampor, iaf om man ska få nåt välfungerande och robust.
Frågor: Vad har du haft för bländfria lysen? Vad har du idag? Är du nöjd med detta lyse? Vad kunde varit bättre? Vad hade du velat ha om inte priset hade varit en faktor? Vad får ett lyse kosta? Hur länge ska det hålla?
Hur ska vi få till bländfri cykeltrafik på sveriges cykelbanor? Ska vi börja skälla ut de som bländar? Blända dem med våra mtb-lampor? Eller behövs det lagstiftning för att få nåt att hända? Ska vi plagiera StVZO rakt av, eller ska vi ha en egen svensk standard för specifikt svenska behov?
Senast ändrad: