Blåst på konfekten av säljare eller?

Herbivora

Aktiv medlem
Hej, hade kontakt med en säljare som sålde hjul och komponentgrupp till ett bra pris. Mailade och efter viss korrenspondans bestämde vi pris och jag skickade honom adressuppgifter efter hans förfrågan. Bussgods blev bestämt att skicka grejerna med. Mailade efter någon dag och hörde om han skickat grejerna men han var på resa och skulle höra av sig när han kom hem. Nu hör han av sig och säger att en annan gett ett högre bud och att han ska sälja till honom istället!!! Här sitter jag och har sålt iväg mina egna gamla hjul och plockat ner de gamla komponenterna. Hur kan han bara ha mage att göra så, får han göra så?

Jag är smått upprörd och var tvungen att skriva av mej här!

Några åsikter om fallet?

snyggt gjort? nej, riktigt fult.

får han göra så? tror det, tyvärr. och även om han inte får göra så, va ska du göra?

Träligt, man ska alltså sälja sina gamla saker efter att affären gått igenom, om man har råd. Hoppas du hittar andra lämpliga snart.

Ni hade ett skriftligt avtal (mail) mellan varandra, som han nu brutit. Vad kan man göra åt det då? Antagligen inget. Varför skrev jag detta? Vet ej.

Skrev tillbaka till honom, ja vi har skriftligt kommit överens. Frågade varför han bröt en affär som var klar och berättade om att jag redan sålt mina gamla hjul. Skrev även att jag kunde betala det den andre bjudit efterrsom jag tycker att jag har någon sorts förtur. Men jag har inte fått svar än, väntar otåligt. Surt sa räven...

Privata affärer är smutsigt allt som oftast. Jag är spekulant på en MC och personen hävdar att ,ånga andra är före mig. Ändå ringer han varje dag och frågar vad jag bjuder. Antingen har han inga andra köpare eller så vill han att jag skall trissa upp priset. Eftersom pengar är en bristvara är jag kall och hoppas på alt. 1.

Jag råkade ut för ungefär liknande läge för en tid sen.

Säljaren och jag hade kommit överens om ett pris. Jag bor i Skåne, han i Göteborg. Jag gick och väntade på rätt tillfälle att åka upp för att avsluta affären och när tiden var inne skickade jag ett sms och sa att jag kan komma imorgon. Snabbt svar från honom i stil med att -med tanke på vad jag får för hojen har jag bestämt mig för att behålla den som träningshoj..

Jag skrev tillbaks och sa att jag redan fulltankat en lånad bil och beställt reservdelar till min blivande cykel. Dessutom inledde jag mitt svar med -Känns inte riktigt schysst, eftersom.........

Som väl var valde han att genomföra affären. Hade känts trist annars.

Hoppas det löser sig.?

man åker hem till säljaren och pratar me homom om det man vill köpa av honom då kan ha knapsat dra sig undan, försöker han sedan trisa up priset så skiter man bara i det ;)
sälj alldrig något det är mitt tips du kan alltid ha nyta av det senare;)

Får ta och invänta svar då, hoppas han förstår vilken sits jag sitter i och ger mej förtur till grejerna omän jag måste betala lite mer...

Gör som Oskar svrev istället, beställ från Tyskland eller kanske crc. Den där killen verkar inte vara mycket att lita på. Har han "blåst" dig en gång så kan han säkerligen göra det igen.

inväntar nog svar iallafall, annars verkar ksyrium es ganska fina, måste bara leta fram vars man billigast kan få tag på dem bara....hade ett par ksyrium scc sl svarta som jag sålde, tror dock es är tyngre är dom, men smutta med det lilla röda i sig!

Håller med övriga här, han beter sig riktigt ruttet!

Om han skall invänta "högsta budet" skall han sälja på Tradera, annars skall han hålla ert överenskomna avtal, hatar verkligen när folk håller på så, har varit med om det själv, trott att man haft en deal o helt plötsligt när man hör av sig igen undrar säljaren vad man är beredd att ge......

Nej, köp du ifrån Tyskland lr England annars, nya grejer till bra priser.

Mvh Mikael

Haha! Så klantig kommer du nog inte vara igen!

Förlorade du pengar på näsbrännan? Dåså.

Ta nu slantarna och beställ från tüskland istället, så har du 3-4 veckor leveranstid att se fram emot.

Jag vet att han troligen inte alls är att lite på längre men prylarna blir så mycket dyrare från tyskland eller england...Får nog fortsätta att köra på mina gamla komponenter. Men som sagt, vad tror ni om Ksyrium Es 06, är dom något att köpa för att ersätta mina scc sl?

Det latinska uttrycket lyder Pacta sunt servanda, direkt översatt betyder det att avtal ska hållas. Uppfylles inte avtalet kan du stämma säljaren. Han vet troligtvis att det är lite av ett projekt att stämma någon, varför han tror sig vara safe. Kanske ska man just därför stämma honom. Får du rätt måste han uppfylla avtalet, vilket blir svårt eftersom han kanske sålt grejerna till någon annan. Då kan det bli fråga om skadestånd istället. Nackdelen är att detta tar tid och du får likt förbannat inga komponenter på cykeln. Därutöver måste han ersätta dig för dina rättegångskostnader, vilket kan bli dyrt. Mitt förslag är att du upplyser honom om att du avser stämma honom om han inte 1/ säljer grejerna till dig eller 2/ kompenserar dig med exempelvis 5oo sek, vilket motsvarar dina utlägg i form av tid och fördyrade komponenter. Om han till äventyrs inte går med på det kommer du att stämma honom, vilket kommer kosta honom en massa tid och ännu mer pengar. Sedan får du avgöra om du verkligen vill stämma honom eller ej. Återigen, du får kanske inga komponenter på cykeln, men säljaren beter sig kanske bättre i fortsättningen.

Tátá

Marcus

När det gäller begagnatmarknaden så har man ingen deal förrän pengarna har bytt ägare... Åtminstone så jag ser det. Inte sjysst av säljaren, men så kan det ju vara ibland.

När jag säljer saker är jag tydlig med att den första som kommer med pengarna jag begär i handen får prylarna.

Det har hänt för många gånger att köpare säger att de ska ha sakerna för att sen inte höra av sig igen.

Du har en liten fördel iom att du har "avtalet" dokumenterat som mail.

jag håller med henrik vxt här, fram till pengarna bytt ägare kan vad som helst hända.. du kan ångra dig och säljaren kan dra sig ur.

att hota med stämning funkar kanske i 1 promille av fallen, övriga 15-åringar är odödliga och hånskrattar om du kommer med det argumentet.. tyvärr.

Jag var med om nästan samma sak för ett tag sedan (ett par år?). Jag hade avtalat tid för att komma och titta på en beggad ram som jag var mycket intresserad av, främst pga ett väldigt bra pris.

Säljaren påstod att han tidigast kunde till den och den dagen. På morgonen dagen för avtalad tid ringer säljaren till mig och säger att han redan sålt ramen. Lång näsa fick jag då karln påstått att han inte kunde träffas före vår avtalade tid, jag kunde ha åkt dit samma dag som jag ringde...
Jerry här på forumet äger den ramen nu tror jag.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Då bränner vi Jerry i diesel på nästa Happyride..
> Wehooo!!!

Det är ju inte Jerrys fel att säljaren inte höll vad han lovade. Däremot borde ju alla vara överens om att jag egentligen är den rättmätige ägaren av Jerrys cykel...

mytomspunnen skrev:
>
> Det är ju inte Jerrys fel att säljaren inte höll
> vad han lovade. Däremot borde ju alla vara överens
> om att jag egentligen är den rättmätige ägaren av
> Jerrys cykel...
>

Om Jerry har brunnit upp borde ju cykeln tillfalla dig. ;o)

Starcus skrev:
> Det latinska uttrycket lyder Pacta sunt servanda,
> direkt översatt betyder det att avtal ska hållas.
> Uppfylles inte avtalet kan du stämma säljaren. Han
> vet troligtvis att det är lite av ett projekt att
> stämma någon, varför han tror sig vara safe.
> Kanske ska man just därför stämma honom. Får du
> rätt måste han uppfylla avtalet, vilket blir svårt
> eftersom han kanske sålt grejerna till någon
> annan. Då kan det bli fråga om skadestånd
> istället. Nackdelen är att detta tar tid och du
> får likt förbannat inga komponenter på cykeln.
> Därutöver måste han ersätta dig för dina
> rättegångskostnader, vilket kan bli dyrt. Mitt
> förslag är att du upplyser honom om att du avser
> stämma honom om han inte 1/ säljer grejerna till
> dig eller 2/ kompenserar dig med exempelvis 5oo
> sek, vilket motsvarar dina utlägg i form av tid
> och fördyrade komponenter. Om han till äventyrs
> inte går med på det kommer du att stämma honom,
> vilket kommer kosta honom en massa tid och ännu
> mer pengar. Sedan får du avgöra om du verkligen
> vill stämma honom eller ej. Återigen, du får
> kanske inga komponenter på cykeln, men säljaren
> beter sig kanske bättre i fortsättningen.
>

Lär dig till nästa gång att affären inte är genomförd förens du har prylarna.

Vad du kan göra är att stämma honom för avtalsbrott och ta det via förenklat förfarande (har för mig att det var termen) i tingsrätten i säljarens hemstad. Du står för dina kostnader, den andra parten står för sina kostnader och man behöver ingen advokat. Domaren lyssnar på era argument och dömer direkt. Detta går att göra vid tvister upp till ett halvt basbelopp.

Men!

Vad gnäller du över. Det var du som valde att sälja och avmontera grejor innan du fått dom nya prylarna. Han kan gott o väl hävda att han fick bättre pris/pengar i handen/varorna hämtade och det därför var lättare att sälja till den personen istället och att han då gjorde det.

Två sätt att se på saken.

Att börja hävda att du haft kostnader som du skall ha ersättning för kommer bli väldigt svårt att få igenom. Det är ju trots allt du som tagit beslut på det själv.
Tråkigt att säga, men jag tror att du kommer slösa bort både tid och pengar på att ta detta vidare. Säljaren har betett sig som ett *rschel men det är inte mycket du kan göra åt det förutom att du fått lite mer livserfarenhet.

Joja, jag förstår. Har inte tänkt stämma honom men jag blev bara så jävla besviken....
Men ilskan har väl lagt sig vid det här laget, tycker dock bara att det var lite ruttet av honom.

Så till den nya frågan, vad säger ni ska jag köpa ett par ksyrium es för att ersätta mina ssc sl? Har ni något tips på billig och säker affär, där ni nyhandlat ute i Europa nån stans?

Han har svarat nu på mailen och säger att ok du får dem för det nya priset och att jag står för frakt. Men efter mångas inrådan tackade jag nu nej till affären.

Herbivora skrev:
> Han har svarat nu på mailen och säger att ok du
> får dem för det nya priset och att jag står för
> frakt. Men efter mångas inrådan tackade jag nu nej
> till affären.

Förhoppningsvis har den nya köparen dragit sig ur och då står han där. Med en pil på ryggen som pekar neråt och som det står "insert here" på.

JLarsson skrev:
> Förhoppningsvis har den nya köparen dragit sig ur
> och då står han där. Med en pil på ryggen som
> pekar neråt och som det står "insert here" på.

Jag kan inte hjälpa att tycka att det var roligt :-)

Tillbaka
Topp