Boende Mallorca

-EG-

Ny medlem
Boende Mallorca
Jag och tre vänner tänker åka till Mallorca vecka 18 och cykla lite. Flyg är redan bokat så nu letar vi boende. Någon som har ett förslag på vart det är bäst att bo, vilken by ska man bo i och finns det något hotel som kan rekomenderas?

Boende Mallorca
Jag föredrar Palma eftersom det både går att välja berg och platt cykling, dessutom gör det att ni får mer att välja på när ni inte cykler. (dessutom kostar taxin inte mer än ca €20 från flygplatsen, Boka boende kan ni göra via booking.com eller michelin.com (båda är lätta att söka boende med) :-) T

Boende Mallorca
Några tips:
Långt ut i palmas sydöstra del "Arenal" är bra då har du till gång till platten, kullar och även berg för en längre tur. I Arenal är det gott om billiga hotell. Missa inte tyskstället Megapark för kvällens öl och storbildssport. Nära flygplats är en fördel.

Soller är finsmakarstället. Jättefin kompakt stads-by och tillgång till berg i tre väderstreck. Inte så långt från flygplatsen i Palma. Ingen platt i närområdet.

Pollenca/alcudia är mer familjevänligt. Tillgång till en hel del bra cykel men lite sämre möjlighet att variera som de andra alternativen ovan tycker jag. Långt från flygplats.

Palma city funkar också, speciellt om nån i gänget inte cyklar, men räkna med att få lägga 20 min ut och in genom stan varje dag, och trafiken är som storstadstrafik.

I slutändan funkar hela Mallis. Det mest praktiska för cykel tycker jag Arenal är men det är en smaksak.

Boende Mallorca
Jag gillar att bo mitt i Palma bäst. Fin stad, bra restauranger, man slipper en hel del av charterpacket och man har hyfsat nära både till berg och plattare åkning.
Trafiken i Palma är verkligen inget att vara rädd för, dessutom finns det en hel del fina cykelbanor som går på bakgator så man slipper cykla på de största vägarna.

UR Palacio Avenida är ett litet boutique-hotell precis vid Plaza D'Espanya som har fräscha rum och inte har något emot om man tar med hojen på rummet heller. Tvärs över gatan börjar gamla Palma och vill man göra någon utflykt har du bussecentralen på 25m avstånd. Bussen från flygplatsen stannar också precis utanför hotellet och du har goda kommunikationer över hela ön.

Boende Mallorca
Jag har gjort två cykelresor till Mallis. Båda gångerna har vi hyrt lägenhet i Palma. Jag håller med ovanstående om att Palma är perfekt. Där finns det mesta och kvällarna blir inte tråkiga, som det lätt kan bli när man bor lite off. Visst, om du vill umgås med cyklister dygnet runt så är väl något av "cykelhotellen" på norra ön (packade med tyskar har jag hört) sjysst. Men om man vill ha lite puls och riktiga god mat på restauranger som inte är turistfällor är Palma idealet.

Boende Mallorca
Jag ska till Mallis och cykla med en skotsk polare 30/4-5/5 och skulle gärna ta emot tips på boende som är anpassat för att vara lämpat till cyklister, öldrickare och gourmander (säger man så?). Har kikat på Palma och Port de Soller, vad rekommenderas? Något specifikt tips på hotell/B&B som är prisvärt?

Hur långt är det feån Palma resp Soller till Sa Calobra?

Boende Mallorca
Soller ger garanterad bergscykling åt alla håll. Mkt fin sådan.

På norra ön typ Can Picafort kan du välja mellan all typ av cykling. Även i sydväst, typ palmanova, men där är man lite inboxad av berg ändå.

Boende Mallorca
Luzen skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du skall bo i eller närheten av Palma skall du
> ta dig till Genova. Öns absolut bästa
> restauranger.
¨
+1 !!

Boende Mallorca
Port de Soller om fokus är på klättring. Mysig by, många restauranger. Finns cykeluthyrning där, men kanske inte det bästa utbudet. Uthyrarna på norra sidan kör dock ut cykel mot en peng om du vill ha ngt bättre.

Thomas

Boende Mallorca
Port de Soller har vi bott i två gånger under våren för att träna lite cykling. Visst blir det lite av bergsetapp direkt varje dag men man måste ju inte dra norrut upp på Puig de Major utan kan istället cykla söderut mot Deia och Valdemossa vilket är en mer behaglig tur, fast lite uppför blir det åt det hållet också. I Port de Soller bor man fint utmed strandpromenaden och har man tur får man en balkong ut mot havet med kvällssol. Vi har bott på hotell Eden, som iof har stora gäng med tyska pensionärer som dock mest sitter och käkar buffé eller är ute och vandrar. I källaren kan man låsa fast sin cykel i väggen. Den lagom stora bukten är också trevlig att knalla runt i och ingen biltrafik släpps in förutom det lilla tåget som emellanåt går till Soller. Vi har hittat flera restauranger utmed promenaden som är helt OK och en, som jag inte minns namnet på, har en enmeters lång planka med tapas som förrätt.

Till Port de Soller kan man åka buss till/från busstationen inne i Palma.

Cykelträning från Soller går åt tre olika håll varav upp på Puig de Major och sedan ner till Sa Calobra är förmodligen den mest klassiska. Vi har även cyklat ned via Deia till sydvästra spetsen av ön över bergen och åkt tillbaks längre in på ön på ganska bilglesa vägar. Den tredje är vägen mot Palma som går via serpentivägar över berget för att sedan komma ut på platten mot huvudstaden. På platten finns det sen massor av alternativ som både är platta och mer kuperade.

Med Ingvar

Boende Mallorca
Tack för tipsen! Det blev lite omkastat i planeringen dock då det var slut på hyrescyklar på många ställen. Vi fick till sist tag på cyklar via Pro Cycle Hire i Alcudia så vi fixade boende där (Hotel Ivory, någon som varit där?). Ska bli spännande att testa cyklandet på ön, längtar redan!

Tillbaka
Topp