Blåspistol/lövblås/verkstadsblåsare som cykeltork?

om den du köpt mot förmodan inte räcker till ditt specifika behov kan du ju komplettera med en kraftigare...?

bra verktyg brukar hitta sin användning oavsett, och man behöver inte alltid det 'bästa'.

blir intressant att höra hur den är:)

om den du köpt mot förmodan inte räcker till ditt specifika behov kan du ju komplettera med en kraftigare...?

bra verktyg brukar hitta sin användning oavsett, och man behöver inte alltid det 'bästa'.

blir intressant att höra hur den är:)
Det slog mig också att man inte vill ha en för stark blås iofs. Eftersom det kan blåsa bort fett och annat från diverse lager. Så jag tror den blir perfekt.

Kommer dela med mig av hur den funkar iallafall!

man vill kunna moderera blåsen. enklaste sättet få mindre blås är att öka avståndet. men ibland räcker inte det, t ex om man skall lufta grillen utan att aska flyger runt. då kan det vara bra med elektronisk begränsning. likaså för en lövblås; för mycket blås kan få torrt skräp att virvla runt onödigt mycket.

men sen andra hållet. envist fastsittande boss. då är mer är ändå mer. men nackdelen med en kraftigare blås är att den tenderar blir klumpigare och tyngre.

viss teknisk utveckling har dock ägt rum, så även rätt små enheter gör nytta:)

att se upp med när man jämför data är att det i viss mån verkar råda omvända proportioner mellan flöde och tryck. klart irriterande med apparater där endera är för lågt.

liknar upplägget med en del testoptimerade bastarder till dammsugare. imponerande siffror för undertryck och sugeffekt, men det händer liksom inget. jo alltså munstycket suger fast i mattan....

Blåsen kommer på tisdag så har fortfarande inte fått hem den än och kunnat prova, men jag rengjorde precis cykeln med min portabla lågtryckstvätt. Och solen hade gått ner. Skiten ville bara inte torka! Gick nog åt en 6-7 (hehe) små mikrofiberdukar. Det tog en hel evighet och jag ångrade grovt valet av tvättid/dag. Tror verkligen inte att kedjan eller kassetten blev så torr alls. Försökte med knepet att dra trasan mellan dreven men den ville inte in där och bara trasades mot tänderna när jag försökte. Usch.

Men eftersom tanken ändå är att kunna tvätta cykeln oftare ska det inte spela roll om det inte är världens finaste sommardag innan jag tvättar. Väder och temperatur ska inte vara ett hinder.

Nu återstår det att se om den lilla blåsen kommer göra någon skillnad eller inte! To be continued.

Investera i en torkduk annars.
Dom större brukar klara en hel skåpbil utan bli helt mättad. Dom små MF dukarna är inte gjorda för torka upp efter en hel tvätt 👍

IMG_3281.webp

Nu har det kommit. JÄKLAR vilket tryck det är i den. Inte alls så högljudd som jag trodde heller. Mer ett ”high pitch” surrande. Men den är ändå högljudd, förstå mig rätt. Och allt blåser bort! Till och med lägsta inställningen är många gånger kraftfullare än en hårtork tex. Så den verkar perfekt för ändamålet. Högre hastigheter än lägsta vill jag inte testa på mig själv ännu.. speciellt inte med nossle på.

Lite jobbigt dock att man inte kan stänga av den utan att första cykla igenom alla hastigheter. Det finns en knapp på den som sätter på den på lägsta, ett tryck till så är den på mellan, sen på högsta. Sen stängs den av om man trycker igen. Håller man in knappen aktiverar man ”turbo”-hastigheten. Den har jag inte vågat testa inomhus än.

Har inte gjort cykeln blöt ännu utan återkommer med field test då. Kunde inte hålla mig från att börja pilla på den direkt nu när den äntligen kommit fram!

Tillbaka
Topp