Body i bakhjul, hjälp!

trampapådå

Aktiv medlem
Body i bakhjul, hjälp!
Min body är lite strulig, när jag lyfter upp hjulet och rullar på fart vill vevpartiet följa med runt. Så jag misstänker att bodyn behöver kärlek. ONE KT CL heter navet enligt spec, nåt billigt oem gissar jag, finns det ny body som passar eller är de rentav lika bra med ett nytt hjul?
Kanske räcker med att lägga i nytt fett, vilket fett bör jag ha och hur mycket?

Body i bakhjul, hjälp!
trampapådå sa:
Min body är lite strulig, när jag lyfter upp hjulet och rullar på fart vill vevpartiet följa med runt. Så jag misstänker att bodyn behöver kärlek. ONE KT CL heter navet enligt spec, nåt billigt oem gissar jag, finns det ny body som passar eller är de rentav lika bra med ett nytt hjul?
Kanske räcker med att lägga i nytt fett, vilket fett bör jag ha och hur mycket?

Gör rent och lägg på tunnt med fett. Inte tjockt och inte något smetigt vattenpumpsfett.

Risken är ju dock att du hittar något som är skadat när du öppnar upp och tittar efter. Förebyggande underhåll skall normalt sätt utföras innan systemet uppvisar tecken på reducerad funktion.

Body i bakhjul, hjälp!
Ok! Hur pass ofta bör man öppna bodyn då? cykeln är 1 år gammal ungefär. Har öppnat en gång tidigare pga av liknande problem.
Någon som vet nåt om navet? KT är en örn tillverkare verkar de som, rent skräp? ser lite dinkytoys ut inuti med 3 små hakar som hålls tillbaka av en lite stålring runtom.
Har ingen som helst erfarenhet av hjul och dess uppbyggnad!

Body i bakhjul, hjälp!
trampapådå sa:
Ok! Hur pass ofta bör man öppna bodyn då? cykeln är 1 år gammal ungefär. Har öppnat en gång tidigare pga av liknande problem.
Någon som vet nåt om navet? KT är en örn tillverkare verkar de som, rent skräp? ser lite dinkytoys ut inuti med 3 små hakar som hålls tillbaka av en lite stålring runtom.
Har ingen som helst erfarenhet av hjul och dess uppbyggnad!

Två tre gånger per år kanske? Beror ju på, men ofta är det kolstål i detaljer och det rostar ihop om det blir blött och saknar skyddande olje/fettfilm.

Även billiga/ enkla nav kan fungera bra. Jag har några billiga enkla hjul som varit skicka med hjul men som trots detta och trots att de gått som dubbdäckshjul i många år - enkelt kan vara pålitligt ibland också. Om man håller rent och fettar in. Vintertid kör jag iofs oftare olja för att det inte skall kärva så lätt. Kanske inte optimalt, men det har fungerat för mig med de nav jag plågat på det viset.

Body i bakhjul, hjälp!
Hade det navet innan jag bytte bakhjul.
Blev bara värre med tiden, trots att jag öppnade, rengjorde och smörjde in. Provade med både olja och fett.
Funkade i några dagar sen började strula igen.
Mot slutet blev det inte bra hur jag än gjorde.
Köpte ett billig Bontrager Line Comp 30 hjul och måste säga att det känns som en ny cykel nu.

Body i bakhjul, hjälp!
ok! Vi får se hur länge de funkar, vart bra nu efter lite rengöring och nytt fett. Blir ett nytt om de fortsätter krångla, Dt m1900 hur pass mycket sämre än 1700 är det?
Kika på ett hope annars men då blir de ju bromsskivor också eftersom de inte finns i cl

Tillbaka
Topp