josik
Aktiv medlem
Blockperiodisering 2019
Motivationen för den här säsongen börja tryta och visst är de några tävllingar kvar, men tankarna börja vandra mot nästa säsong. Jag sitter och skissar på vinterns grund- och uppbyggnadsträning. Det lutar åt att jag kommer använda ett block (mesocykel) på 28 dagar, med 5 dagars vila. Fick ideen här: https://www.trainingpeaks.com/blog/...-understanding-the-3-cycles-of-periodization/
Lite mer macro så tänker jag börja med en basperiod på 8 veckor från 1 januari och sedan köra 2 stycken 8 veckors uppbyggnadsperioder under vintern/våren. För att där i maj nån gång (beroende på tävlingskalendern) gå över mot "tävlingsmode". Basblocket blir troligen mycket sweetspot då jag inte har möjlighet att köra massor av volym, blir 6-10 h/vecka. Uppbyggnadsblocken blir fokus tröskel och längre fram ännu mer fokus på stressad tröskel.
hur ser er plan för vinterträningen ut? Motivera gärna.
Hur långa block och perioder kör ni?
Hur gör ni med anaeroba intervaller? Kör ni dedikerade perioder för det eller tar ni det lite nu och då?
Lite mer macro så tänker jag börja med en basperiod på 8 veckor från 1 januari och sedan köra 2 stycken 8 veckors uppbyggnadsperioder under vintern/våren. För att där i maj nån gång (beroende på tävlingskalendern) gå över mot "tävlingsmode". Basblocket blir troligen mycket sweetspot då jag inte har möjlighet att köra massor av volym, blir 6-10 h/vecka. Uppbyggnadsblocken blir fokus tröskel och längre fram ännu mer fokus på stressad tröskel.
hur ser er plan för vinterträningen ut? Motivera gärna.
Hur långa block och perioder kör ni?
Hur gör ni med anaeroba intervaller? Kör ni dedikerade perioder för det eller tar ni det lite nu och då?