Bockstensturen 2025

Bockstensturen 2025
Hoppsan. anmälde min son till 20km den i tron att den skulle vara supersoft :-) Första gången han tävlar. Men lika bra att hoppa i på det djupa med en gång.
Ja jag ska köra denna med min son (11år) första gången han kör lopp samt med min flickvän som också är första gången hon kör ett lopp. Men det är en fin bana med en del goa backar :;)

Bockstensturen 2025
Nära nu
20250830_104146.webp

Bockstensturen 2025
Det visade sig att 80km varianten var jättejobbig om man (som jag) inte tränat sen början av juni... Riktigt trevlig bana tycker jag, tyvärr gav droppern upp efter 10km så det blev highpost resten, väldigt ovant. Krampkänningar efter 40km och riktig krampfest efter 70km, sista 10 tog en evighet 😅

Bockstensturen 2025
Jag stod rakt till höger om dig i startfållan. 🙂

Hur gick det för dig? Jag körde in på under tre timmar så jag är nöjd. Cyklar mycket men tränar inte så strukturerat.

Bäst var när en jag kom in på upploppet och kände att någon försökte dra ifrån mig. Ingen en chans tänkte jag och spurtade hem segern (mellan oss två…)

När jag vände mig om efter målgången såg jag att det var en 14-årig kille jag spurtat ner. 🤣

Bockstensturen 2025
Jag stod rakt till höger om dig i startfållan. 🙂

Hur gick det för dig? Jag körde in på under tre timmar så jag är nöjd. Cyklar mycket men tränar inte så strukturerat.

Bäst var när en jag kom in på upploppet och kände att någon försökte dra ifrån mig. Ingen en chans tänkte jag och spurtade hem segern (mellan oss två…)

När jag vände mig om efter målgången såg jag att det var en 14-årig kille jag spurtat ner. 🤣

Aha såg du mig?

Hade rosa i move for cancer kläder.
Gick rätt bra tycker jag, fegade ur en del då det gick fort utför och i det värsta stöket i skogen, sitter i lite efter crashen för 2 veckor sen.

Körde in på 2.48 så får vara nöjd.
Va riktigt roligt och underlaget var fint 👍

Bockstensturen 2025
Aha såg du mig?

Hade rosa i move for cancer kläder.
Gick rätt bra tycker jag, fegade ur en del då det gick fort utför och i det värsta stöket i skogen, sitter i lite efter crashen för 2 veckor sen.

Körde in på 2.48 så får vara nöjd.
Va riktigt roligt och underlaget var fint 👍
Det är mitt framdäck du fångade på bild 🙂
IMG_0809.webp

Osäker på om jag såg dig. Men bra kört i alla fall!

Bockstensturen 2025
Kom runt igår, 3.38.. var bra fart i början men sen blev jag så varm så gjorde massa misstag. Uppför "väggen" började krampen komma så det var att kliva av, vid 4 mil kom det kramp i båda benen så det vara att kämpa sista milen. Tja, jag är nöjd med tanke på att jag tränat alldeles för lite och inte kört ett lopp sen 2023. Totalt 984 höjd metrar och det kändes..

Bockstensturen 2025
Trötta ben idag, missade målet på under 5 timmar med några minuter men ändå nöjd då kramperna slog till hårt från 55km och framåt. Min apple watch ultra loggade 1476hm, Strava 1608hm och Trailforks 1875hm. Hmm? Vad stämmer bäst?

Jag är newbie på långlopp så har ingen bra kolla på hur man undviker kramp, några tips? Kändes som om jag hade ganska bra klipp i benen men krampen kom ändå.

Bockstensturen 2025
Körde 50 km, hade ingen toppendag. Gick lite för hårt i början, hade råkat hamna längst bak i fållan och ville fram lite för att om möjligt undvika de stopp som brukar bli när banan övergår till single-track efter första långa backen.

Banan var som vanligt riktigt varierad och kul! Torr och snabb, men första 2-3 milen upplevde jag ändå rötter och stenar som fuktiga och bitvis snorhala, så gällde verkligen att vara på sin vakt.

Blev grymt trött efter drygt 3 mil och fick kämpa med ben och rygg. Den nya lilla extraslingan på Åkullas MTB-bana precis före målgång på BST50 med en rejält brant backe var kanske inte vad kroppen längtade efter just där och då.

Kom in på 3:08, hade verkligen ingenting kvar att ge, så utifrån det får man väl vara nöjd - man är oftast inte snabbare än man förtjänar sett till träningen man lagt ner och den har varit bristfällig denna sommar.

Som vanligt stort tack till arrangören för ett mycket trevligt och välorganiserat arrangemang!

Bockstensturen 2025
Blev grymt trött efter drygt 3 mil och fick kämpa med ben och rygg. Den nya lilla extraslingan på Åkullas MTB-bana precis före målgång på BST50 med en rejält brant backe var kanske inte vad kroppen längtade efter just där och då.
Jag tror min GPS visade 50km när jag hörde speakern. Då tror man att man skall få gå i mål, men nej. Då skall man in på en extraslingan... Jag känner igen din känsla men det här året visste jag vad som väntade. :giggle:

Bockstensturen 2025
Gick lite för hårt i början, hade råkat hamna längst bak i fållan och ville fram lite för att om möjligt undvika de stopp som brukar bli när banan övergår till single-track efter första långa backen.
Jag brukar inte stå så långt fram i fållan men den här gången stod jag i 4/5:e led eller så. Det gjorde en enorm skillnad när man kom in på single track-delarna, precis som du skriver.

Jag rullade in som 60:e i 50km-klassen tror jag så min placering i fållan var rättfärdigad. Jag tappade ett gäng placeringar när jag fick stanna och justera sadeln två gånger. Jag servade den veckan innan loppet och trodde att jag hade dragit fast den ordentligt, men den sjönk obönhörligen nedåt. Andra stoppet var pga att jag satte den lite för högt.

Mest imponerad var jag ändå av tjejen på ca 12 år som kom in ca 5 minuter för mig. Hon körde med sin pappa tror jag. Mycket imponerad av konditionen och tekniken!

Bockstensturen 2025
Fantastiskt trevligt lopp men en rätt besviken på att detta betyder att "vi kommer ta ner alla utsatta langningspinnar utan att informera om det"
1756711915020.webp

Bockstensturen 2025
problemet var att alla vi som planerat och satt ut pinnar med flaska hittade dessa liggandes på marken med flaskan ståendes bredvid. Hade de informerat om detta tydligt hade man planerat annorlunda

Bockstensturen 2025
Ni kan nog inte beskylla arrangören för detta med Pinnzoner. Vad jag hörde, kom kommissarierna med ett krav att Pinnzoner skall finnas under fredagen em/kväll. Det står inget i PM:et om detta. PM:et var ju godkänt av just kommissarierna. Såg även att en kommissarie som tog bort många langningspinnar innan Depå 3 i Åkulla.
Tror att arrangören försökte förmedla pinnzonerna via hemsidan i lite panik.

Bockstensturen 2025
Jag hade inte en aning om att cykelkanalen.se är ute och fotar långloppen. Riktigt fina bilder, och gratis som på happy. Se till att uppge källa om du använder bilderna.

De ligger i tidsordning. Jag kan nog klura ut platserna om ni inte hittat själva.

140459.webp

Fotograf: cykelkanalen.se

Bockstensturen 2025
Tyckte mig se en fotograf på höger sida i första backen efter 2 km, och de bilderna fanns inte på happy. Tack, nu hitta jag mig själv. Kom direkt närmast kameran. Bra kvalité med.

Tillbaka
Topp