blinkande ljus igen!

blinkande ljus igen!
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Lonewolf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad gäller Din fråga ovan så är jag nästan
> > 100% på att det för att få räknas som
> > cykelbelysning måste vara monterat på cykeln
> och
> > att lampor placerade på cyklisten, ryggan
> eller
> > hjälmen även framåtvända pannlampor inte
> är
> > godkänt som cykelbelysning, och som
> fotgängare
> > får man inte ha belysning på sig
> överhuvudtaget
> > vad jag vet, däremot obegränsat med reflexer.
> > Så jag tror faktiskt Dina väskmonterade
> > blinkisar är olagliga men kolla det för jag
> är
> > som sagt inte 100%
>
> Du menar alltså att en fotgängare med ficklampa
> i handen är olaglig?

HeHe nja jag avsåg monterade lampor som sitter på kläder eller ryggor inte handhållna lampor kanske lite otydligt formulerat!

Bosse
Bosse

blinkande ljus igen!
Lonewolf skrev:

> Det Du säger i sista stycket om sannolikheten med
> att hamna bakom en cyklist med blinkljus kan jag
> lova Dig att den är hög, det händer nästan
> varje mörkerkörning jag gör i stadsmiljö att
> jag kommer bakom ett blinkande lyse och då får
> välja att antingen öka takten och köra om eller
> sakta ner och låta den andra köra ifrån mig,
> väljer oftast det första alternativet dock ;-)

Sannolikheten för en cyklist med EP att hamna bakom en annan cyklist med blinkande lyse må vara hög, men sannolikheten att en enskild cyklist får en cyklist som drabbas av EP bakom sig måste räknas som mycket låg. Hur många som har EP i Sverige cyklar? Hur många cyklar när det är mörkt? Hur många avstår på grund av blinkande ljus?

Blinkande lampor gör det lättare att upptäcka en cyklist. Om detta kan höja säkerheten för cyklisten måste detta anses som ett nyttovärde som någon har gått i skolan för att kunna räkna ut (inte jag.) Lagstiftningen om blinkande lampor borde inkludera ett jämförelse av nyttovärdet av att cyklisterna upptäcks bättre av bilister jamfort med en rättvisst uppskattning av hur många cyklister (och andra) med EP kan får problem.

I vilket fall som helst så måste man ta fram fakta och siffror och analysera helhetsbilden med känslor och medmänsklighet. Annars blir det risk att man gör mer skada än nytta.

> Vad gäller Din fråga ovan så är jag nästan
> 100% på att det för att få räknas som
> cykelbelysning måste vara monterat på cykeln och
> att lampor placerade på cyklisten, ryggan eller
> hjälmen även framåtvända pannlampor inte är
> godkänt som cykelbelysning, och som fotgängare
> får man inte ha belysning på sig överhuvudtaget
> vad jag vet, däremot obegränsat med reflexer.
> Så jag tror faktiskt Dina väskmonterade
> blinkisar är olagliga men kolla det för jag är
> som sagt inte 100%
>
> Bosse

Att fotgängare får inte har någon form av belysning var nytt för mig.

blinkande ljus igen!
Daner skrev:

> Sannolikheten för en cyklist med EP att hamna
> bakom en annan cyklist med blinkande lyse må vara
> hög, men sannolikheten att en enskild cyklist
> får en cyklist som drabbas av EP bakom sig måste
> räknas som mycket låg. Hur många som har EP i
> Sverige cyklar? Hur många cyklar när det är
> mörkt? Hur många avstår på grund av blinkande
> ljus?

Det är lite svårt att vända på resonemanget på det sättet. Sannolikheten för att en person med EP hamnar bakom en cyklist med blinkande lyse ökar (ju) ju fler som har blinkande lysen. Sen om du inte har en cyklist med EP som flåsar dig i nacken varje gång du är ute och cyklar ändrar ju inte grundproblemet.

Jag har tack vare info i denna tråd och andra slutat med blinkande lampor (vilket jag ifs bara använde någon veckan eller så). Jag vill inte förvärra för grupper som redan har det jobbigt, och jag är inte säker på att det hjälper mig i trafiken att ha blinkande lampor.

/Birgitta

blinkande ljus igen!
H. skrev:
> Fotgängare räknas inte som fordon och får väl
> ha vilka girlanger de vill på sig?

Det är vad jag minns just därför som fotgängare inte får ha lampor på sig då det i mörkret kan uppfattas som en cykel av andra trafikanter och det vore ju inte bra, men rätta mig gärna om jag har fel för det var ett tag sedan jag läste denna regel.

Bosse

blinkande ljus igen!
Lysen är jävligt överskattat, man ser dagligen bilförare med oskrapade rutor och imma på insidan av rutan som fipplar med mobilen/navigatorn samtidigt som dom kör -dom uppfattar inte cyklister om dom så har blåljus och sirener på hjälmen...
Mao kan man lika gärna köra med det fasta röda/vita ljus som är tillåtet... :-)

blinkande ljus igen!
Jag förstår att om någon kör med blinkande lampa på väskan att det kommer att bli ett problem för en bakomliggande cyklist som har EP. Vad jag vill poangtera är att sannolikheten att detta inträffar har att göra med:

A) Antalet EP-drabbade i Sverige (60 000 enligt http://www.epilepsi.se/, mao under 0,66 procent av befolkningen)

B) Andelen av dessa som cyklar.

C) Andelen av dessa som cyklar även när det är mörkt ute.

D) Andelen av dessa som kan möjligtvis befinna sig på just samma sträcka vid just samma tidpunkt som den med blinkande lampan.

Alla dessa måste stämma innan det kan bli problem för någon med EP. För Bosse eller annan cyklist som är drabbad av EP höjer sannolikheten att komma bakom en med blinkande lampa med varje person som har en sådan. För den som cyklar med blinkande lampa däremot kan risken att någon med EP drabbas sammanfattas som en liten bråkdel av en bråkdel av en bråkdel av mindre än 0,66% av sveriges befolkning, oavsett hur många som väljer blinkande lampa eller inte.

Märk väl att jag förespråkar inte att folk ska välja blinkande lampa. Jag vill bara att de som stiftar lagen om detta borde ta allting i beräkning innan de kommer till ett beslut.

blinkande ljus igen!
Lonewolf skrev:
> Det är vad jag minns just därför som
> fotgängare inte får ha lampor på sig då det i
> mörkret kan uppfattas som en cykel av andra
> trafikanter och det vore ju inte bra, men rätta
> mig gärna om jag har fel för det var ett tag
> sedan jag läste denna regel.

Jag tror inte det finns några som helst lagar eller förordningar som rör vad en fotgängare får och inte får ha på sig. Dvs varken utryckligen tillåtet eller uttryckligen förbjudet.
Om det gör det tillåtet (eller i alla fall inte uttryckligen förbjudet) att blinkande belysning på cyklisten (förutom cykeln) har jag också funderat på.

Men jsg har svårt att tro att nån med en bra lampa med fast sken på ryggsäcken skulle bli bötfälld för att den inte sitter på cykeln.

blinkande ljus igen!
Daner skrev:
> A) Antalet EP-drabbade i Sverige (60 000 enligt http://www.epilepsi.se/, mao under 0,66 procent av
> befolkningen)
>

Tror inte att EP-drabbade cyklar mer eller mindre än andra, men om dom cyklar lite mindre än andra betyder det att var 200 cyklist du har bakom dig är epilektiker. Jämför den sannolikheten med hur många cyklister du måste ha bakom dig innan du riskar att bli påkörd för att du har fast lyse och tillräckligt med refelxer jämfört med ett blinkande lyse.

Fast lyse äger!

Även jag har fått ett EP liknande anfall, men det måste ha varit väldigt lätt, kändes inte ens som en träningsrunda efteråt. Efter grundliga undersökningar så konstaterades att det var hjärtat som behövde lite hjälp på traven. Då var jag väldigt glad att det inte var EP, efter att ha läst den här tråden är jag ännu mer tacksam.

Tillbaka
Topp