BMX drev

Jakobs

Medlem
BMX drev
Köpte en begagnad BMX till grabben och han klagade på det gigantiska framdrevet som satt på. Beställde snabbt utan att fundera ett mindre drev på 25t. Men insåg vid montering att bakbromsen sitter monterad på ett sätt som gör att kedjan då tar i denna. Ska returnera drevet men ser att vanligast verkar vara 25 eller 28t på framdreven, tror kunskapen här på forumet att 28t är stort nog för att få kedjan över bromsen?

Bilagor

• 20250513_194323324.webp
    20250513_194323324.webp
    442.4 KB · Besök: 62
BMX drev
Nu har inte jag koll på om BMX har bakväxlar, men går det att angripa problemet med tungtrampning genom att byta ut kassetten/klingan bak och ha kvar originalframdrevet?

BMX drev
Jag gjorde ingen närmare kontroll på hur mycket det behövs för att den ska gå fritt innan jag monterade av drevet för att behålla det så fräscht som möjligt inför en retur. Men testade lite att dra vevarmen med handen så kedjan spändes. Rent spontant känns det inte som att så många mm behövs (även om bilden ser ut att säga något helt annat!)

Inga växlar, skulle nog helst vilja byta framdrevet. Ha så litet som möjligt men ändå så det funkar.

BMX drev
Ja det kanske blir det nu.
Enklaste utvägen från början kändes som framdrevet, då det var enklast att se ut något som passade förutom för bakbromsen då... Jag blir nog mer osäker på vad för frihjul som passar och känns som man kommer behöva gå på ett riktigt stort sådant?

Kanske ska gå rakt på en 31t så kanske det är säkert att det går över bromsen iaf.

Tillbaka
Topp