Blinkmonglon+ANNAT! - Jag får spatt, hur få dem att sluta?

meffe skrev:
-------------------------------------------------------
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > meffe:
> > Vad har du för lampa och dynamo?
> > Ingen av de dynamolampor jag har använt:
> > -B&M Luxos
> > -B&M IQ Cyo Premium
> > -Philips dynamolampa
> > blinkar med vare sig Shimano DH-3N80 eller
> > Biltema-hjulet i så "höga" hastigheter.
> >
>
> Spännande. Jag har B&M Lyt Senseo Plus och en
> DH-3D32 (enda jag hittade med skivfäste i
> färdigt hjul).
>
> Jag tycker inte att jag syns tillräckligt bra (av
> bilar) men det kanske går att lösa med nån
> slags frankenstein-spridningslins utan att
> blända? Eller borde jag helt enkelt skaffa en
> starkare lampa?

Vill du synas av bilar är reflexer mycket mer effektivt än vilken lampa som helst. Dessutom lätta och utan begränsande batteritid. Billigt. Många varianter att välja mellan. Finns i olika fina färger. Blinkar enbart på den som förtjänar det.

ratatosk skrev:
> Vill du synas av bilar är reflexer mycket mer
> effektivt än vilken lampa som helst.

Njae, inte i alla situationer. T.ex. när en bilist ska kunna upptäcka en cyklist som kommer korsande från sidan och inte har hunnit få någon belysning riktad mot sig.

Ett annat lampfenomen är att folk hänger sina lampor så att den från början mediokra strålen är riktad nedåt. Allt som blir kvar är ett vagt blinkande svagt sken. Vill de inte ses?

Attityden bland "vanligt folk som cyklar" är nog tyvärr att när det gäller cyklar och cykling i allmänhet så är det inte så noga med regler, säkerhet och sånt. Det skulle vara på sin plats med mer cykelutbildning redan från grundskolan, men även löpande för vuxna personer i form av olika kampanjer och tv-inslag i exempelvis nyheterna och andra program. Polisen borde få mer resurser i form av fler säkerhetskontroller av cyklar också.

Edit:
Och sluta vara så svenskt snälla och mesiga och dela ut tillsägelser, utan istället bötfälla på plats i större utsträckning!

Senast ändrad:
T skrev:
> ratatosk skrev:
> -----
> > Vill du synas av bilar är reflexer mycket mer
> > effektivt än vilken lampa som helst.
>
>
> Njae, inte i alla situationer. T.ex. när en
> bilist ska kunna upptäcka en cyklist som kommer
> korsande från sidan och inte har hunnit få
> någon belysning riktad mot sig.

Näppeligen! Vad är det för villfarelse? Hade tappat framlyset i förrgår, tror du jag syntes trots alla övriga lampor? Från sidan kanske tack vare Cateyes ekerbelysning och bakiftån tack vare dubbla baklysen. Framifrån? Jäkligt mörkt, varken såg vägen eller sågs av mötande fordon, cyklister och bilar. Finns det något man avskyr nästintill mer än blinkmongon och bländande är det folk som tror att de syns med bara reflexer! Skitkul att helt plötsligt upptäcka att man får möte när man tror att man är ensam på gc/c. Nej! Och skitfarligt.

toshiba skrev:
> http://seesense.co/
Väldigt mycket blurb på den sidan :-) Men lampor med ljus och rörelsesensorer så de bara automagiskt lyser när det rör sig och det är mörker är ju inte så ovanligt.
Men det var kanske inte det du/de menade :-)

emmer skrev:
> Men det var kanske inte det du/de menade :-)

Jag ville bara visa att det tydligen finns företag som bygger hela sin existens på just blinkande cykellysen. Hela deras grej verkar ju vara att blinkanden ändrar natur beroende på situation.

Men va fan... mötte ett blinkmongo igår. Mitt på ljusa dagen med en framlampa vilt blinkande... hallå... i Juli.. mitt på dan???

Bengt-re skrev:
> Men va fan... mötte ett blinkmongo igår. Mitt
> på ljusa dagen med en framlampa vilt blinkande...
> hallå... i Juli.. mitt på dan???

Var du också i Halmstad igår???
Satt & käkade med en kollega på O'Learys när det promenerade förbi ett blinkmongolo ledandes sin sunkcykel.

:-O

Snuten skrev:
> toshiba skrev:
> -----
> > http://seesense.co/
>
> Fasen vad fult med cykelhjälm och kostym.
> Antingen eller!

Helnäck med hjälm eller hjälmlös med kostym?

Vernersson skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Men va fan... mötte ett blinkmongo igår. Mitt
> > på ljusa dagen med en framlampa vilt
> blinkande...
> > hallå... i Juli.. mitt på dan???
>
>
> Var du också i Halmstad igår???
> Satt & käkade med en kollega på O'Learys när
> det promenerade förbi ett blinkmongolo ledandes
> sin sunkcykel.
>
> :-O

Nä i Ystad... de breder ut sig. Smittsamt kanske?

Är det bara jag som stroboskophallucinerar, eller är det plötsligt fler (baklampe)blinkmonglos än vanliga välvårdade cyklister i Göteborg (iaf på Älvsborgsbron på morgon och kväll)?

zinkpasta sa:
Är det bara jag som stroboskophallucinerar, eller är det plötsligt fler (baklampe)blinkmonglos än vanliga välvårdade cyklister i Göteborg (iaf på Älvsborgsbron på morgon och kväll)?

Jag vet inget om dina hallisar, men jag hade en egen om ett framlyse som blinkade både rött o vitt. Det kan väl ändå inte varit på riktigt va?

glitch sa:
42Hz skrev:
> Appropå irriterande blinkidoter, av någon
> underlig anledning till största del Volvos, dessa
> vidriga nya LED-baklampor på bilar som flimmrar
> och stör något så förbannat när man kör
> mörkerkörning!
>

Hur var det nu någon sa, om du inte kan låta bli att titta in i det blinkande ljuset så har du inget att göra på vägen ;-)

Mer seriöst har jag faktiskt inte alls tänkt på att bakljus-LED:arna skulle blinka på Volvobilarna. Tvärtom tycker jag de brukar ha en väldigt skarp och fin ljusbild?

De och vissa halvgamla BMW är vidriga på att blinka. För låg PWM frekvens. Över 60Hz - helst över 150 för att helt slippa uppleva fenomenet. Riktigt riktigt dåligt att missa en sådan enkel grej. Till och med Opel och Mazda fixar det...

ratatosk sa:
Jag vet inget om dina hallisar, men jag hade en egen om ett framlyse som blinkade både rött o vitt. Det kan väl ändå inte varit på riktigt va?

Det låter som en fruktansvärd hallis, kanske utslag av PTSD? Om det är på riktigt bör du iaf göra något åt det, jag tror envarsgripande är fullt ok i situationen.

Fjärdebrunn sa:
Bad faktiskt en mötande pendlare att stänga av stroboskopet på hemvägen.

Jag gör det också om jag får möjlighet (eller så slår jag på blink på min och riktar upp vid möte, ger om inte annat en varm känsla av hämnd).

Blinkande baklampor är dock svårare, dels så är det ju lagligt i några få fall, och dels är de som sagt så många att det knappt känns värt. Sen är det ju inte en tiondel så störande som blinkande framlampor heller.
..och om man ska "hämnas" på baklampeblinkare så måste man ju hetsa om, lägga sig framför och demonstrativt slå på blink på sin egen. Det är till och med för omständigt för mig.

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
glitch sa:
42Hz skrev:
> Appropå irriterande blinkidoter, av någon
> underlig anledning till största del Volvos, dessa
> vidriga nya LED-baklampor på bilar som flimmrar
> och stör något så förbannat när man kör
> mörkerkörning!
>

Hur var det nu någon sa, om du inte kan låta bli att titta in i det blinkande ljuset så har du inget att göra på vägen ;-)

Mer seriöst har jag faktiskt inte alls tänkt på att bakljus-LED:arna skulle blinka på Volvobilarna. Tvärtom tycker jag de brukar ha en väldigt skarp och fin ljusbild?

De och vissa halvgamla BMW är vidriga på att blinka. För låg PWM frekvens. Över 60Hz - helst över 150 för att helt slippa uppleva fenomenet. Riktigt riktigt dåligt att missa en sådan enkel grej. Till och med Opel och Mazda fixar det...

Volvo som delvis lever på att tänka trafiksäkert tycker man bord ha bättre koll! Kudos till Opel och Mazda!

glitch sa:
Igår på väg till tisdagsturen höll jag på att drabbas av ett seriöst "Falling Down"-anfall.
På cykelbanan på Skeppsbron där det är trångt som det är, hamnade jag bakom en cyklande julgran.
Jag är helt för att man använder rikligt med reflexer och belysning så det klämmer inte skon, men om julgransfan har den dåliga smaken att blinka värre än ett lågstadiedisco rinner bägaren snabbt över. Snubben hade satt vita och röda lampor om vartannet över hela sig själv och sina kläder.
Jag som inte är epileptiker var nära på att svälja min egna. Stört omöjligt att se vad som händer runt omkring i trafiken för allt blink och mörkerseendet ska vi inte prata om.

Lyckligtvis skiljdes våra vägar längre fram men under hela resterande färden mot HBB funderade jag på hur man på ett vänligt sätt kan förklara för dessa blink-fantaster att det där bara är rent ofog och förstör mer än det tillför.

Ska man säga "Vad är det som har hänt, för du är väl ett utryckningsfordon som du blinkar?"
eller cykla fram och vid varje rödljus gå fram och stänga av en av deras lampor i taget? Är det ens lönt att försöka förklara hur irriterande det där blinkandet är för cyklister, bilister och andra medtrafikanter?

Hahaha julgran :)

Asså jag fattar inte det här med blinkande lampor. Blinkande baklampor kan jag i viss mån ha förståelse för, men blinkande framlampa måste väl vara lika jäkla störande för den som blinkar som för oss de blinkar på? Är väl en sak med en knapppcellsdiodlampa som inte syns iallafall, men en hyfsad stark lampa som många blinkmonglon har lyser ju upp vägen och saker framför. Ibland.

Inte blink, men rött framåt, nästan värre än blink. Var en ung tjej så vågade inte säga något, dom kan bli rätt arga dom där.

Typ så här ?

DSC_0665.JPG

Beställde lite småkrafs från Rose (eftersom jag blev av med lysen iom att de satt på cykeln vid inbrott och stöld), nåvä, tog ändå en Lightster (som nödlampa om batteritorsk) och cubrider II, den cubrider II jag hade innan (köpt hos Clas) var man tvungen att trycka två ggr för att släcka då ett gav blink. Den jag fick nu går ej att sätta på blink överhuvudtaget, på och av. Tysk kvalitet som inte går att vara blinkmongo med!

NLC sa:

Ja typ, fast på styret. Jag skulle svänga vänster in, hon kom mot mig, autoscanningen man alltid gör gav ju att det var fritt iom röd lampa längre fram. Nu såg jag henne ändå, men ganska korkat.

Idag såg jag nog bottenrekordet(?). Hängde en röd minidiod under sadeln på en cykel (damcykel), lyste neråt, batteriet nästan dött, på vä sida typ mitt i vinkeln där sadeln breddar sig. Så möjligtvis att den syns 10cm ifrån, snett bakifrån.
Skulle tatt foto...

Nu har jag sett allt... Ett blinkmongo med blinkand röd lampa på styret vinklad bakåt så hen bländade sig själv. Vad är det för fel på folk?

Mötte en memil vid karlbers slott i morse som hade sjukt stark och blinkande framlampa, tänk blinkande helljus på en bil. Jag skyddade ögonen med tumvanten och ropade något i stil med "Det där är fan olagligt!" Tror han smilade lite åt mig den jäveln. Gula glasögon tight mot ansiktet hade han också...

Reivennob sa:
Mötte en memil vid karlbers slott i morse som hade sjukt stark och blinkande framlampa, tänk blinkande helljus på en bil. Jag skyddade ögonen med tumvanten och ropade något i stil med "Det där är fan olagligt!" Tror han smilade lite åt mig den jäveln. Gula glasögon tight mot ansiktet hade han också...

Låter nästan som grannen i Beck.

Senast ändrad:
Johan Falk sa:
Reivennob sa:

Låter nästan som grannen i Beck.

Den grannen bjuder ju åtminstone på något att dricka...

Att hinna motblinka genom att, med försvarets stora vita skinntumvantar, försöka rikta lampan på styret och klicka fram rätt läge utan att blända alla andra och samtidigt inte krascha var bortom min förmåga.
Billampor finns ju med automatisk avbländning. Ett omvänt förfarande för cykellampor borde gå att få fram med en lödkolv och lite intresse.

Reivennob sa:
Att hinna motblinka genom att, med försvarets stora vita skinntumvantar, försöka rikta lampan på styret och klicka fram rätt läge utan att blända alla andra och samtidigt inte krascha var bortom min förmåga.

Behöver inte trycka på nån knapp på lampan, bara att semaforera med vanten. :)

NAnders sa:
Igår kväll cyklade jag om en människa som hade vit strålkastare bakåt och inget framåt. Häpp!

Och i morse mötte jag en dam som hade både en röd och en vit strålkastare framåt men ingen bakåt. Häpp på den med!

åberg sa:
Reivennob sa:

Min far var telegrafist. Han får lära mig morsera några snabba okvädningsord.
Kan redan "gubbjävel" med teckenspråk, bra när man kör bil men det funkar inte när man har tumvantar på cykeln.

Jag mötte en triatfån som körde utan belysning eller reflexer när gatubelysningen var tänd. Hur tänker dårarna?

Reivennob sa:
åberg sa:
Reivennob sa:

Kan redan "gubbjävel" med teckenspråk, bra när man kör bil men det funkar inte när man har tumvantar på cykeln.

Jag var telegrafist en gång. Tar åt helvete för lång tid att sända ljustelegrafi för att vara användbart. Men
dididadit didida
är väl det mest användbara i sammanhanget annars. 'di' för kort, 'da' för lång.

ani sa:
Reivennob sa:
åberg sa:
Reivennob sa:

Jag var telegrafist en gång. Tar åt helvete för lång tid att sända ljustelegrafi för att vara användbart. Men
dididadit didida

Verkar klockrent att börja blinka för att få mötande att sluta blinka.

.A. sa:
ani sa:
Reivennob sa:
åberg sa:
Reivennob sa:

dididadit didida

Fast det vore väl fint om det blinkades "godmorgon" ute på gatorna istället för som nu "eeeeeeeeeeee"'.
/en till gammal telegrafist

.A. sa:

Ont ska med ont förgås. Nej, jag tänker att det är bra att blinka tillbaka - som en bekräftelse på att du har sett "cyklisten".

Kommunikation underlättas om man kommunicerar på samma sätt som den tänkta målgruppen.

Avsluta gärna med en glad hälsning när du passerar cyklisten (OBS, ej ironi!).
Egentligen vill man bara ropa IDOT!, men det lämnar ofta en bitter eftersmak när man lugnat sig.
Mycket bättre då att hälsa överdrivet glatt!

Tillbaka
Topp