Blöda Magura med nippel

Stålis

Aktiv medlem
Blöda Magura med nippel
Haha! Nu fick jag din uppmärksamhet ... blöda!

Jag har luftat en del bromsar i mina dagar. Oavsett applikation o märke.
När det fungerat enklast har jag i okdelen haft en nippel jag har kunnat använda för att få in olja och på ett enkelt sätt försluta. i cykelvärlden har Shimano tänkt lika som flera i motorvärlden. Man fyller från oksidan genom en nippel. Enkelt att fylla. Enkelt att försluta.

MEN! Magura på mtb.. torx-skruv man öppnar och gängar i en slang. Man trycker i olja och sen lossar slang och hoppas att ingen luft kommer in.

Har nån testat att skruva i en standard-nippel i ett Magura MT7 mtb-ok? Alternativt o nån kan tipsa om ett idiotsäkert sätt att byta olja/lufta Magura från ok-sidan?
Vad köper man?

Blöda Magura med nippel
Ingen med nån tanke?

Tycker det är riktigt drygt med Maguraoket och dess skruv man skruvar in i oket efter luftning. Tycker man antingen spiller som en dåre eller får in luft där.

Blöda Magura med nippel
Följer man Maguras egna video till punkt och pricka, spiller man ingenting; ingen luft lyckas tränga sig in heller.
Det betyder att man måste skruva av oket från ramen/gaffeln och måste höja det till handtagets nivå innan man sluter systemet.

För övrigt har Park Tools video det fel, och det syns (och påverkar resultatet): man kan tydligen se hur en droppe olja rymmer från oket medan man försöker stänga av hålet.

Annars, ser jag inga problem med att försöka utföra "gravity bleeding" på Magurabroms: fyll sprutan med olja vid handtaget, skruva slangen till oket, låt det blöda ut, stäng sprutan uppe med kolven, stäng okets skruvhål, avlägsna sprutan och stäng handtagets skruvhål (0,5 Newton-meter!)

Blöda Magura med nippel
Precis, det viktiga är att ha oket ovanför handtaget när man lossar sprutan, sen sänker man sakta oket tills oljan syns i hålet innan man skruvar tillbaka pluggen.

Lite meckigt tycker jag, men upplever åas sidan att magura bromsarna håller sig bra längre efter luftning än shimano.

Blöda Magura med nippel
Precis, det viktiga är att ha oket ovanför handtaget när man lossar sprutan, sen sänker man sakta oket tills oljan syns i hålet innan man skruvar tillbaka pluggen.

Lite meckigt tycker jag, men upplever åas sidan att magura bromsarna håller sig bra längre efter luftning än shimano.
Lite meckigt ... minst sagt!
Maguras "PRO" luftningskit har ju lite att hämta gentemot SRAM's och Shimano's motsvarigheter så att jonglera en tung hoj med intern slangdragning och deras luftningskit är ju minst sagt drygt.

Blöda Magura med nippel
Lite meckigt ... minst sagt!
Maguras "PRO" luftningskit har ju lite att hämta gentemot SRAM's och Shimano's motsvarigheter så att jonglera en tung hoj med intern slangdragning och deras luftningskit är ju minst sagt drygt.
Jepp, därför gör jag helst snabbluftning istället för full luftning när det behövs.

Tillbaka
Topp