"Body geometry" vinklade plattforms pedaler?

gunnar.westholm

Aktiv medlem
För några månader sedan så löste jag mitt knäproblem då jag skaffade mig Specialized Bodygeometry skor. Med en gång jag bytte till plattisar nu när snön kom så är knäsmärtorna tillbaks.
Finns det plattformspedaler som är utåtvinklade på samma sätt som Bodygeometry skorna? Jag cyklar nu bara till o från jobb, så jag vill därför helst inte använda SPD skorna..

/Gunnar

Köp de billigaste plattisarna du kan hitta och bocka axeln lite ;)
Eller ta några med alukorg och skipa ner dem i ytterkant?!

Hmm.. Att bocka en axel är jag skeptisk till. Låter farligt..
Men att slipa ned ett par korg pedaler kan fungera. Färdigvinklade existerar nog inte..

Du kanske skulle fundera på ortopediska sulor istället? Formgjutna efter dina fötter, ger stöd där det behövs, verkar jobbigt att behöva vinkla allt utåt hela tiden. Vete tusan vad du ska göra av dina BG-skor i så fall dock :)

Äh, jag var inte alltför seriös.
Har hänt en eller två gånger på billiga pedaler jag kört. Man känner det väldigt tydligt och vinkeln blir precis som det beskrivs för spec BG men jag har svårt att tro att det håller något vidare ;)

Jag förstår inte problemet riktigt, för med plattisar är det bara att placera fötterna i den vinkel som man vill ha fötterna i.

Jag tycker om sådan här <http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5207> pedaler från Wellgo (billiga är de också). Med DMR V8:or eller Wellgo kopior borde det också gå att placera fötterna hur man vill.

Med bra ilägg i skorna får du liknande "vinkling" som BG-konceptet ger. Testa lite olika varianter - själv har jag gjutna ilägg som jag lät slipa ner extra mycket på utsidan - fungerade för mig i alla fall.

MacBear skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förstår inte problemet riktigt, för med
> plattisar är det bara att placera fötterna i den
> vinkel som man vill ha fötterna i.
>
> Jag tycker om sådan här pedaler från Wellgo
> (billiga är de också). Med DMR V8:or eller
> Wellgo kopior borde det också gå att placera
> fötterna hur man vill.

Dom som inte förstår problemet kan leta sig fram till en förklaring. http://www.specialized.com/bc/microsite/bodygeometry/main.html?x=y Och klicka på följand: "Figure 3. SHOES AND FOOTBEDS" --> "C) BG Shoes" --> "aligned"
Jag har full förståelse för skepticism. Men det fungerar väldigt bra på mig.

PerryE skrev:
> Med bra ilägg i skorna får du liknande
> "vinkling" som BG-konceptet ger. Testa lite olika
> varianter - själv har jag gjutna ilägg som jag
> lät slipa ner extra mycket på utsidan -
> fungerade för mig i alla fall.

Det är ju en lösning. Men kanske inte så bra att använda samma vinklade sulor till skor som jag har till att gå mycket med.
Verkar som det blir enklast att köpa bättre skoöverdrag och använda mina vinklade spd skor i stället.

Funkade bra för mig också, hade iofs problem med hälsenorna. Böt till BG både på MTB o LVG, simsallabim var värken borta!

audiojan skrev:
> Det du letat efter är Lemond LeWedge... funkar
> kanonbra och kostar inte speciellt mycket heller.
>
> http://www.cyclefit.co.uk/lemond.html

Kunde ha varit så. Funderade på att göra egna sådana kilar till mina gammla slitna Gærne skor. Men så hittade jag dom lite högre Specialized Trail 110 BG skorna till bra pris.
Nu är jag ute efter att få samma fun ktion utan att behöva använda Spd skor

Tillbaka
Topp