Blinkmonglon+ANNAT! - Jag får spatt, hur få dem att sluta?

Jag brukar slå på blinkläge, rikta lampan mot blinkmonglot:s ansikte och skrika "sluta blinkaaaaa!" i en så auktoritär stämma jag kan. Mtp att de nog bara hör en tiondel av vad som skriks vid möte (gissningsvis "blaaaaaaa%#%!"&!!!") så är det troligtvis jag som framstår som monglo, men det får det vara värt.

zinkpasta sa:
Jag brukar slå på blinkläge, rikta lampan mot blinkmonglot:s ansikte och skrika "sluta blinkaaaaa!" i en så auktoritär stämma jag kan. Mtp att de nog bara hör en tiondel av vad som skriks vid möte (gissningsvis "blaaaaaaa%#%!"&!!!") så är det troligtvis jag som framstår som monglo, men det får det vara värt.

Om du kör bil och passerar cyklister som inte cyklar exakt som du vill, kör du om riktigt nära då? Så att de lär sig?

Om du klarar av att hantera din egen lampa som du beskriver vid ett möte med en cyklist med blinkande framljus, vad är då egentligen problemet? Du blir uppenbarligen inte störd så att du inte klarar av att framföra cykeln. Du har mest hittat något att reta upp dig på, eller hur?

Ja, jag ser mig som bättre vetande och att det är min uppgift att uppfostra och forma andra i min avbild.
Men jag har bättre och sämre dagar, ibland skriker jag inte utan blinkar bara.

Hur jag kör bil har väl inte med saken att göra? Men för att svara ändå så beror det på om jag kör fyllbilen (gör inget om den blir lite bucklig) eller finbilen (håller avstånd).

Jag antar att du själv aldrig säger ifrån om någon uppför sig på ett sätt som du tycker är idiotiskt, utan knyter näven lite lätt i fickan. Och har ett handslag som en död sill.

Senast ändrad:
Folk som har blinkande lampor desorienterar och stör. Framlampor som blinkar är dessutom extremt bländande! Mycket mer än ett fast ljus med samma ljusstyrka.

zinkpasta sa:
Ja, jag ser mig som bättre vetande och att det är min uppgift att uppfostra och forma andra i min avbild.
Men jag har bättre och sämre dagar, ibland skriker jag inte utan blinkar bara.
Lycka till!

zinkpasta sa:
Hur jag kör bil har väl inte med saken att göra? Men för att svara ändå så beror det på om jag kör fyllbilen (gör inget om den blir lite bucklig) eller finbilen (håller avstånd).
Jag försökte mig på en fundering eftersom du verkar gå igång på uppläxningar. Uppenbarligen är din hänsyn till oskyddade trafikanter mindre viktig än eventuella ekonomiska skador på din bil.

zinkpasta sa:
Jag antar att du själv aldrig säger ifrån om någon uppför sig på ett sätt som du tycker är idiotiskt, utan knyter näven lite lätt i fickan. Och har ett handslag som en död sill.
Oj, en s k halmgubbe :-)
Men, visst händer det att jag påpekar något jag uppfattar som felaktigt och framför allt farligt beteende. Men jag garanterar dig att om du skriker och beter dig som en drummel, lär ingen tycka att du är någon att lyssna på.
Med vänlig fisk
.A.

ani sa:
Reivennob sa:
åberg sa:
Reivennob sa:
Att hinna motblinka genom att, med försvarets stora vita skinntumvantar, försöka rikta lampan på styret och klicka fram rätt läge utan att blända alla andra och samtidigt inte krascha var bortom min förmåga.

Behöver inte trycka på nån knapp på lampan, bara att semaforera med vanten. :)

Min far var telegrafist. Han får lära mig morsera några snabba okvädningsord.
Kan redan "gubbjävel" med teckenspråk, bra när man kör bil men det funkar inte när man har tumvantar på cykeln.

Jag var telegrafist en gång. Tar åt helvete för lång tid att sända ljustelegrafi för att vara användbart. Men
dididadit didida
är väl det mest användbara i sammanhanget annars. 'di' för kort, 'da' för lång.

=)

Jag brukar möta en "blinkis" på Knistavägen i Sollentuna, jag kommer in från Järva och han kommer från typ Häggvik och är väl på väg mot Kista
Han har alltid full blink, jag brukar hålla upp handen framför ögonen för att visa att det är irriterande men han verkar inte fatta.

Själv har jag en rejäl kinalampa med fyra dioder som jag använder i skogen och en
B + M Ixon IQ Premium https://www.rosebikes.se/artikel/b--m-ixon-iq-premium-led-headlight--80-lux-/aid:703598
som jag använder i trafiken

Nu i morse när jag såg honom komma blinkandes så slog jag på min kinalampa på blink, då blev han förbannad och började gorma och ha sig
Hur faan tänker folk ? :-)

Om han finns här på Happy så vill jag be om ursäkt om du blev irriterad men jag ville bara visa dig hur det känns för mig.

Stewe sa:
Jag brukar möta en "blinkis" på Knistavägen i Sollentuna, jag kommer in från Järva och han kommer från typ Häggvik och är väl på väg mot Kista
Han har alltid full blink, jag brukar hålla upp handen framför ögonen för att visa att det är irriterande men han verkar inte fatta.

Själv har jag en rejäl kinalampa med fyra dioder som jag använder i skogen och en
B + M Ixon IQ Premium https://www.rosebikes.se/artikel/b--m-ixon-iq-premium-led-headlight--80-lux-/aid:703598
som jag använder i trafiken

Nu i morse när jag såg honom komma blinkandes så slog jag på min kinalampa på blink, då blev han förbannad och började gorma och ha sig

Om han finns här på Happy så vill jag be om ursäkt om du blev irriterad men jag ville bara visa dig hur det känns för mig.

Heja! Jag gör likadant när jag möter en "hen" med helljuset på (kinalampa troligen riktad lite snett uppåt). Slår på alla 3000 lumen på DD:n. Får ungefär samma effekt som du - motcyklisten blir toksne.

Annars fin seg-pendling idag. Få cyklister.

Senast ändrad:
Stewe sa:

Gör så nästa gång också så kanske han stannar och gormar. Då kan du lugnt och sansat förklara dig och varför det inte är lämpligt att discoblinka med kinalampor.

(eller så blir du knivmördad)

DT sa:
(eller så blir du knivmördad)

bikerage?
man har ju sett på YT att cyklister och bilister hamnar i handgemäng, men jäklar vad löjligt om två cyklister börjar fajtas, snacka om att bilisterna som passerar skulle garva :-)

Finns väl någon klassisk Youtube-video på två 59 kg LVG-cyklister i SPD SL-skor som försöker slå varandra. :-)

Jag ska börja åka omkring och blinka med helljuset på bilen, då syns jag nog bättre i trafiken?

Doh !

Stewe sa:
Jag ska börja åka omkring och blinka med helljuset på bilen, då syns jag nog bättre i trafiken?

Doh !

Ja men visst!
Titta på ett blåljusfordon nära dig, dom gör så.
Därifrån till cyklister med luft mellan öronen är det dock en bit.

Kinesiska polisen vet hur man ska hantera bländmonglon

blinkmonglo.jpg

Mötte ett (en?) bilistbländmonglo igår på pendlingen hem, helljus + hela grillen med extraljus påslaget trots att det var gatubelysning (förutom mig som mötande då). Lyckligtvis hade jag både cykelkeps och en riktbar framlampa.

Kan man inte bara träna sig i att snabbt ta fram och hålla upp en sån här när man möter ett bländmonglo?

images.jpg

Jag tog idag en runda, mitt på dagen i störtsol. Blev omcyklad av en såndär som alltid måste köra om och sakta ner framför tjejer. Vad skådar då mitt norra öga, jo människan har igång ett kraftigt blinkande baklyse. Hoppas det inte är någon ny trend.

Spacekitty sa:
Jag tog idag en runda, mitt på dagen i störtsol. Blev omcyklad av en såndär som alltid måste köra om och sakta ner framför tjejer. Vad skådar då mitt norra öga, jo människan har igång ett kraftigt blinkande baklyse. Hoppas det inte är någon ny trend.

Han ville visa dig sitt nya fina blinkmongolyse. Det var bara därför. Tror jag...

Spacekitty sa:
Det är nog en trend. Kanske inte blanket mer än vanligt. Men att köra med baklyse även på dagen.
Set flera som efterfrågat lampor som lyser tillräckligt starkt för att synas även i dagsljus.
Påstås vara av säkerhetsskäl om man cyklar landsväg.
Jag förstår dock inte riktigt. Bilar anses ju klara sig utan numer tom.

Det är ju inte särskilt klassiskt men att tex cykla efter en trafikerad bilväg är ganska farligt. Det blir mindre farligt med något som blinkar. Bilar är hårda.
Jag stör mig också.

Skönt att se att tråden lever vidare år efter år =)
Dags och skicka till regeringen för utredning av nya blinkmonglolagen haha.

NickPick sa:
Det är ju inte särskilt klassiskt men att tex cykla efter en trafikerad bilväg är ganska farligt.

Vad baserar du det på? Påkörningsolyckor på vägar är väldigt sällsynta. De allra flesta kollisioner mellan cyklister och bilar sker i korsningar.

Spacekitty sa:

Kunde varit värre, kunde varit ett par välbegagnade Assos...

Spacekitty sa:

Det kanske var en babian?

Bilagor

• _20170401_223455.JPG
    _20170401_223455.JPG
    102.6 KB · Besök: 72
Fanns de som irriterade sig på 40-talet också. Från SvD:arkiv

Bilagor

• blinkmonglo.png
    blinkmonglo.png
    37.3 KB · Besök: 69
Tillbaka
Topp