Bleed kit sram DOT vs Mineral

Apotekarnes

Aktiv medlem
Tjena happy!
Jag sitter här och grubblar över vilka bromsar jag ska köpa till sonen. Det står mellan Magura Mt5 och Sram DB8 (den senare kan jag hitta vansinnigt billigt hos tysken). Jag behöver egentligen inga köpråd eller åsikter om vilken broms som är bättre. Däremot funderar jag på om det är samma luftningsportar på Srams nya mineralolje-bromsar. Jag har nämnligen srams dyra bleed-kit för Dot-olja liggande sen innan och jag kommer nog aldrig använda dot-bromsar igen. Jag tänkte helt enkelt sanera alla slangar och sprutor från dot-olja och köra mineralolja istället.

På bilderna ser det väldigt lika ut t.ex:

Är det nån som vet om det är samma "klick"-kontakt och gängor på de nya mineral-bromsarna från Sram?

Ska jag killgissa så verkar det så. Jag skulle chansa. Dessutom kommer standard-kitet billigare. Snart kommer det tredjeparts-kit för halva priset.

Bleedkiten är inte bakåtkompatibla. Jag funderar själv på att köpa det som kallas Motive Ultimate kit som innehåller allt inklusive bleed kit, bromsar, skivor etc.

Bilagor

• Screenshot_20250417_145915_Chrome.webp
    Screenshot_20250417_145915_Chrome.webp
    73.9 KB · Besök: 58
Senast redigerad av en moderator:
Huruvida sram säger att det är kompatibelt eller inte, det struntar jag i. Passar det så passar det. Motive-kitet ser ju grymt trevligt ut! Säkert billigt också

O-ringarna gör sprutan oanvändbar när man haft mineralolja i dot-kitet. Med det sagt tog jag precis bild på mina Magura MT5 som jag nyss tog av cykeln. Lägger upp en annons på dom nu:)

Huruvida sram säger att det är kompatibelt eller inte, det struntar jag i. Passar det så passar det. Motive-kitet ser ju grymt trevligt ut! Säkert billigt också
Andra ändar så dotkitet passar inte i Mineralbromsarna. Luftade senast en DB8 broms idag. Tyvärr, Mineraloljesprutorna känns riktigt fina annars :)

Tillbaka
Topp