Blir man bra på slalom av att cykla?

kilo

Ny medlem
Förra vintern på slalomskidor i fjällen, helt otränad, jobbigt som bara attan. Jag hade ingen styrka i benen att hålla emot i svängarna och jag var tvungen att stanna och hämta andan titt som tätt. Detta är inget jag vill uppleva igen då det helt enkelt inte är roligt. Mycket roligare att vara hyfsat tränad, både vad det gäller kondition och benstyrka.

Men det jag lite grann funderar på är om min fjällupplevelse kommande vinter kommer vara bättre än förra året då jag numera cyklar en del? Jag får för mig att både konditionen och benstyrkan kommer vara bättre tack vare cyklingen, men räcker det? Finns det muskler som används under skidåkning som inte blir tränade av cykling som jag kanske borde träna upp till vintern för att skidåkningen ska bli bättre? Hur tränar man bäst/enklast i så fall?

jag tror säkert det blir bättre, all träning är bättre än att inte träna alls.
För mig brukar det för det mesta vara mjölksyran som sätter stopp på åket, så mitt tips är benböj och utfall med stång på axlarna, med ganska lätta vikter (typ 3x20 rep) för att öka benstyrkan och stabiliteten runt knät, sen situps och ryggresningar för att bli starkare i bålen, man håller emot g-krafterna ganska mycket med magen när man åker slalom.

Och så fortsätt cykla förstås!

Jaha, jag trodde cyklingen gjorde att just övningar som benböj och utfall var det som jag minst behövde fundera på, men jag får väl tänka om. Sitpups och ryggresningar verkar också vettigt.

Allt beror nog på ambitionsnivå :-) nog kommer det att bli bättre med cykelträning alltid, de flesta som tävlar kör det som komplement till all annan träning.
Kör bål och överkropp, sittupps och armhävningar, och lite extra benböj (jag kör så att jag tar dubbla kroppsvikten innan skidsäsongen) så blir det nog mycket bättre.
Ska det gå riktigt bra så kan du kombinera ihop utfallshopp, låg löpning baklänges uppför en backe och sidohopp så får du spänts oxå. :-) gärna så att du kommer upp i en 1000st per pass :-)

Ambitionsnivån är inte speciellt hög, men tillräckligt hög för att helt enkelt ha lite roligare i backen istället för att behöva stanna och flåsa och vara orolig för en vurpa för att man inte orkar hålla emot i en liten snövall.

Jag tror nog att cykling hjälper mig på traven men var osäker på om det var tillräckligt. Jag var också osäker på om det är något som mer än något annat skulle vara nyttigt att träna.

Åk slalom... Inte som ngn. storstadsskyltdocka, som spräcker mjälten varje år! Utan öka gradvis, tills du känner att det verkligen funkar! Är så trist att sitta i en busslast ner till större skidorter, och lyssna på överspända snowboardfjortisar som möjligen störtat utför ngn. ramp på sergels torg en kvart... För sedan är det ändå de som förtar glädjen innan man åter far hem, med dem kvar på ett österrikiskt sjukhus.

Det är bara att åka. Mycket, över en längre tid! Som med den mesta träningen. Smidiga muskler är aldrig fel. Kanske prova att rida häst?

Jag och några polare brukade varva benböj och liknande med "låtsas" störtlopp, på 2-3 minuter, det kändes lite roligare. Stavar, äggställning och sen köra, småhopp, stora hopp, osv., låt fantasin flöda.

> Jaha, jag trodde cyklingen gjorde att just
> övningar som benböj och utfall var det som jag
> minst behövde fundera på, men jag får väl
> tänka om. Sitpups och ryggresningar verkar också
> vettigt.

Möjligtvis får du av cykling muskler och kondis som MÖJLIGGÖR att du blir bra på slalom. Utförsäkning är ju en extremt teknisk sport som kräver mer än muskler
.
Vad jag skulle göra (och gör själv) är att fokusera på benstyrka/spänst. Man kommer långt med övningar i motionsspåret typ, låggång, skridskohopp, grodhopp, ruscher etc. Kolla i nån instruktionsbok från SSF. Den typen av träning är också ganska lik intervall för syreupptagningen. MEN komplettera med mycket bålkoordination och -styrka. Bålen binder ihop skidor/ben med överkroppen. Utan bra styrka/stabilitet blir det vingligt och dålig balans. Sitsups (raka + sneda), "ryggsträck" (stå på alla fyra, horisontell rygg, och sträck ut höger ben/vänster arm växelvis) och armsträck.

Fast om du letar efter ett gympass som är perfekt: SatsCoerPuls på SATS. Skitbra försäsongsträning!

en av de absolut bästa övningarna för hela kroppen tror jag är å åka motocross
dock inte den billigaste å mest lättilgänglig men ack så skojj :D

Man blir battre pa att aka slalom av att aka slalom! inte av nagot annat. Daremot sa orkar du aka lite langre/snabbare varje gang om du ar valtranad och det kan du ju bli genom cykling. Men du bor nog trana lite styrka ocksa da skidakning kraver lite andra muskler an cykling.

Lycka till och vi far val halla tummarna for mycket sno pa ratt stallen i Sverige.

Du kanske ska träna en del teknik också. Bra teknik gör att du kan åka mer avslappnat och inte behöver andvända så mycket råstyrka, vilket i sin tur betyder att du orkar åka längre innan du blir trött. Även balansen är viktigt att träna.

Jag tycker själv att skridsoåknng är bra komplementträning om man har inte har snö/backar i närheten, bra för både styrka och balans. Att vara smidig är också en fördel när man åker och även när man faller.

En "sorts" träning jag och mina vänner sysslade med under min skibum period var att åka mycket skidor även i dimma/plattljus/snöfall. Man behövde inte åka fort utan det viktiga var att lära sig att kunna åka mjukt och följsamt även i rutten sikt. Bra för teknik, balans m.m. Var man för spänd straffade det sig direkt. Även hårt underlag är bra att åka på.

Är man ett par stycken tillsammans kan man alltid göra det roligt i backen oavsett, backlängd, väder och underlag ;-)

Tack för alla tips. Jag ska förutom cyklingen se om jag på något sätt kan få till ytterliggare träning för att förbättra mina odds inför vintersäsongen.

Visst fan hjälper det att cykla!

Jag åkte lite slalom i fjällen med ungarna för några år sedan när jag var helt otränad. Jag fick en smärre chock, trodde att jag skulle kunna köra på som när jag var liten grabb, men det gick ju inte. Möjlisyra efter några svängar och fick stanna och pusta ut hela tiden!

Fast sedan jag började cykla så är det en helt annan grej, kan köra åken med attack hela backen utan att stanna, och vara ute hela dagen utan avbrott. Så mycket roligare!

Till att börja med, om du gått från att göra ingenting till att cykla någorlunda regelbundet med nån sorts intensitet så kommer du garanterat att känna skillnad i hur mycket du orkar åka. Fortsätt med cyklingen under hösten bara :)

En ben-övning jag gillar som går att köra hemma utan redskap: Stå på ett ben (höger i den här beskrivningen). Böj dig ner och rör golvet på höger sida om högerfoten med vänster hand. Försök böja så lite som möjligt i höften, det är benet som ska jobba så att du når ner till golvet med handen. Res dig upp igen så du är helt rak, stå kvar på samma ben. Sätt inte ner vänster-foten! Börja om. Gör t.ex. 15 upprepningar på ena benet, byt till det andra. Kör 3 omgångar per ben.

För att göra det svårare, rör golvet längre från foten och gör rörelsen långsammare. Har tyvärr inga bilder för att visa rörelsen, inte helt lätt att förklara... Fråga om du undrar nåt :) Benböj på balansplatta är också riktigt bra.

kilo skrev:
> Hur tränar man bäst/enklast i så fall?

Om du vill fortsätta få skidträning genom cyklingen, kör singlespeed! Det är ett moment av styrka i det som cykling sällan ger annars, särskilt om man har klättringar och stök i sin cykelrunda.

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> kilo skrev:
> > Hur tränar man bäst/enklast i så fall?
>
> Om du vill fortsätta få skidträning genom
> cyklingen, kör singlespeed! Det är ett moment av
> styrka i det som cykling sällan ger annars,
> särskilt om man har klättringar och stök i sin
> cykelrunda.

Nja, hur suboptimal utväxling man än har på sin singlespeed kvarstår problemet med excentrisk/koncentrisk muskelarbete som daner påpekade, styrka på cykel översätts relativt dåligt till slalom på grund av detta.

fredrikw skrev:
> excentrisk/koncentrisk muskelarbete som daner påpekade

Ja, borde förstås tillagt att det inte är frågan om optimal träning. Bara ett något bättre utnyttjande av cyklingen fram till skidsäsongen, eftersom cykling är kul och ska göras ändå.

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> fredrikw skrev:
> > excentrisk/koncentrisk muskelarbete som daner påpekade
>
> Ja, borde förstås tillagt att det inte är
> frågan om optimal träning. Bara ett något
> bättre utnyttjande av cyklingen fram till
> skidsäsongen, eftersom cykling är kul och ska
> göras ändå.

Fast min poäng var att det nog är tveksamt om det är någon skillnad mellan singlespeed och växlat när det gäller utförsåkningen. Men jag antar att det åtminstone ger mer cred i liftkön att säga att man kör utan växlar än med. Jag tror nog att den typen av cykling man tycker är roligast ger bäst förberedelse för att ha roligt när man gör andra saker.

att åka enhjuling ut i skogen både vara grym för skidåkningen...
+mycket ben träning(både uthållighet och styrka)
+mycket mage/rygg träning
+mycket undvika att ramla på saker träning(bra för brant off-piste: "dont fall. you fall, you die.")

minus är förstås att:
-man måste lära sig åka enhjuling
-det går inte lika fort utför
ELLER
-det går precis lika fort utför,men det är svårt att hålla kallingar rena...:)

Numera kör vi oftast equirectangular träning med ett inslag av de-facto standard löpning. Det är "skitbra" när man vill hålla kallingarna rena.

Jag kan tänka mig att DH/FR på enhjuling skulle inte vara helt fel, men det var ingenting som vi rekommenderade när vi lade upp rehabiliteringsscheman efter knäoperationer för Pernilla Wiberg, Kjetil André Aamodt, Marc Girardelli, Donna Weinbrecht, bröderna Mahre m fl.

Tillbaka
Topp