Bockstensturen 2025/2026

Bockstensturen 2025/2026
Jag körde 80km förra året på två veckors träning efter en lång semester, det var sjukt jobbigt. Kör 80km i år också, men inte lika mycket Aperol Spritz i år så formen är lite bättre.

Jag tycker inte att höjdmeterna är så jobbiga i sig, det är mer att de kommer i så korta, branta backar som tar död på mina ben. Tror aldrig jag kört det utan att ha kramp i benen sista milen.

Bockstensturen 2025/2026
Någon som ska efteranmäla sig till 80km och vill komma undan lite billigare kan höra av sig, jag kommer tyvärr inte kunna komma till start... Passa på nu när prognosen ser så lovande ut :)

Bockstensturen 2025/2026
Ni som tänkt köra, hur har ni tänkt angående kläder? Ska vara ca 15-17 grader och regn. Aldrig kört cykellopp i regn så lite osäker..
Om jag kunnat kört på lördag så skulle det bli samma kläder som utan regn.
Det blir ju rätt varmt och blöt blir man endå.
Däremot hade jag bytt däck på cykeln till några som greppar lite mer i lera

Bockstensturen 2025/2026
Man kan ju knappast tävla i cykel med regnkläder på kroppen. Regnar det får man acceptera att vara blöt från start till slut, samt att man får käka massvis av jord och lera under tiden. Det jobbigaste brukar imho vara att behålla synen genom igenlerade glasögon.. Frågan är väl om man har en träningsnivå som gör att man orkar ösa på genom hela loppet utan att bli kall, eller om man behöver cykla långsamt och därmed blir kall innan man är i mål. Om fallet är det senare behöver man kanske ha med sig lite förstärkningsplagg.

Låter ganska härligt!☺️

Bockstensturen 2025/2026
Jag tänker köra kortärmat och korta bibs, med en tunn undertröja i nätmaterial (tycker jag känner mig lite torrare med den).
Däck med lite mer fäste (men det har jag redan på sedan tidigare (barzo 2.4 fram, Mezcal 2.4 bak)) med lite lägre tryck än vanligt. Sintrade bromsbelägg tycker jag är bra när det är blött, ett par glasögon med klarglas som man inte är rädd om så man kan torka av dem med handskarna efterhand som de kleggar igen.

Bockstensturen 2025/2026
Ska regna som mest fram till kl 11 säger de, sen ska det börja igen vid 14.. men oavsett ska det regna hela natten mot lördag och även fredag sägs det. Hoppas fortfarande att det blir mindre regn på lördag, det är just det hur man ska hålla sig torr fram till start. Att bli blöt och hålla sig varm är inga problem senare.

Däck blir det Racing ray och ralph. Får bära eller brista, har inte tid att byta just nu känner jag

Bockstensturen 2025/2026
Råkade impulsanmäla mig till 80 km. Är nu mycket fundersam på om det var smart. Har inte cyklat något lopp tidigare. Är ganska cykelvan men inte särskilt sportig, så vi får se hur det går.

Planen är att ta det väldigt lugnt, men utan att ha koll på banan är det svårt att avgöra hur lugnt som är lagom. Går det för sakta så tar det ju rysligt lång tid istället, det blir jobbigt på ett annat sätt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp