Body armor for en 7 och 12 åring, DH

Max Fischer

Ny medlem
Hej,
Första inlägg här! ;-)
Har surfat rätt mycket här och på goggle men kunde inte riktigt hitta det jag söker.
Vi har en 7 och 12 år gamla killar som börjar bli rätt galna när de bara ser en backe eller hopp, helst både och.
Nar vi cyklar platta skogsstigar hemma då är det inga problem, det räcker gott med öppen hjälm, ryggskydd, knä och armbågsskydd.
När vi är i Tänndalen eller Ramundberget, fullfacehjälm ska på och de bara sticker iväg...
Och efter en helg på Isaberg i höstas insåg jag att man ska ha bröst eller kroppsskydd till barnen då lille killen har vurpat och har fått styret i bröstet så att jag blev ganska rädd...minst sagt,

Har ni några tips på body armor och nackskydd för mindre barn som är just för MTB och inte är så klumpiga och tunga och varma som för cross?
Planerna för sommaren är att ta oss till Saalbach och Sölden så man vill vara förbered, men det är en annan fråga.

Guaruska

Aktiv medlem
ebay.
Minst lika viktigt är att lära barnen vurpa; släng bort cykeln innan ekipaget i obalans möter marken.

TazD

Medlem
Leatt och Alpinstar’s ”mjuka” skydd är ofta samma för MX, BMX och DH. Finns därför på ex. 24MX. Upplever att Alpinstar har lite längre ryggplatta. Mina grabbar (10&7) kör med dessa helkroppskydd och nackskydd (Alpinstar resp. Atlas) när de kör BMX(race) och utför(park). Viktigt att nackskydd och skydd provas ut tillsammans, och att de funkar med fullfacen(olika hjälmar funkar olika bra med olika skydd). Bara börja prova igenom och vara bered att skicka tillbaka...

limmpan

Medlem
Rekomderar leat 3d airfit skyddsjacka.
Mjukt skydd som blir hårt vid krash och som är rörligt och inte så klumpigt.

joeldevahl

Aktiv medlem
Vi har haft en Leatt Fusion Vest 2.0 den här säsongen för 9-åringen (liten) och den har varit rikigt bra. Ser klumpig ut men hon verkar ha varit rörlig. Blir nog en likadan fast större för kommande säsong också.

Har haft mjuka armbågsskydd från leatt, och ett par vuxen POC VPD 2.0 armbågsskydd som knäskydd och det funkar förvånansvärt bra.

Inte så mycket hopp ännu, men en del fart och stök.

Spinx

Medlem
Smalben -knäskydd, armbågskydd , ryggplatta och fullface hjälm och eventuellt Nack /Hans skydd. Mer än så är faktiskt att överdriva och kan också vara ivägen och skapa vurpor.
Lär dem basteknik för att få grepp om hur cykeln kommer röra sig. Med tiden får man grepp om vad cykeln kommer göra när man vurpar och man lär sig se i tid om läget kommer utveckla sig till en vurpa eller inte.
Hoppa av snett bakåt är det som gäller i de allra flesta fall. Komma bort från cykeln och rulla över axeln .

Styre i bröstet är inte skönt men ganska ofarligt, sålänge det inte är en opluggad styrända.
Börjar de ta större hopp, åka riktigt brant och fort så kan Hans skydd va att fundera på. Nackskada är mycket viktigare att motverka än att få ngt i bröstet.
Som förälder som inte är jätte insatt i cykel är det lätt att bli rädd för saker som inte är så farliga och även missa saker som faktiskt är bra att tänka på.
Föräldrars onödiga rädsla gör lätt att det blir tråkigt för barnen helt i onödan och att de inte vill fortsätta.

När jag började hojja för 30 år sedan fanns det inte så mycket skydd. Har sett fenomenet på knatteträningar jag hållt genom åren.. men just i Bikepark ska man ha de skydd man faktiskt behöver

Senast ändrad:

Guaruska

Aktiv medlem
Tänkte att d hära me smärta e viktigt att dom/barnen lär sig. För att kunna förmedla t dig om d e allvarligt eller ej. Har inget tips på hur man gör, bara beskrivning på min erfarenhet. Min yngsta, nu 9 år, älskar fotboll över allt annat. Han började spela med sexorna redan när han gick i tvåan. Han har fått fler skott i bollarna o ansiktet än han kan minnas. O det har lärt honom; man kan skratta åt smärta. Man kan ha skitont fôr att minuten senare skratta åt den roliga "failen". Detta e viktigt att hitta tror jag. Inte bara för barnet utan även för mig som förälder, för övergår smärtan inte i skratt så vet jag att d e värre än vanligt. Då e d dax att utvärdera skadan.

TazD

Medlem
Det kostar en slant, men jag tror på rätt skydd för rätt aktivitet. Cyklar man olika typer av cykling (park, Stig, enduro etc.) så blir det kanske nödvändigt med olika kombinationer. Därför är det bra om man kan ”skala upp/ner” utifrån aktivitet. Ex. är bra armbågsskydd skönt att ha vid olika typer av cykling, så de kan man med fördel köpa löst om överkroppsskydet går att köpa utan armbågsskydd. Utbudet är dock inte lika bra för barn som för vuxna.

Max Fischer

Ny medlem
Tack för alla nyttiga tips ska kolla de. Det är just för att undvika smärta och skador vill man använda tillräckligt mycket med skydd för varje applikation men å andra sidan vill jag undvika att barnen ser ut som storm troopers :ROFLMAO:. Sen vill jag inte tillämpa på de "if you are not crashing, you are not trying enough"
En osynlig bröstskydd under jersey och nackskydd borde väl räcka för blåa-röda DH stigar med lite hopp och drops?
Nackskydd skyddar väl nyckelbenet?

C-dale

Aktiv medlem
Nackskydd överför kraften från hjälmen till nyckelbenen, så det är de som ryker först. Krävs ju också att det är en bra hjälm-skyddkombo.
F.ö. kan man undra hur lämpligt det är att sätta en tung ff-hjälm på en späd nackkotspelare.

Max Fischer

Ny medlem
Ja, det är det som är lite svårt, man ska kanske skippa nackskyddet helt tills tonåren då nacken är tillräckligt lång för att få plats med allt... Annars är det kanske mer skada än nytta då är det svårt att få bra passform på både ff-hjälm och nackskydd på små 5-7 åriga barn

TazD

Medlem
Som med alla skydd så är passformen viktig, annars kan det göra mer skada än nytta. Viktigast av allt är nog en bra,helst ganska lätt FF-hjälm som sitter bra. Men sen fins det olika nackskydd även till barn; Leat har bäst inställningsmöjligheter, men är för stort för de minsta barnen. Alpinstar har några varianter och Atlas har ner för de riktigt små. Kanske deras ”Broll” funkar för de minsta barnen (min 7 åring började med det när han var 5).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer